test av BELLA 700 RAID og Finnmaster Pilot 7 Weekend

To ulike typer

Styrehyttebåt er styrehyttebåt, tenker vi ofte. Men disse to viser at
sjangeren aldri har hatt så stor spredning som nå.

Pluss ikon
ULIK BRUK: Skal du ha en båt for transport fra A til B, skal du velge Bella 700 RAID (t.v). Dersom det er en båt for hyggetur du søker, bør du se nærmere på Finnmaster Pilot 7 Weekend (t.h). (FOTO: Terje Bjørnsen)
ULIK BRUK: Skal du ha en båt for transport fra A til B, skal du velge Bella 700 RAID (t.v). Dersom det er en båt for hyggetur du søker, bør du se nærmere på Finnmaster Pilot 7 Weekend (t.h). (FOTO: Terje Bjørnsen)
Først publisert

I starten skjønte ikke vi nordmenn så mye av styrehyttebåtene. Men de var veldig populære i Finland, og ganske rett på mål i Sverige også. Ikke alltid så pene i skrogdesignet, og de firkantede hyttene med liten åpning forut og akter ga dem ganske raskt økenavnet “pølsebodbåter”. Mange av dem konstruert for å få familie og venner varmt og tørt den lange transportdistansen over innsjøen til “stugan” i de tusen sjøers land, mens den svenske varianten ofte handlet om å gi hobbyfiskeren ly mellom ruser, garn og fiskeplasser.

PLANLØSNINGER: I Finnmaster (øverst) er interiørløsningen planlagt for tur. 
I Bella (nederst) er hytta trukket langt fram, men har en sitteplass i baugen.
PLANLØSNINGER: I Finnmaster (øverst) er interiørløsningen planlagt for tur.  I Bella (nederst) er hytta trukket langt fram, men har en sitteplass i baugen.

For 10–15 år siden begynte en annen utgave å presentere seg på det norske markedet, der hytta var plassert lenger forut og gjorde plass til et stort akterdekk, først og fremst tiltenkt sportsfiske eller transport av ulike kolli. I første omgang var dette båter vi oppfattet som svært enkle, både i finish, utstyr og sjøegenskaper. Men de hadde en viktig appell: Prisen var lav og de praktiske bruksegenskapene minnet litt om “kombisjarkene” med stor popularitet fra Stavanger til Kirkenes.

Ikke alle var fristet av tanken på en yrkesbåt med enkelte tilpasninger til fritidsbruk, men ja: Det var fristende med en tørr og lun styrehytte, samt mulighet for både å få med seg ting eller trekke opp et garn eller herje i en makrellstim uten at daycruiserens puter til aktersofaen måtte brennes etterpå.

Båt er transportmiddel

I forbindelse med finanskrisen i 2008, stoppet nesten alt båtsalg opp. Etter en enorm boom årene før, skulle mange av de nye båteierne ut døra samtidig. Enten det var fordi båtlivet ikke sto til forventningene, eller at banken lurte på hvordan det var med utnyttelsesgraden av boligkreditten.

I flere år framover sto båtmarkedet nesten stille, rent bortsett fra på et område. Styrehyttebåter ble solgt jevnt og trutt. Mange steder i landet er båt transportmiddel og båtene dukket etter hvert opp ved mange brygger langs Oslofjorden og Skagerak. Mer fritid, unge pensjonister med god råd og dermed utvidet brukssesong. Daycruiser er fint i juli, styrehyttebåt resten av året.

SITTEPLASSER: I Finnmaster (t.v.) er det spiseplass og kokemulighet som dominerer i cockpit. Hos Bella (t.h.) er interiøret først og fremst beregnet for transport, men det er en overnattingsmulighet om man må. (FOTO: Terje Bjørnsen)
SITTEPLASSER: I Finnmaster (t.v.) er det spiseplass og kokemulighet som dominerer i cockpit. Hos Bella (t.h.) er interiøret først og fremst beregnet for transport, men det er en overnattingsmulighet om man må. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Båtprodusentene var ikke sene om å omfavne trenden. Styrehyttebåtenes attraktivitet er ikke bare et skandinavisk fenomen, slik at også store europeiske produsenter også har et stort utvalg. Mest kjent her i Norge gjennom Jeanneau, Beneteau og Quicksilver. I tillegg produsentene fra styrehyttebåtens hjemland Finland et rikholdig utvalg, mens her hjemme har i første rekke Askeladden satset på denne båttypen.

BELLA: På akterdekket er det to klappseter, men plassen er mest egnet for fiske eller last. (FOTO: Terje Bjørnsen)
BELLA: På akterdekket er det to klappseter, men plassen er mest egnet for fiske eller last. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Den tekniske utviklingen av utenbordsmotorene har også vært en pådriver i styrehyttebåtenes popularitet. I startfasen var en del båter utstyrt med midtplassert dieselmotor og akseldrift. Fint til yrkesbruk, men ikke noe for hyggeturer på fjorden. Mer kraft per kilo motor, lavere drivstofforbruk, stillegående og relativt rimelige i vedlikehold slo utenbordsmotorer på 150 hk og oppover ut mange av dieselversjonene. Flere av de største modellene stiller nå med dobbeltinstallasjoner på til sammen 400 hester.

Når du ser på dagens modeller, her representert ved Finnmaster Pilot 7 Weekend og Bella 700 RAID, er det tydelig at verden går framover og at mangfoldet blant styrehyttebåtene fortsatt utvikler seg.

To spesialister

Finnmaster Pilot 7 Weekend er en videre­utvikling av Pilot 7 som kom i 2014, med vekt på familie- og turbruk framfor transport, fiske og nytte. Da vi kjørte 600 Nm med båten på langtest i 2014, berømmet vi allerede normalutgaven for fin fleksibilitet mellom nytte og hygge. Weekend-versjonen kom nå i 2016 og har slik navnet antyder dratt til enda noen knepp i retning av familie- og turbruk. For øvrig en trend vi

ser hos flere produsenter av styrehytte båter – eksempelvis er en del av de nye Merry Fisher-båtene fra Jeanneau nesten rene cabincruisere i styrehytteformat.

FINNMASTER: Nesten daycruiser-takter over sittegruppen akter, det skal gjøre båttypen attraktiv for flere.  (FOTO: Terje Bjørnsen)
FINNMASTER: Nesten daycruiser-takter over sittegruppen akter, det skal gjøre båttypen attraktiv for flere.  (FOTO: Terje Bjørnsen)

Bella 700 RAID moderniserer styrehytteformatet i den opprinnelige, finske transportbåtformen. Det er blitt en båttype flere av de mer eksotiske og kostbare båtprodusentene har tatt hegemoniet på de senere årene. Da tenker vi på produsenter som Anytec, XO og Axopar. Men ikke alle trenger eller vil betale for de ekstreme egenskapene flere av disse båtene besitter, og der kommer den nye skrogplattformen til Bella inn. I tillegg til RAID-utgaven, finnes skroget også i en bowrider- og en Patrol-versjon. Sistnevnte for øvrig mer en direkte konkurrent til Pilot 7 enn RAID-versjonen.

Finnmaster Pilot 7 Weekend illustrerer utmerket hvordan styrehyttebåtene nå skal friste de som ellers ville vurdert for eksempel en daycruiser i samme størrelse. Men bruker båten på en måte som gjør at man setter pris på mer ly for vær og vind, vil slippe kalesje og setter pris på kombinasjonsmulighetene akter mellom sitteplasser, lasteplass og aktivitetsområde.

Tall fra produsentene. Bella med Mercury 150 hk, Finnmaster med Yamaha F150
Tall fra produsentene. Bella med Mercury 150 hk, Finnmaster med Yamaha F150

Det er i alle fall ingen tvil om at akter­delen av denne båten er langt mer inn­bydende til hyggeturer enn tilfellet var for bare noen år siden. Sitteplassene har ikke helt samme komfort som en god daycruiser, men de duger og med det store bordet blir det et fint oppholdssted for store og små. Både når du ligger stille og under rolig kjøring.

Innvendig fungerer Finnmaster Pilot 7 Weekend både til transport og en over­natting eller to. Førerplassen på styrbord er enkel, men funksjonell og på babord har du den klassiske styrehytteløsningen med to sofaer på hver side av et bord, der seteryggen på den fremste kan vippes bakover og bli copilotsete i fartsretningen. Bak føreren er det et lite pantry, og forut en V-køye for to og et separat toalettrom på styrbord. Sittegruppen kan gjøres om til køye, og hvis du synes dette høres ut som mor, far og de to barna på overnattingstur fra lørdag til søndag, tror vi du treffer blink.

Tekniske data

Bella 700 RAID

Lengde: 6,65 m

Bredde: 2,60 m

Dypgang: 0,65 m

Personer: 8

Soveplass: 2

Vekt, kg: 1550

Drivstoff: 224 liter

Vann: 10 liter

Motor: 115–200 hk

Finnmaster Pilot 7 W

Lengde: 7,20 m

Bredde: 2,59 m

Dypgang: 0,90 m

Personer: 7

Soveplass: 2+1

Vekt, kg: 1700

Drivstoff: 192 liter

Vann: 40 liter

Motor: 115–150 hk

Oppfører seg helt ulikt

Vi kjenner godt igjen egenskapene fra den vanlige Pilot 7 når vi kjører Weekendutgaven med Yamaha F150 på hekken. Det er ikke en eneste sportslig vibrasjon, i stedet et lett­planende skrog og går like greit i 15 som 25 knop. Derfra og opp til toppfarten på 33–34 knop ter båten seg litt motvillig, lar seg ikke trimme særlig ut og slag fra småbølger blir merkbare. Men akkurat det tar nok de fleste potensielle kundene med ro, tatt i betraktning at det brede marsjfartområdet i lavere hastighet nok betyr langt mer.

Bella 700 RAID oppfører seg på en ganske annen måte enn Finnmaster Pilot 7 Weekend. Her kjennes egenskapene mer sportslige, båten reagerer kjappere på styringen det virker som om den går mykere i småkrappe bølger, særlig når farten øker. Motoren er en Mercury Verado på 200 hester og det økte fartspotensialet (toppfart rundt 40 knop) setter en spiss på det hele. Ikke minst fordi båten kjennes mer villig når du kommer opp på 30-tallet.

Innvendig er naturlig nok Bella 700 RAID en helt annen båt enn Finnmaster Pilot 7 Weekend. Fire tøffe og behagelige separate stoler i fartsretningen gir lett assosiasjoner om å være med på commandoraid. I alle fall er det ingen tvil om hvilke av disse båtene du ville ha valgt for henholdsvis lang transportetappe i motsjø og hyggetur på fjorden med familien.

KABINPLASS: Finnmaster (øverst) har soveplass og separat toalett­rom forut. Bella (nederst) har gode stoler og fin førerplass, som gir mulighet for lange etapper. (FOTO: Terje Bjørnsen)
KABINPLASS: Finnmaster (øverst) har soveplass og separat toalett­rom forut. Bella (nederst) har gode stoler og fin førerplass, som gir mulighet for lange etapper. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Hytta er trykket godt fram i båten, det gir stor plass på akterdekket. Her er to klapp­seter med pute ekstrautstyr og forteller sitt om at transport eller fiske er prioriterte aktiviteter i Bella 700 RAID. Baugen blir ganske kort, men designer Espen Thorup har ordnet til en fin sitteplass med pute. Sikkert et flott sted å sitte med fiskestanga og vente på napp. Du kan få til to sove­plasser og Bella 700 RAID kan utstyres med kjemisk toalett, kokebluss, kjøleskap og en liten vanntank. Men skulle vi valgt en Bella 700 RAID, ville nok ikke overnatting stått høyt på prioriteringslisten. Lenge leve mangfoldet.