test finnmaster s6
Denne har blitt en bestselger
En familievennlig og velkjørende konsollbåt er Finnmasters store nyhet for 2017. En gunstig pris sørger for at S6 fort kan bli en hit i det norske båtmarkedet.
Vi Menn Båt mener:
Finnmaster S6 er en vellykket seksmeters konsollbåt med god spredning på egenskapene. Det er bra plass og fine sitteløsninger om bord, dessuten finner du mange praktiske detaljer som gjør båtlivet enklere. Kombiner det med solide grunnegenskaper og en hyggelig inngangsbillett, så skjønner du hvorfor dette kan bli et vanlig syn på fjorden de neste årene.
Finnmaster har fått mye ut av sine nye T7 og T8 daycruisermodeller, både i form av salg og gode tilbakemeldinger. Nå er tiden kommet for å fornye de mindre båtene etter samme mønster og først ut er Finnmaster S6. Du ser klare likhetstrekk til de større modellene i baugen, med samme linjeføring og LED-lys smart plassert i en slisse under dekket.
Den nye modellen har fått et helt nyutviklet skrog. I likhet med T7, T8 og de nye aluminiumshybridene i Husky-serien er også det tatt fram av Finnmaster egne designere. Og som tilfellet er med de fleste nye skrog om dagen, skal du ikke bli overrasket om nye modeller med daycruiser- eller bowrider-modeller følger på samme lest.
I skrivende stund er ikke modellen helt ferdig priset, men den vil ligge i området rundt 360 000 kroner med største motor, en Yamaha F150. Det er en prislapp mange norske båtkjøpere kan leve med, enten det skal være en hyttebåt, eller du skal ha en fin dagsturbåt i hjemmehavna.
Som normalt i denne båtklassen, vil det også bli pakkeløsninger for ekstrautstyr. Båten har i utgangspunktet en grei standardutrustning, men ting som Garmin 9-tommers kartplotter, LED-lys forut, Fusion lydanlegg, kjøleboks, bord og puter til solplattform forut er nok ting som vil havne i en pakkeløsning for ekstrautstyr.
Mye plass forut
I forhold til mange andre konsollbåter i denne størrelsen har Finnmaster S6 mye volum forut. Baugen er bred langt fram – noe som gir plass til en ordentlig sofa i fartsretningen – ganske annerledes enn de fleste sittebenkløsninger langs skrogsiden. Vi tror Finnmaster har gjort noe mange vil like med denne varianten. Under er det et stort stuerom der alle puter, bord og solseng-plater får plass når de ikke er i bruk.
Finnmasters «smart-design»-konsept dukker opp flere steder i båten. Ikke minst gjennom godt dimensjonert gangvei på babord side, flere trinn for inn/utstigning av båten uten du må tråkke i puter og ved solid dimensjonerte håndrekker langs siden og i vindskjermen. Vi liker også at copiloten kan snike seg ut på siden av konsollen, uten at skipperen må flytte på seg.
Neppe krangel
For konsoll og vindskjerm er en ganske dominerende enhet om bord, der førerplassen er i senterlinjen og copilot-plassen ut mot styrbord side. Dashbordet er velordnet og med god plass til plotter, instrumenter, drikkeholdere, og stuerom for småtterier. Mørke farger gjør at du slipper sjenerende refleks direkte i fjeset, eller via speilinger i vindskjermen.
Dessuten er setene gode, med bra støtte rundt kroppen og mulighet til å regulere inntil konsollen slik at du kan spenne mot fotstøtten og sitte stødig selv i urolig sjø. Vippeputen er solid, seteryggen høy nok til at du kan sitte med puten vippet opp og plass til å stå bak konsollen uten at setet må flyttes. Avslutningsvis er det bred aktersofa med nok er rommelig stuerom under, og det blir neppe krangel om sitteplassene selv om du tar med alle 8 personer båten er godkjent for.
Takler fart og hygge
Finnmaster anbefaler motorer fra 115 til 150 hester, og under lanseringen var båten tilgjengelig både med 130 og 150 hk. De som kan sin Yamaha-bibel vet at 130 hk-en er en oppspritet 115 hk, mens 150 hk-en har borti en liter mer sylindervolum og derfor leverer mer punch enn de rene ytelsestallene skulle tilsi.
Tekniske data:
Lengde: 6,35 m
Bredde: 2,31 m
Dypgang: 0,5 m
Vekt: 1250 kg
Motor: 115–130 hk
Personer: 8
CE-kategori: C
Pris: Ca. 360 000 kroner med 150 hk
Vi gjorde testmålinger med begge motorene og resultatet er omtrent som forventet. Toppfart med 130 hk er drøyt 36 knop, mens båten gjør 41 knop med 150 hk. I marsjfartområdet bruker 130 hk-en litt mindre drivstoff, men det skiller ikke mer enn 3–4 liter per time rundt 25 knop, så noen økonomisk ruin fører ikke den kraftigere motoren med seg. Som igjen har et litt lavere og mindre stresset lydbilde, spesielt om du legger deg rundt 30 knop.
Finnmaster S6 oppfører seg pent med begge motorene, og har ikke problemer med å takle en toppfart på over 40 knop. Den er faktisk overraskende leken og svarer fint på trimmen når du skal hente ut det siste av fartspotensialet. Underholdning i høy fart går heldigvis ikke utover kjørbarheten i roligere tempo, her finner du det du skal i form av minimal planingsterskel og ukomplisert oppførsel i marsjfartområdet. Båten påvirkes lite av sidevind og vektforskyvning, og i halvmeters-bølgene under vår testkjøring holder komforten seg på et tilfredsstillende nivå. n