Prøvekjørt: Aquador 33 HT
Teknikk som tiltaler
Ved siden av å være et nytt flaggskip i Aquador-flåten, er også Aquador 33 HT lekende lett å kjøre.
Det nye flaggskipet Aquador 33 HT er en av de nye modellene for 2010 som det knytter seg størst spenning til. Om bord er også Mercruisers nye Axius-system koblet til Bravo 3-drev og to Cummins 2,8-liters turbomaskiner på 220 hk hver.
Hvert av Bravo-drevene svinges individuelt og det åpner opp for helt nye manøvreringsmuligheter på linje med pod-drevene Volvo Pentas IPS og Mercruisers Zeus. Med individuell, elektronisk styring av drevene, kan man styre ved hjelp av en joystick og enkelt manøvrere båten i alle mulige retninger uten hjelp av baugpropell eller aktertruster.
Ettersom alt styres elektronisk kan man blant annet koble på "Sky-hook"-systemet. Dette holder båten i en gitt posisjon ved hjelp av GPS-systemet. Elektronikken bruker motorene for å holde båten der du gir beskjed om.
På testbåten var ikke systemet finjustert og ifølge ekspertene fra Cummins tar det en del tid å kalibrere programvaren slik at det gir optimale ytelser for den enkelte båtmodell. Når alt er justert - blant annet med mykere innkobling - er det opplagt at også båter med vanlig drev står foran en helt ny tid når det gjelder enkel manøvrering. For ordens skyld legger vi til at også Volvo Penta i disse dager lanserer et tilsvarende elektronisk system for sine DP-drev.
En stor båt
Med målene 10 meters lengde og 3,45 i bredde er Aquador 33 HT en ganske stor båt og med betydelig større skrogvolum enn 32 C-modellen som hittil har vært flaggskipet. 33 HT har et helplanende skrog, mens 32 C er halvplanende med tradisjonell aksling og frittstående ror.
Klikk Båt har langtestet Aquador 32 C
Fartsområdet er også betydelig høyere på 33 HT og motoriseringen oppgis fra 330 til 600 hester. Med testbåtens 2x220 hk, logget vi toppfarten til 35,2 knop og det er ganske imponerende med tanke på båtvekten på 5000 kilo pluss 720 kg i motorvekt, fulle dieseltanker og fire personer.
Den finske produsenten har hatt stor suksess med sine Aquador hard-top-modeller. Den minste er 22 HT, deretter 23 HT, 26 HT, 28 HT og nå det nye flaggskipet. At 33-foteren i første omgang lanseres som 33 HT er ut fra historikken noen bombe, og vi vil anta at det kommer andre overbygg på skroget. Det ligger nesten i luften at en dekksalongsutgave med lukket bakvegg vil komme etter hvert.
Litt billigere: Vi har testet Aquador 28 HT
Mer moderne dashbord
Planløsningen i 33 HT er ny og spennende. Vi entrer skuta via den store badeplattformen og i cockpiten er en voksen sittegruppe plassert i styrbord side aktenfor førerplassen. Her er fin sitteplass for 7-8 personer og stort spisebord.
I babord side er utepantryet - blant annet med elektrisk grill, vask, kjøleskap og godt med skap. Hardtopen er trukket et godt stykke akterover og det gir bare én kalesje over akterpartiet. Sidefeltene kan fjernes og da kan toppen gjøre jobben som solseil. I hardtopen er en voksen elektrisk takluke. Det gjør båten åpen og luftig på varme dager.
Instrumentbordet er moderne utformet med stor, innfelt kartplotter rett i siktlinjen. To behagelige, konturformede stoler er på plass og en tredje stol er plassert over i babord side.
Ved motorkontrollene sitter joysticken. Motorinstrumenter og brytere er logisk plassert og det hele er pent pakket inn med delvis mørke felter under frontvinduene. Defrostersystem og kraftige vinduspussere er på plass. Generelt er det stor og behagelig utplass i denne skuta med fin gangsone fra inngangen akter og mot den store skyvedøra til fasilitetene under dekk.
Svensk alternativ: Test Nimbus 335 Coupé
Overnatting for seks
Hardtop-løsningen forenkler kalesjeopplegget og gir et lunere inntrykk når regn og kjøligere vær setter inn. Naturlig nok er det et par problemer som må løses: Flere håndtak å holde seg i, og med en riktig plassert spoilerløsning på taket vil man ganske sikkert redusere det klassiske problemet med turbulens bak hardtopen.
Ned under dekk kommer man først til en gang hvor det på hver side er inngang til de to separate sovelugarene. Lugaren om styrbord har bedre plass innenfor døra, mer høyde som en naturlig konsekvens av plasseringen under førerplassen og en litt bredere, langsgående dobbeltkøye.
Denne lugaren gir vi status som eierlugaren. I babord side ligger en litt mindre lugar - også den med en god, langsgående dobbeltkøye. Et fint innredet toalettrom ligger foran lugaren i styrbord side. Her er det bra plass, dusjmulighet og helstøpt innredning. Det er et velutstyrt, langsgående pantry med fin arbeidshøyde og det meste som skal til for matlaging selv på langturer på babord side.
Fransk løsning: Vi har kjørt Beneteau 37 HT
Lysere hadde gjort seg
Helt forut er en stor og komfortabel sittegruppe. Denne kan konverteres til en fullvoksen dobbeltseng. Båten kan uproblematisk by på seks gode sengeplasser under dekk og det kan være et viktig argument for familier. Når det er sagt, kan det kanskje være et alternativ å lage en separat lugar forut istedenfor sittegruppa. Med den store sittegruppen oppe, er det mer tvilsomt hvor mye salongen nede vil bli brukt.
I skott, dører, overskap og pantry er det konsekvent benyttet høyglanspolert kirsebærtre. Det gir selvsagt et gedigent luksuspreg og ser imponerende ut. At det ser lekkert ut på båtmesser er hevet over enhver tvil. Spørsmålet er imidlertid hvordan dette ser ut etter noen års bruk hvor diverse riper og merker fort kan redusere gleden med høyglanspolerte overflater - spesielt når det blir så mye som her.
At den dyprøde overflaten også suger til seg mye lys, er en annen side av saken. Imidlertid er det fullt mulig å kombinere det luksuspregede med lysere materialer og andre overflater. Det er de store Windy-modellene utmerkede eksempler på.
Båtkatalogen: Turbåter fra 10-12 meter
Vil ha mer sjø
Detaljene i innredningen kan vi ellers beskrive som gjennomført og med høy finish. Dekksluker og ventiler i skutesiden slipper inn lys og skaper ventilasjon. Toalettrommet får også lysinnslipp via glassflater i taket. Spotlights er av LED-typen, med effektivt arbeidslys og ventilasjonsvifte over pantryet. Det er minimalt med ulyder i båten og det har nær sammenheng med hele konstruksjon hvor en stor innerliner stiver opp hele skroget.
Rundt hele fordekket går en høy rekke/pulpit og kabintaket kan brukes som soleplass. Rekker, håndtak på hardtopen og solide pullere er på plass som det skal. Aquador 33 HT er som resten av modellserien harmonisk i linjene med passe moderne design kombinert med et småklassisk snitt.
2x220 hester drar båten jevnt og trutt opp i plan og forsetter med merkbar kraft opp mot toppfart. Akselerasjonen er sterk og jevn. Båten planer greit og reagerer normalt på trimmen. Styringen er presis og båten sitter kontant gjennom krappere svinger, men legger seg såpass over at sikten blir begrenset ut til sidene på grunn av hardtoppen.
Lydisoleringen gir et behagelig støybilde. Med et bredt marsjfartområde fra ca. 22 knop og opp til drøye 30 knop er denne skuta en fin langdistansecruiser. Nå har vi bare kjørt båten på den finske innsjøen utenfor produsentens testsenter. Der møtte vi mest tilnærmet flatt vann og krappe bølger på opp til drøyt halvmeteren. Det tar den skarpe V-bunnen elegant. Hvordan den oppfører seg ute i større bølger kan vi ut fra dette ikke vurdere, men båten er en CE-kategori B-båt og det betyr at den er konstruert for en signifikant bølgehøyde (enkelt forklart gjennomsnittshøyden) på opp til 4 meter.
Båtkatalogen: Båter til over 2 millioner
Denne saken ble første gang publisert 07/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.