Test: 150 hk diesel mot 135 hk bensin

Valgets kval

Moderne marinedieseler utfordrer på stadig nye områder. Nå er det en utenbordsmotor som skal få bryne seg.

Pluss ikon
Først publisert Sist oppdatert

De siste årene er det gjort store fremskritt for de små dieselmotorene i ytelsesklassen fra 130 til 200 hk. Motorene er blitt mindre, lettere og ikke minst mer kultivert når det gjelder støy og gange. Dermed passer dieselmotorer nå inn i båter som tidligere var utenbordsmotorens domene, for eksempel daycruisere på drøyt seks meter, som i denne testen. Også blant utenbordsmotorene har det vært en stor utvikling de siste 8-10 årene, og nye modeller skjerper egenskapene ytterligere.

CMD QSD 2,0-150 er en moderne diesel, men får det tøft mot utenbordsmotoren.
CMD QSD 2,0-150 er en moderne diesel, men får det tøft mot utenbordsmotoren.

Mye raskere med utenbords

De to testmotorene kommer fra samme konsern; Mercury 135 Optimax er en 2,5 liters V6 med 60 graders sylindervinkel og direkte bensininnsprøytning, med vekt på 195 kilo. Cummins Mercruiser QSD 2,0 150 er et samarbeidsprosjekt med den italienske dieselspesialisten VM Motori. En moderne to-liters turbodiesel med doble balanseaksler, fire ventiler pr. sylinder og common rail innsprøytning fra Bosch. Dieselen veier 322 kilo med Alpha One drev.

På papiret skal dieselmotoren være 15 hk sterkere enn bensinmotoren, men det ser vi ikke mye til. Toppfartstesten viser nemlig at utenbordsmotoren topper 40,9 knop, eller hele fem knop mer enn de 35,9 knop som Ryds 620 DC klarer med diesel i hekken.

I tillegg akselerer båten langt raskere med bensinmotoren; 0-30 knop går på 7,9 sekunder med 135 Optimax, mens QSD 2,0 150 bruker 14,9 sekunder. Fra 0-20 knop er forskjellen tre sekunder i bensinmotorens favør.

En snill diesel

Utenbordsmotoren gir bedre fartsegenskaper.
Utenbordsmotoren gir bedre fartsegenskaper.

Med den tradisjonelle oppfatningen av diesel og støy er det kanskje overraskende at dieselmotoren er mer stillegående og oppfattes som mer behagelig enn bensinmotoren. Det har ikke bare med dieselmotorens fortreffelighet å gjøre, men også det faktum at 135 Optimax er den mest støyende i sin klasse. Hadde det eksempelvis sittet en Mercury 135 Verado på hekken, ville resultatet vært langt jevnere enn det er i dette tilfellet. Tidligere tester viser at den ligger 1-3 dBA under Optimax i støynivå, avhengig av turtall.

For de fleste er det drivstofføkonomi som er hovedårsak til å betale ekstra for en dieselmotor i en båt av denne typen. Og QSD 2,0 150 skuffer ikke dieseltilhengerne: Tar man et snitt av alle målingene fra 10 knop til toppfart, ligger snittforbruket på 0,83 l/nm for diesel og drøyt 1,0 l/nm for bensin, en forskjell på ca. 25 %. Minst forskjell er det i 30 knop, der avstanden mellom de to er på 0,14 l/nm. Størst er det på toppfart, med 0,35 l/nm.

Vanskelig totaløkonomi

Til regnestykket hører imidlertid også motor- og båtpriser. Veiledende pris er snaut 136 000 kroner for 135 Optimax og drøyt 191 000 kroner for QSD 2,0 150. En typisk båt i dette segmentet er Skibsplasts lille overnattingscruiser som koster 399 000,- i 660-versjon med 135 Optimax og 506 000,- i 655-versjon med QSD 2,0-150.

Vi tar utgangspunkt i en dieselpris på 11 kr/l og en bensinpris på 15 kr/l, samt en kjørelengde pr. år på 700 Nm som tilsvarer en sesong med ivrig daycruiserbruk, og vårt gjennomsnittsforbruk på 0,83 og 1,03 l/nm. Da sparer du ca. 4 400 kroner, noe som er hyggelig.

Antar vi at forholdet er omtrent det samme i tilfellet for Skibsplast 660 og 655, vil det ta ca. 24 år å "kjøre inn" prisforskjellen. Trekker vi inn faktorer som alternativ rente på 5 %, samt en avskrivning over fem år, der vi antar at dieselmodellen har hatt 35 % verditap og bensinmodellen 50 %, blir ikke forskjellen større enn ca. 1 000 kroner pr. år i dieselens favør.

Konklusjon

Det er ingen tvil om at dieselmotoren er blitt et attraktivt alternativ i mindre båter, så sant du ikke ser på totaløkonomien. Jo mer du kjører, dess mer lønnsomt blir det, men i dagsturbåter blir det som regel ikke nok distanse pr. sesong til at regnestykket går opp. I mindre båter er også motorens andel av prisen såpass mye høyere enn på større turbåter, og gjør økonomien enda mindre gunstig. For de aller fleste vil en moderne utenbordsmotor være det beste valget for dagsturbåter i størrelse på 6-7 meter.