Nordiske turbåter: Targa 46
Som meislet ut av granitt
Her finner du ikke et snev av revolusjon. Bare tradisjon. Og slik liker vi det.
Mange har trodd og ment mye om hva som ville skje med designet på Targa de siste par årene, men de store endringene har uteblitt. Her er det kun forsiktig modernisering. Selv om malen er den samme, representerer Targa 46 likevel et merkbart steg framover. Et høyere dekk gir bedre plass i lugarene og motorrommet får plass til større IPS-installasjoner.
Det altoverskyggende inntrykket av båten møter du allerede når du setter føttene på det gedigne akterdekket. Det handler om bunnsolid kvalitet. Følelsen av at båten er banket ut av et stykke granitt. Det er den beste beskrivelsen på at alt fra den minste detalj til helhetsinntrykket virker fjellstøtt.
På akterdekket kan du sette opp bord og stoler i havn og under finner du de kraftige IPS-maskinene fra Volvo Penta. Det starter med IPS600 på til sammen 870 hk, mens det kraftigste alternativet er D8-IPS800 med til sammen 1200 hk. Da er skuta kapabel til toppfart på 41 knop. Targa 46 kan også leveres med tradisjonelt hekkaggregat og to D6-400.
Tekniske data
Targa 46
Lengde total, m: 15,11
Bredde, m: 3,95
Dypgang, m: 1,1
Vekt, kg: Fra ca. 11 000
Drivstoff, l: 1500
Vann, l: 350
Toppfart, knop: 36–41
Marsjfart, knop: 23–31 (870 hk)
Pris, kr: Fra ca. 7,5 millioner
Fra vi kjørte vår første Targa 27 i 1998 virker det nesten ikke som det har skjedd noen ting på førerplass. Hvilket det selvsagt har, for her er det selvsagt alt det mest moderne du kan tenke deg av elektronikk.
Men rundinstrumentene i taket over dashbordet, trerattet med stålspiler på vippeplaten foran føreren, teakhåndtakene og kartlommen – alt har en eim av svunnen tid. Men slik liker Targa-folket det, og fra et funksjonelt synspunkt har vi lite å utsette på utformingen.
En stor sofagruppe på babord utgjør midtpunktet i cockpit og langs styrbord side er det pantryløsning. I akterenden av hytta er det nedgang til eierlugaren, med toalett og dusjnisje, samt dobbeltkøye og enkeltkøye.
Gjestelugaren har nedgang forut og er utstyrt med eget toalett. Den solide lengden på cockpittaket gir en velfungerende flybridgeløsning. Tre sitteplasser i front og en vinkelsofa i akterdelen.
Skjærgården viser seg fra sin snilleste side denne dagen og har ingen utfordringer å by Targa 46-skroget på. Det er vel slik at om værforholdene utfordrer en Targa 46, burde man heller blitt i havn. Vi får solide hekksjøer fra passerende ferger, men det rikker ikke på 12 tonn båt med et skarpt V-bunnskrog.
Med to D8-IPS800 i hekken legger du knapt merke til størrelse og tyngde. Den er lettmanøvrert i havn og sprinter opp i fart på en nesten jolleaktig måte. På førerplass er det nesten helt stille og det er fort gjort å bli fartsblind når GPS-en viser over 40 knop og skjærgården glir majestetisk forbi.
Denne testen er en del av en samletest av nordiske turbåter. Les om de andre båtene i testen her.