Prøvekjørt: Skilsø 34 Panorama

En bobåt som bør treffe det norske markedet midt i blinken

«Skilsø by Viknes». Et utsagn som signaliserer at Skilsø 34 Panorama skal kombinere det beste av to verdener. Vi har kjørt prototypen.

Sist oppdatert
SMART GJORT: Det midtplasserte førersetet gir fri adgang ut den store skyvedøren på styrbord side.
SMART GJORT: Det midtplasserte førersetet gir fri adgang ut den store skyvedøren på styrbord side.

Her er det Viknes under og Skilsø oppå, sier markedssjef Christer Midthun hos Viknes når vi går gjennom båten før prøveturen.

- Det er brukt klassiske Viknes-prinsipper i skrogkonstruksjonen. Her er det halvplanende skrog, kjøl og stilk under propellen med akseldrift. Men innredningskonseptet er annerledes enn på våre tradisjonelle vestlandsbåter.

Viknes egen designer, Gisle Sivertsen, har konstruert Skilsø 34 fra start til mål.

- Vi startet med helt blanke ark og ideen om å lage en bo- og feriebåt som skulle være svært enkel å bruke, enten du er alene om bord eller om fem stykker er på ferietur, forklarer Midthun.

- Dessuten snakket vi mye med kunder og tok med oss deres tanker inn i prosessen.

- En viktig del av konseptet var å få til en lys og luftig cockpit, dermed ble panoramataket med stor skyveluke en sentral del av båten. Dessuten skulle alle i cockpiten sitte slik at man kan se fremover og være med på turen.

Skiller seg ut

Når vi står i cockpit, er det én viktig detalj som skiller Viknes 34 fra andre båter i samme klasse: Førerposisjonen er plassert midt i båten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I MIDTEN: Førerposisjonen er midtplassert og gir fri passasje mot styrbord. Dessuten er du ikke så utsatt for rulling.
I MIDTEN: Førerposisjonen er midtplassert og gir fri passasje mot styrbord. Dessuten er du ikke så utsatt for rulling.

- Vi gikk noen runder før vi bestemte oss for den løsningen, forteller Midthun. Men det var helt sentralt for å få til en «ren» styrbord side. Dermed har du fri passasje gjennom den store skyvedøren mot gangveien på styrbord. Herfra kan du fortøye båten fra baug til akter, uten å måtte inn under kalesjen: Raskt og enkelt.

Jeg kikker opp mot tunge skyer og et vestlandsk plaskregn i emning, og har ingen problemer med å forstå akkurat den tankegangen. 

- Da konseptet var lagt, gikk Gisle i gang med moderne 3D designverktøy. Det var ikke noe behov for store justeringer underveis, og formene ble frest ut hos en bedrift på Måløy. Siden alle andre underleverandører er norske, er denne båten virkelig «made in Norway», sier Midthun.

- Tidligere bygget vi en modell av interiøret i finér på verkstedet, og da fikk du et fysisk inntrykk av hvordan båten ville bli når den var ferdig. Derfor var vi ekstra spent på dette første eksemplaret, men det trengs bare mindre justeringer og de vanlige detaljforbedringene på en helt ny båt. Dessuten blir finishen enda mer presis med den nye konstruksjonsteknikken.

Nyttig med LED

Vi beveger oss fra cockpit og ned under dekk. Her er det rommelig, med god ståhøyde. Fremme i baugen er det en stor eierlugar med skråstilt dobbeltkøye. På babord et fint kombinert toalett og dusjrom. Og akterover, under cockpiten, en luftig midtkabin med 1+2 køyeløsning. Alle steder merker du hvor nyttig LED-lys er blitt under dekk:

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LUNT UTE: Med solide kalesjevegger og varmeuttak er det lunt på akterdekket. Utvendig styreposisjon hører med.
LUNT UTE: Med solide kalesjevegger og varmeuttak er det lunt på akterdekket. Utvendig styreposisjon hører med.

- Siden de er mer energieffektive og tar liten plass, er det mye enklere å lyse opp interiøret, bekrefter Midthun. Lyslister gir behagelig lys og er kombinert med downlights og lamper for å gi den rette belysningen. Dessuten har vi på sedvanlig vis forsøkt å lage mange og praktiske stuverom både ute, i cockpit og her under dekk.

Viknes er opptatt av sovekomforten og har tykke madrasser med sirkulasjonsmatter som standard. Vil du ha enda bedre liggekomfort, står overmadrasser på ekstrautstyrslista.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MODERNE: Myk gass/gir-betjening og ryddig plassering av instrumenter kjennetegner førerplassen.
MODERNE: Myk gass/gir-betjening og ryddig plassering av instrumenter kjennetegner førerplassen.

Optimalisert for dette fartsområdet

KOMBINERT: Dusj- og toalettrom er en plasseffektiv løsning i en båt av denne størrelsen.
KOMBINERT: Dusj- og toalettrom er en plasseffektiv løsning i en båt av denne størrelsen.

Ute har det begynt å regne, så vi haster til akterdekket for å kneppe igjen kalesjedukene som gjør dette til en lun og tørr plass, selv når sommerværet blir typisk norsk. Det er fort gjort, og mens vi først oppholder oss her, dukker vi ned i det velorganiserte motorrommet.

Her finner du Yanmars avanserte V8-diesel med 4,5-liters sylindervolum. Enten med 320 eller 370 hk. Det er ingen planer om dobbeltinstallasjon:

Standardutstyr: 

Badeplattform stor med integrert stuerom, barskap under salongbord, batteri start x2, batteri forbruk x 2, baugpropeller 4 hk, corian benkeplate bysse og toalett, defroster koblet til motorens ferskvann, dekkslys, dieselvarmer 4 kW, dusj med dusjvegg inne på toalettrom, dør styrbord, elektrisk lensepumpe med nivåbryter, elektrisk skyvetak over akterdekk med innertak, fast panorama tak over salong, førerstol Viknes Admiral, gardiner Mount Everest, gassalarm, gass steikeovn 2 bluss, kalesje sidevegger på akterdekk, kjøleboks på skinner 75 l, lensepumpe manuell 2 stk, mast for montering av radar / lyskaster, møbelstoff «Sagafjord», overskap over pantry inkl lys, salong på akterdekk babord side, stuverom i dørk, styreposisjon inne/ute, takluke hengslet på fordekk, trimplan, vannalarm; akustisk alarm ved vann i kjøl, varmtvannstank m/220V kolbe, åpningsbart panoramatak over førerposisjon, åpningsbart sidevindu babord salong.

- I Norge synes kundene det er riktig med én motor i denne båttypen, fastslår Midthun.

Driftssikkerheten er god og kostnadene forbundet med to motorer er ikke interessant i en slik båt. Vi har kjørt 60 timer med båten så langt, og forbruket ligger på 2-2,3 per nautisk mil i typisk marsjfart. Skal vi lavere enn det, må nok motorprodusentene finne på noe nytt.

- Erfaringsmessig holder de aller fleste av våre kunder 18-24 knops fart på langkjøring. Derfor er skroget optimalisert for dette fartsområdet. Vi kjemper aktivt mot skrog- og motorstøy med demping, tetting og unngår gjennomføringer der det kan lekke støy inn i kabin eller cockpit.

- Skilsø 34 er bra rett ut av boksen, men vi har et par detaljer vi skal forbedre fra prototyp til produksjonsbåter, sier Midthun, før han hopper i land og løsner fortøyningene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kvikk akselerasjon

LITT LUKSUS: Et knappetrykk, så dukker en 32-tommers flatskjerm opp.
LITT LUKSUS: Et knappetrykk, så dukker en 32-tommers flatskjerm opp.

Overlatt til meg selv, er det tid for en noen timers opplevelsestur i Vestlandsskjærgården: 

Det er alltid interessant og spennende for oss som stort sett ferdes i båt på Øst- eller Sørlandet. Her er det en helt annen geografi og mye større variasjon enn vi er vant med. Fra de dype fjordene, til de værharde øyene ytterst mot havet.

Tekniske data

Lengde: 10,25 m

Bredde: 3,46 m

Vekt lettskip (utstyrsavhengig): 5500 kg

Dyptgående (utstyrsavhengig): 1,05 m

Høyde Total (inkl mast og stevn): 4,85 m

Tankkapasitet drivstoff: 2x350 liter

Tankkapasitet kaldtvann: 1x275 liter

Tankkapasitet varmtvann: 1x40 liter

Tankkapasitet septikk: 1x140 liter

Køyeplasser: 2+2+1 (5 totalt)

CE / Designkategori: B

Pris med Yanmar 8LV 320 KMH50A 310hk: 2 355 000

Pris med Yanmar 8LV 370 KMH50A 359hk: 2 435 000

I dag blir det ikke tid til å utforske alt dette, men i den fascinerende, smale leia opp gjennom Alverstraumen og nordover mot Mongstad ,er det stille og irrgrønt i friske vårfarger.

Her får jeg anledning til å prøve Skilsø 34 i rolig farvann. Du blir fort venner med betjeningen, det er ikke store justeringene som skal til med trimflaps for å få båten til å gå riktig i vannet. Roret tar godt selv i lav fart, motorkontrollen virker smidig og du føler deg fort komfortabel på førerplassen.

I prototypen sitter den sterkeste versjonen av Yanmar-dieselen med 370 hk. Den har som ventet ingen problemer med å sette fart på båten med halvfull drivstofftank og uten særlig last om bord.  Skilsø 34 er kvikk i akselerasjonen, og behagelig marsjfartområde ligger akkurat der Viknes lover.

Jeg prøver litt frem og tilbake, og havner rundt 22 knop. Da har du gode 500 o/m igjen til toppturtallet på snaut 4000 o/m, drivstofforbruket er moderat og støynivået føles behagelig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lettkjørt og veloppdragen i 28 knop

LED GIR LYS: Her representert 
ved eierlugaren forut, der fin lyssetting setter en ekstra spiss på stemningen.
LED GIR LYS: Her representert ved eierlugaren forut, der fin lyssetting setter en ekstra spiss på stemningen.

Toppfarten logger jeg til snaut 28 knop, mer enn nok for en slik båttype. Heller ikke da er båten annet enn lettkjørt og veloppdragen, selv krappe svinger går fint uten at den lener seg utover.

Dermed er det tid for å bevege seg i mer værutsatt farvann. Jeg går ut i fjorden og skimter Fedje gjennom regnværet, før jeg legger kursen sørover mot Bergen igjen. Bølgene kommer inn rett i baugen eller litt på skrå.

Krapp vindsjø på drøye meteren er ikke mer enn en slik båt skal ta på strak arm, noe den selvfølgelig også gjør. På tross av gråvær, blåst og regn er det hyggelig på førerplassen. Det eneste dumme akkurat nå, er at båten sluker nautiske mil i godt tempo og at en fin tur i skjærgården nord for Bergen straks er over.

Jeg siger inn mot brygga ved verftet, her er det ikke mer plass enn man akkurat trenger. Alene om bord og uten noen til å hjelpe på brygga, setter jeg nå stor pris på den «rene» styrbordsiden.

Med fendere og tauverk på plass, er det bare å snike seg sakte inn til bryggekanten, bruke sidedøren ut på gangveien og ta med seg tampene i land akter. Uten at en innbilt familie i cockpit eller på akterdekk ville ha lagt merke til at vi var ved kai en gang.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi Menn Båt mener:

ALLE SKAL SE: Du sitter høyt og med godt utsyn i cockpitsalongen.
ALLE SKAL SE: Du sitter høyt og med godt utsyn i cockpitsalongen.

Noen timer om bord i prototypen er ikke nok til å gi en endelig dom over en stor feriebåt. Da skal du helst dra på tur og bo et par netter om bord i en produksjonsutgave. Men det virker som om Viknes har fått til egenskapene de har prioritert. Og at man har matchet værharde vestlandsegenskaper, med lune og hyggelige sørlandsmanerer. En bobåt som burde treffe det hele det norske markedet midt i blinken, med andre ord. 

Denne saken ble første gang publisert 18/07 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også