Test: Askeladden P92 SUV
På akterdekket er det plass
til både bryggedans og fiske
Med lengre skrog og samme hytte som i lillebror P79, får den nye Askeladden P92 SUV det største og mest fleksible akterdekket vi har sett i denne klassen.
Det er en av disse sene høstdagene på Vestlandet. Den første snøen ligger som hvite hatter på de høyeste toppene rundt fjorden. Her nede ved vannet skaper det dypgule høstløvet en livlig kontrast til den blågrå himmelen.
Mellom holmene er det stille. Men lenger ut ved Marsteinen blåser det fortsatt en frisk bris. Sammen med tyngre skyts fra stormsenteret som passerte i går, skal nok Aske-laddens nye P92 SUV få vasket seg. I bokstavelig forstand.
Svarer hobbyfiskerne
Men først er det fint å bli kjent med nykommeren i smult farvann. Da Askeladden i fjor kom med P79 Weekend – den første modellen i den nye P-serien – lå det i kortene at den ville bli fulgt opp av en større utgave. P-en står for «Pilothouse», eller styrehytte. Gjennom mange år en populær del av båtlivet på Vestlandet og i Nord-Norge. De senere årene også på Øst- og Sørlandet,
men da i utgaver der sol og hyggeturer i skjærgården er prioritert fremfor transportoppgaver og hobbyfiske.
Denne tosidigheten kan være vanskelig
å få på plass i en og samme båt, uten at kompromissene blir for mange. «Noen» – og da særlig fiskeglade vestlendinger – syntes nok akterdekket på P79 Weekend kunne bli for hyggelig innredet. Svaret kommer altså nå i form av Askeladden P92 SUV.
Det største akterdekket
Enkelt fortalt er P92 SUV en kraftig forlenget utgave av P79 Weekend. Den måler 9,2 meter, mot 7,85 meter. Bredden er den samme på 2,8 meter og med 3 100 kg (uten motor) er P92 SUV ca. 600 kg tyngre enn lillebror. Siden utformingen av styrehytta er omtrent identisk, kommer all den ekstra plassen akterdekket til gode. Ifølge Askeladden er dermed plassen her akter den største i klassen, med en grunnflate på 5,3 m² der normalen ligger rundt 4 m².
Innredningen er modulbasert og på testbåten er det montert full vinkelsofa med to bord. Selv med denne «loungen», der sikkert 7–8 voksne kan sitte uten å gni skuldre, er det fortsatt god dørkplass. Den utvendige sitteposisjonen er kompakt, plassert ved den store skyvedøren til hytta uten å være i veien for bevegelsesfriheten. Hverken på akterdekket, eller i passasjen på styrbord frem til dekket.
Akkurat hvor praktisk det er å skru ut og løfte vekk sittemodulene får være opp til den enkelte å bedømme. Uten disse om bord er det i alle fall ingen tvil om at selv den ivrigste teine-, garn- eller stangfisker har nok plass å boltre seg på. Og trenger du sitteplasser kan du altså velge antall moduler slik det passer best for deg. De koster fra 15 til 18 000 kroner per stykk, inkludert puter.
Utstyr gir variasjon
Fleksibilitet på utstyrsfronten begrenser seg ikke til sitteløsninger. Også hardtoptaket kommer i to versjoner, et kort – som på testbåten – og et langt. Det passer for dem som vil ha mer beskyttelse over akterdekket og en relativt enkel mulighet for å lukke rundt med kalesje.
Det elektriske softtop-taket i styrehytta har blitt et populært alternativ i P79 Weekend, og mange vil nok punge ut med 56 000 kroner for å kunne slippe sol og luft inn i hytta på P92 SUV. Innredningen her er funksjonell og kvalitetsmessig god, men plassforholdene nødvendigvis ikke like imponerende som på akterdekket. Layouten er tradisjonell, med bysseløsning akter på styrbord, en velfungerende førerplass og på babord sittegruppe med plass til fire voksne. Seteryggen på den fremste sittebenken vipper rundt og dobler som co-pilotsete.
Bra basismotor
Testbåten er utstyrt med det største kartplotteralternativet, en 16-tommers C-Command-skjerm til 42 700 kroner. Her også kombinert med radar til 34 900 kroner. Løsningen fungerer tilsynelatende utmerket de timene vi tilbringer på fjorden, og vil nok tiltale dem som bruker en slik båt nesten uansett vær.
På hekken sitter en Suzuki DF350. Den kraftige V6-motoren er det eneste enkeltalternativet, og rimeligste løsning.
Du kan også velge dobbeltinstallasjon med 2x200, 2x250 og 2x300 hk. Skyvekraften fra duoprop-systemet er DF350s sterkeste side, og selv om våre testmålinger er utført med bare én person om bord, tyder de likevel på at dette er fullt ut tilstrekkelig motorisering. Detaljene finner du i tabellen for testdata, men høydepunktene er godt toppfart på 40 knop, hyggelig forbruk i marsjfart (27 knop og 1,8 l per nautisk mil) og moderat støynivå. Ved rolig kjøring er det bortimot fritt for motorstøy i hytta.
I praksis viser 25–30 knop seg som en fin transporthastighet over Bjørnafjorden og ut Krossfjorden til Marstein fyr. En østlending kan jo ikke ta turen til Vestlandet uten å få kjenne litt av Nordsjøens krefter. Lange havbølger på et par meter er noe P92-
skroget takler fint med sin ekstra lengde. Nei, det er naturligvis ingen sportsbåt, men straks du slår av farten slik at skroget følger sjøen er gangen stødig og komfortabel. Formen på baugen resulterer riktig nok at du får noe mer sjøsprøyt inn over rutene enn forventet, men tre solide vindusviskere og ferskvannspyling sørger for at sikten er fri.
Tekniske data
Lengde, m 9,2
Bredde, m 2,8
Vekt tom, kg 3100
Drivstoff, l 230
Vann, l 100
Septik, l 40
Personer 10
Soveplasser 2
Kabiner 1
Anbefalt motor 300–600 hk
Pris, fra 1 199 200
Vi Menn Båt mener
Det høres nesten for enkelt ut: Ta en eksisterende båt og forleng skroget en drøy meter. Men i praksis får Askeladden mye ut av denne resepten. Fleksible utstyrs- og innredningsløsninger gir mange valgmuligheter. Regn med 250 000 kroner ekstra for en godt utstyrt båt.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2020