Pioner 11 Easy Sunpower

Smart og rimelig løsning for deg som vil ha elbåt

Pioner 11 Easy Sunpower er ikke bare en robust og praktisk båt slik vi forventer av merket. Den har også en rimelig løsning for deg som vil ferdes elektrisk på vannet.

<b>ROLIG FERD:</b> Elmotor med tilsvarende 1,5 bensinhester gir inntil 3 knop hastighet. 
ROLIG FERD: Elmotor med tilsvarende 1,5 bensinhester gir inntil 3 knop hastighet.  Foto: Pioner
Publisert

Slik vi har vært inne på ved tidligere anledninger, er det enda viktigere at det nå skjer en elektrifisering på mindre og rimeligere båter, enn at vi får en haug elbåter for de få i millionklassen og oppover.

I startfasen har det vært stor oppmerksomhet rundt de kostbare modellene, men nå ser vi at også småbåtene får alternativer til bensindrevne utenbordsmotorer.

Pioner er en stor aktør på småbåtfronten og den nye Pioner 11 Easy Sunpower er nok bare den første av mange Pioner-modeller med et elektrisk motoralternativ på hekken. I tillegg er også Pioner 8 Mini aktuell for elmotor.

<b>STORT ELLER LITE:</b> Standardbatteriet er på 50Ah og gir ca. 2,5 timer drift i 2,5 knop. Det store batteriet på 100Ah dobler driftstiden. 
STORT ELLER LITE: Standardbatteriet er på 50Ah og gir ca. 2,5 timer drift i 2,5 knop. Det store batteriet på 100Ah dobler driftstiden.  Foto: Terje Bjørnsen

Kan lades med solceller

Den elektriske delen av Pioner 11 Easy består av en MotorGuide R3-55 utenbordsmotor med effekt som rundt regnet tilsvarer en 1,5 hk bensinmotor. På batterisiden kan du velge mellom to Lithium LiFePo4 batterier. Standardbatteriet er på 12V/50Ah, mens det store har 12V/100Ah.

Det gir en beregnet maksimal driftstid med standardbatteri på ca. 5 timer i 2 knop, eller 1 time i 3 knop. Driftstiden dobler seg hvis du velger det store batteriet.

Båten kommer også med et 55W integrert solcellepanel og bærekoffert til batteriet. Laderen er en 12V/7A-utgave etter IP67-standard, slik at den tåler å stå om bord under lading.

For mange vil nok muligheten for solcellelading være interessant: Tall fra Pioner med bakgrunn i 30 års værstatistikk fra Østlandet, viser at solcellepanelet vil gi nok ladestrøm per uke til å kjøre ca. 5 timer i 2 knop, regnet i den viktigste bruksperioden fra mai til september. Solcellepanelet er felt ned i tofta og om ønskelig kan 11 Easy utstyres med to slike.

<b>ENERGISMART:</b> Elmotor på hekken, solceller i tofta og litiumbatteri i stuerommet sørger for en moderne drivlinje. 
ENERGISMART: Elmotor på hekken, solceller i tofta og litiumbatteri i stuerommet sørger for en moderne drivlinje.  Foto: Pioner

Moderat pristillegg

En av de store fordelene for Pioner 11 Easy Sunpower er at den kan brukes på innsjøer der det ellers ikke er lov å ferdes med tradisjonell utenbordsmotor. Dessuten er ikke prisforskjellen i forhold til en vanlig 4 hk så stor. Båten koster henholdsvis 48 640,- med elmotor og 44 340,- med bensinmotor.

Ellers er Pioner 11 Easy en moderne representant for de solide, rotasjonsstøpte Pioner-båtene. Det er plass til tre personer om bord og den kjennes stødig når du går om bord eller beveger deg rundt.

Bredden er maksimalt 1,5 meter, men beholdt så godt det lar seg gjøre både forut og akter. Dermed er plassfølelsen bedre enn normalt i en 3,5 meter lang båt.

God selvdrenering

Pioner 11 Easy skal tradisjonen tro også være lettrodd. En liten kjøl som strekker seg fra baugen og godt akterover sørger for retningsstabilitet både ved roing og i moderat hastighet der motoren gjør jobben.

Båten har en god løsning for selvdrenering og holder seg fri for vann når den ligger fortøyd.

Selv når en voksen person går om bord er det ikke nødvendig å skynde seg for å sette i proppen akter. Dermed virker det som om Pioner har fått på plass en praktisk, holdbar og tidsriktig småbåt.

Tekniske data:

Pioner 11 Easy

Vekt: 130 kg
Lengde: 350 cm
Bredde: 150 cm
Maks personer: 3
CE-kategori: D
Maks hk/kW: 4/3
Stammelengde: Kort
Pris m/elmotor: 48 640,-

Denne saken ble første gang publisert 09/10 2023.

Les også