Båttoaletter

Skitt o’hoi!

Det er verdens mest naturlige ting, men ikke noe vi snakker høylytt om – å gå på do.

Pluss ikon
I NØDEN: Med mange timer på sjøen under mildt sagt varierende forhold, kan man ikke være kresen. Er man nøden, ja så tar man det man har for hånden.
I NØDEN: Med mange timer på sjøen under mildt sagt varierende forhold, kan man ikke være kresen. Er man nøden, ja så tar man det man har for hånden. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Vi gutta har det enkelt. Med sjøbein på badeplattformen kan ett av to problemer løses. Problem nummer én, eller bimmilibim som det som kjent kalles. Verre er det for damene, som er avhengig av sitt eget lille sted, og som i mange tilfeller må løse problem nummer én, mye oftere enn oss gutta.

Også var det problem nummer to. Bommelibom, om også det kan navngis.

Her deler kvinner og menn en felles skjebne, der man kun i tilfeller av meget dårlig tid kan løse problemet andre steder enn på det lille hjerterommet. Sånt blir det ofte morsomme historier av.

Do, or not to do?

Det er spørsmålet når en båtprodusent skal bygge båt. Da snakker vi om båter under 25 fot. Derfra og opp finnes det stort sett alltid en do, om det så måtte være den enkle løsningen med en porta potti. Som båtjournalist har jeg sett det meste, og for å være ærlig; prøvd det meste.

Med mange timer på sjøen under mildt sagt varierende forhold, kan man ikke være kresen. Er man nøden, ja så tar man det man har for hånden.

Alt fra store, flotte baderom med plass til å strekke på beina, til trange nødløsninger under dekk i en tjue fots daycruiser.

Do til begjær

Sjøen for alle 22032012 Båtdasser Petter Handeland
Sjøen for alle 22032012 Båtdasser Petter Handeland Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi er på messe, og båter i alle størrelser og fasonger er på plass, og det er godt med folk både i og utenfor båtene. Jeg har fått med meg fotografen på huset, vi skal ta for oss messas båter og deres hjerterom. Rett ovenfor vår egen stand ruver Windy i terrenget.

Deres 40-foter kalt Maestro er blant messas største og mest luksuriøse, så vi begynner rett og slett på topp og jobber oss nedover.

Det er selvfølgelig ikke spart på kruttet under dekk i 40 Maestro. Det er som en treroms leilighet, med to store soverom, kjøkken og stuekrok, og et bad man kan leve med i hverdagen.

Her er det godt med plass, et spyletoalett med god sittekomfort og vinduer i skrogsiden som slipper dagslyset inn. Er du typen som tar med deg en god bok på do, ja så er 40 Maestro båten for deg.

Vind i seilet

Standarden er ikke lavere om bord i seilbåten Hanse 415. Plassen er god nok til daglig bruk, og komfortnivået er helt utmerket. En liten beklagelse sendes herved til mannen som kom inn under fotoopptaket. Han så ikke fotografen, bare undertegnede sittende på do med buksene på knærne.

ENKEL OG VELFUNGERENDE: Pumpetoalettet i Bavaria 31 Sport drives verken av motordreven kvern eller pumpe. Her er det vakuum og fall som gjør jobben.
ENKEL OG VELFUNGERENDE: Pumpetoalettet i Bavaria 31 Sport drives verken av motordreven kvern eller pumpe. Her er det vakuum og fall som gjør jobben. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi jobber oss nedover. Fra to toaletter i ypperste klasse, med nedtrekk og god sittestilling, hopper vi om bord i Bavaria Sport 31 - en fin og rommelig turbåt, men ikke like eksklusiv.

Toalettet er av typen Jabsco og fås kjøpt løst i det fleste båtrekvisitabutikker. Det drives av en manuell pumpe, som bygger opp trykk i en sisterne hengende i et skap på veggen. Det høres kanskje rart ut, men løsningen er genial.

Med såpass god høyde blir det godt trykk når det hele skal pumpes ut.

Dermed er man ikke avhengig av kvern eller elektrisk pumpe, så det er færre ting som kan gå i stykker.

Det merkes på plassen at vi har gått ti fot ned på størrelsen, selv om Bavaria skal ha skryt for å utnytte plassen på hjerterommet godt. Uansett, vi trives fortsatt bra, og går derfor videre ned på størrelsen.

Do til besvær

Over til nyheten Quicksilver 705 Cruiser. En styrehyttebåt på drøyt syv meter med sprekt design og praktiske kvaliteter. Men i dag er ikke det interessant, i dag er det kun toalettet som teller. Og tro det eller ei, 705 Cruiser har faktisk eget toalettrom.

To trinn ned fra cockpit, på babord side, ligger herligheten, som i forhold til doene vi har besøkt hittil, er et langt mindre trivelig sted å gjøre sitt fornødne. Trekassa, som danner rommet, er ikke bare trang, men døråpningen gjør at buksa må tas av utenfor. Selve toalettskåla er i minste laget, og det er trangt for ben og armer.

VINNERDUO: Både Hanse 415 og Windy 40 Maestro har store, eksklusive baderom, med god benplass og nok armslag. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
VINNERDUO: Både Hanse 415 og Windy 40 Maestro har store, eksklusive baderom, med god benplass og nok armslag. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Do for de uten klaus

Hva er vel en test uten en jumbo? Litt feigt kanskje, da taperen i denne testet er den rimeligste. Men pris er ikke tema i denne «testen», her er det komfort som gjelder. Akkurat som daycruisere flest i seksmetersklassen, er ikke plassen enorm under dekk i Uttern D62. Den lille hulen egner seg best som stuverom for bagasje på dagstur, og til nød en overnatting om en helgetur står på menyen. Her finnes ikke noe eget toalettrom, men en plate under madrassen skjuler den beryktede porta pottien - en do for de med hastverk.

Plassforholdene vekker klaustrofobien i deg, og det er med kramper i beina og stiv nakke jeg stabler meg ut på dekk. Enda verre er tanken på å tømme toalettet, der hele kassa må tas ut en gang i blant. Det er nok en skikkelig drittjobb...

.

LES OGSÅ:

- To perfekte høstbåter

- Se hva Bavaria har gjort med båtene sine

Denne saken ble første gang publisert 31/08 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også