Nordiske turbåter: Sargo 31 Explorer Aftdoor
Skreddersydd for fire
En tilsynelatende liten endring gjør stor forskjell.
Aftdoor-versjonen skiller seg – ikke overraskende – fra de andre variantene i den populære 31-fots serien med en bakdør i hytta. En tilsynelatende liten detalj gjør forskjell, for karakteren og funksjonaliteten endrer seg merkbart. Det blir mer tur- og feriebåt over hele konseptet.
Døren er sidehengslet, plassert på styrbord side av hytta. Dermed mister du ikke mye plass i bakkant av hytta, som i en båt der bakveggen er en stor skyvedør. Akterdekket har en L-sofa på babord side med en liten oppbevarings/sittekasse opp mot bakveggen. Med bord i midten får du en helt grei sittegruppe for 4–5 personer.
Hele båten er skreddersydd for at fire kan reise på ferietur. Det begynner med kabinarrangementet: En lugar akter og en forut gjør at man ikke bor oppå hverandre. Akterlugaren virker overraskende luftig, med en bred dobbeltkøye på tvers. Lugaren forut har V-køye og her ligger toalettrommet på styrbord side i nedgangen til lugaren.
Tekniske data
Sargo 31 Explorer Aftdoor
Lengde, m: 9,96
Bredde, m: 3,30
Dypgang, m: 1,05
Vekt, kg: 5100
Drivstoff, l: 500/700
Vann, l: 120
Septik, l: 80
Personer: 12
Motor: Volvo Penta D6-330/370/400
Fart, knop: 32/35/37
Pris, kr: Ca. 2,6 millioner
Det samme kommer til syne i cockpit. Bredden på hytta tar hensyn til at gangveiene rundt er brede nok til at walkaroundkonseptet fungerer. Det betyr igjen at plassen innvendig ikke er overveldende, men tilstrekkelig. Sittegruppe i U-form på styrbord
er stor nok til at fire sitter behagelig.
Vippbar rygg i forkant av sofaen gir copilotplass og på styrbord side har du førerplass med god kombinasjon av moderne utseende og tradisjonelle kvaliteter. Med de obligatoriske skyvedørene på hver side forut.
Utvendig er gangveiene brede og forut er det formet en liten sitteplass. Solide håndrekker finner du langs hele båten, slik at du har godt grep når du er underveis i bølger.
Produsenten regner med at det er enkeltinstallasjon av Volvo Penta D6 med ulike effektuttak som vil treffe best i Skandinavia. Du kan velge mellom D6-330, D6-370 og D6-400. Sargo oppgir toppfart med de ulike alternativene til henholdsvis 32, 35 og 37 knop.
Forholdene er ikke slik at vi får prøvd båten i særlig vindsjø, men erfaringen tilsier at Sargo-skrogene tåler en støyt. Inntrykket med det vi får av hekksjø fra andre båter, heller også i den retningen.
I tillegg er det lite skrogstøy og D6-motoren såpass godt dempet at samtalen i cockpit går lett selv opp mot toppfart.
Denne testen er en del av en samletest av nordiske turbåter. Les om de andre båtene i testen her.