Wooden Boats og Onda Tender
Det hjelper ikke med en superyacht om transporten til og fra land er middelmådig
Her er to eksempler på hvordan det kan gjøres.
Superyacht-livet er en komplisert og sammensatt sak, der mange små detaljer må klaffe for at eieren skal få en opplevelse på samme nivå som prislappen med fryktelig mange nuller etter.
En av disse viktige detaljene handler om tenderen, kort fortalt den båten som er med om bord i moderskipet, og sjøsettes hver gang forsamlingen skal i land.
Enten det er på filmpremiere i Cannes, eller til lunsj på den avsidesliggende fiskerestauranten.
Representanter måtte godkjenne tenderen
Begge disse modellene har tilsynelatende det som skal til. Ondas 9,75 meters tender skal tjenestegjøre på en 95 meters yacht som er under bygging. Men tro ikke at det slurves med detaljene.
Representanter for eieren var til stede for å godkjenne tenderen da den ble testkjørt i Hellas.
Her er det twinstep-skrog, og med 2x220 hk Volvo Penta når tenderen imponerende 42 knop som toppfart.
10 personer får plass om bord og kan hygge seg med espressomaskin, samt kjøleskap i kabinen.
Wooden Boats 14M er som navnet tilsier enda større og en god del mer avansert når det kommer til finesser.
Tre systemer viser graden av spesialisering for store tendere: Hele overbygget kan heves og senkes, slik at den ikke trenger så stor plass i tendergarasjen på yachten, mens et sett fjernstyrte vinsjer letter inn- og utsetting av båten.
Les også (+): Er dette båtbransjens Tesla-øyblikk?
Et automatisk, ozonbasert renseanlegg
Ikke minst viktig i våre dager – et automatisk, ozonbasert renseanlegg sørger for desinfeksjon av interiøret etter hver transport.
Transportegenskapene duger nok også: Her er det plass til 14 personer, og 2x370 hk Yanmar hekkaggregat sørger for 40 knop toppfart og 34 knop marsjfart. Rekkevidde på 200 nautiske mil gjør også lengre transportstrekk enkle å gjennomføre.
Med 7,2 tonn tomvekt tåler sannsynligvis 14-meteren en god del sjø før det går utover komforten.
Les også (+): Plutselig stod to av de viktigste båtmerkene i Norge uten motorleverandør
Denne saken ble første gang publisert 22/10 2020.