Velg riktig motor

Størst motor best?

Når du velger deg en ny båt, har også valget av motor stor betydning for hvor mye glede du vil få av båten din i årene som følger.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Ettersom nesten alle store båtprodusenter nå har "giftet" seg med en motorleverandør, er ikke valget av motor like fritt lenger. Men flere av produsentene har ulike motortyper, og ikke minst har motorene du kan velge blant ulik ytelse, ulik konstruksjon og ulike egenskaper.

Ofte er det fristende å velge størst mulig båt, og heller spare litt på motorstyrken. I noen tilfeller går det helt fint, men ofte vil båten oppleves som tung og treg i akselerasjonen. I tillegg må motoren jobbe hardt og hørbart i marsjfart, og får du mange venner om bord, går den kanskje ikke engang i plan.

Vårt råd er å bruke god tid på å skaffe seg informasjon om ulike båt/motor-kombinasjoner før du tar et valg. Har båt og motor først kommet på vannet, er det både dyrt og komplisert å ombestemme seg. Det aller beste, men ikke like enkelt, er å finne en forhandler med en demonstrasjonsbåt og prøvekjøre den med en belastning som stemmer overens med din normale bruk.

Slik gjorde vi testen

Motorene ble kjørt samme dag, under like forhold. Vi målte fire hovedelementer: fart, drivstofforbruk, akselerasjon og støynivå. GPS, gjennomstrømningsmåler, støymåler og stoppeklokke ga oss resultatene. Representanter fra Honda var til stede for å påse korrekt montering av motorene, og valg av korrekt propell. Alle målinger er kjørt med to personer om bord.

Motorene

Firetakterne Honda BF135 og Honda BF150 ble lansert i 2004 og er basert på samme motorblokk. De har finesser som variabel lengde på innsugsrørene, doble overliggende kamaksler, fire ventiler pr. sylinder og flerpunkts, sekvensiell bensininnsprøytning. Omtrent som en moderne bilmotor, med andre ord. Motoren er nemlig kjent fra Honda Accord, en 2,4-liters rekkefirer som driver toppmodellen i serien.

BF150 har i tillegg Hondas velkjente VTEC-system, som varierer løftehøyden og åpningstidene på ventilene avhengig av turtall og belastning. Det gir bedre dreiemoment på lave turtall og øker effekten på høye. I BF150 skifter løftehøyden ved ca. 4500 o/min. Vekten ligger på 217 kilo og generatoren gir 40A.

200-hesteren skiller seg fra de to mindre motorene med en 60-graders V6-blokk på 3,5 liter. De tekniske finessene er i utgangspunktet de samme som for de mindre motorene, men også for V6-motorene kjører Honda uten VTEC på 200 hk'e n, mens det følger med om du velger 225 hk'en. Motoren sitter også i bilmodeller, blant annet Odyssey og Legend. Den veier 267 kilo, og generatoren gir 60A.

Forbruk

Bensinforbruket følger et ganske vanlig mønster når du kjører ulike motorstørrelser på én og samme båt; det er ikke alltid slik at den sterkeste motoren bruker mest, eller at den svakeste bruker minst.

I denne testen er dette spesielt synlig i det typiske marsjfartområdet mellom 20 og 30 knop. Her ligger BF200 marginalt under BF135 hele veien. BF150 er best i 20 og 30 knop, men bruker litt mer enn BF200 ved 25 knop. I dette fartsområdet jobber den store V6-motoren uanstrengt, og dermed uten å bli straffet på forbruk og utslipp. Etter hvert som farten øker, bruker imidlertid den store motoren noe mer drivstoff enn de andre.

En annen interessant observasjon: Av de tekniske tvillingene BF135 og BF150 er det VTEC-maskinen BF150 som konsekvent bruker minst drivstoff. Teknikken fungerer, med andre ord.

Ser vi på gjennomsnittsforbruket av alle målte hastigheter fra 7 til 40 knop, er BF150 snillest med et snitt på 0,88 l/nm, mens BF135 følger med 0,94 l/nm (+ 7 %) og BF200 med 0,97 l/nm (+ 10 %). Ser man forbruket i liter/time, og regner med at man kjører 50 timer/år og bensinprisen er 13 kroner/liter, er forskjellen i drivstoffkostnader mellom BF150 og de to andre ca. 1200-1300 kroner.

Det skiller ikke mye i servicekostnader, heller: De ligger på ca. 3000 kroner for de to minste motorene, og ca. 4000 kroner for den største.

Akselerasjon

Her knuser den kraftige 3,5-liters V6-motoren all motstand fra firere. Fra 0 til 35 knop bruker BF200 8,5 sekunder, BF150 klokkes inn 4,5 sekunder senere på 13,0, mens BF135 følger til slutt på 15,6 sekunder. Det samme bildet har du i mellomakselerasjon fra 25 til 35 knop; der BF200 bruker 2,7 sekunder, mens BF150 og BF135 kommer etter med 4,4 og 6,1 sekunder.

Det er i første rekke evnen til å komme lett i plan - eller å trekke opp wakeboard- eller vannskikjørere - som har betydning i denne båtklassen. Da er det ikke tvil om at BF200 har et klart fortrinn, men slik vi opplevde motorene, vil også BF150 gjøre en god jobb. Den er noe kvikkere i avtrekket enn lillebroren. For Nordkapp 620 er 115 hk minste anbefalte motor, men her vil vi nok påstå at det vil bli en vel seig og langdryg affære, med erfaringene fra BF135 i bakhodet.

Støynivå

Det er forskjell på hva som leses av på en støymåler og hvordan lyden oppfattes rent subjektivt. Nå vil vi ikke påstå at 88 dBA med BF150 kontra 88 dBA med BF200 er som Death Metal kontra Mozart, men sekserklang er nå engang litt annerledes enn sangen fra en firer.

Også på lydnivået ser du en ulempe ved å velge for liten motor: Selv om BF135 går like pent som BF150, må du ha litt høyere turtall for å oppnå en gitt hastighet. Og dermed blir støynivået mer merkbart; i fartsområdet 20-30 knop ligger BF135 gjennomgående 2 dBA over BF150. I praksis virker den svakeste motoren mer anstrengt enn den sterkeste, og forstyrrer mer i cockpit ved gitte fartsområder.

Litt overraskende klarer V6-maskineriet i BF200 aldri å overliste BF150 på noen avgjørende måte på støymåleren, selv om klangen er en annen og mer forførende. Totalt sett kan man være godt fornøyd med kultivert gange og pent støynivå for alle motorene. Rundt 80 dBA i marsjfart, og 86-88 dBA på toppfart lar seg høre i forhold til konkurrentene.

Fart

Ikke overraskende går BF200 fortest. Toppfarten på 45,6 knop er bra, men ikke mer enn tre knop kjappere enn BF150, som dermed gjør en god figur. Bakerst i fartsfeltet er BF135, som klarer 39,4 knop.

Bak tallene skjuler det seg også en annen historie. Skroget til Nordkapp 620 klarer ikke å utnytte de 200 hestene like effektivt som man kunne ønske, og de 50 kiloene på hekken merkes ved at båten ikke er like godt balansert og krever mer av føreren. Det kan altså være like galt å velge for stor motor, som for liten.

Nå er ikke fartsopplevelsen begrenset kun til toppfart. Trekker du av 2000 o/min fra toppturtall, ser du at BF200 fortsatt gjør 30,7 knop, mens BF150 og BF135 går henholdsvis 26,5 og 23,2 knop.

Klikk.no mener

I dette tilfellet er middelveien den gylne. Pris- og ytelsesmessig gjør BF150 det beste inntrykket. Du får god toppfart, et pent støynivå, fornuftig forbruk og akseptabel akselerasjon.

Nordkapp Avant 620 representerer etter vår mening mange andre 20-fotere, der familievennlige egenskaper står høyest i kurs. Dermed får man ikke fullt utbytte av de ekstra kreftene i den V6-sterke BF200, og det kan til og med bli litt i meste laget. Skal man sette så stor motor på en båt i denne klassen, bør skrogegenskapene være mer fartsorienterte. Dessuten er prisforskjellen til BF150 betydelig.

Du sparer snaut 12 000 kroner på å velge BF135 kontra BF150, og reelt sett forsvarer ikke testdataene en slik merpris. Nå handler ikke båtlivet om testdata, men i langt større grad om følelse og velvære. Og godfølelsen er merkbart mer til stede med BF150 på hekken. Spesielt gjelder det en mindre anstrengt gange i det mest brukte fartsområdet.

Tekniske data Honda BF135

  • Motorkonstruksjon: 4-takt, 4R
  • Drivstoffsystem: Bensininnsprøytning, MPI
  • Tørrvekt: 217 kg
  • Sylindervolum: 2354 ccm
  • Boring x slag: 87x99 mm
  • Effekt: 135 hk (99,4 kW)
  • Turtallsområde: 5000-6000 o/min
  • Generator, A: 40
  • Utveksling: 2,14:1

Tekniske data Honda BF150

  • Motorkonstruksjon: 4-takt, 4R
  • Drivstoffsystem: Bensininnsprøytning, MPI, VTEC
  • Tørrvekt: 217 kg
  • Sylindervolum: 2354 ccm
  • Boring x slag: 87x99 mm
  • Effekt: 150 hk (110,3 kW)
  • Turtallsområde: 5000-6000 o/min
  • Generator, A: 40
  • Utveksling: 2,14:1

Tekniske data Honda BF200

  • Motorkonstruksjon: 4-takt, 60-grader V-form
  • Drivstoffsystem: Bensininnsprøytning, MPI
  • Tørrvekt: 267 kg
  • Sylindervolum: 3471 ccm
  • Boring x slag: 89x93 mm
  • Effekt: 200 hk (147 kW)
  • Turtallsområde: 5000-6000 o/min
  • Generator, A: 60
  • Utveksling: 1,87:1
  • www.kellox.no

Denne saken ble første gang publisert 22/05 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også