Brukte allroundere til rundt 100 000 kroner

Seks gode bruktbåtvalg

Små skjærgårdsjeeper og bowridere er godt representert i bruktmarkedet, selv om det ofte henger en lett utdatert motor på hekken.

Pluss ikon
UTVALG: Små skjærgårdsjeeper og bowridere er godt representert i bruktmarkedet.
UTVALG: Små skjærgårdsjeeper og bowridere er godt representert i bruktmarkedet. Foto: Vi Menn Båt
Først publisert Sist oppdatert

Skal du ut i bruktmarkedet med rundt 100 000 kroner på baklomma? Her er det mye å velge i, fra hundgamle restaureringsprosjekt og mislykkede selvbygg til splitter nye gode modeller uten motor.

Her har vi kastet blikket på båter som ikke er mye mer enn 10 år gamle, fra rundt 14 til 18 fot (ca. 4 til 6 m.) - med motor.

Disse motorene er det helt avgjørende å sjekke nærmere, for her er det ofte en totakter som følger med - med et forbruk og støynivå som er hinsides dagens standarder.

Er du lur, finner du deg derfor en firetakter. På den andre siden kan eldre firetaktere være kompliserte å mekke på selv.

Men dette er for øvrig relativt enkle ekvipasjer - som er lette å få på en henger, samtidig som de tåler røff bruk. Vanligvis er disse rigget med fra rundt 30 til 50 hestekrefter.

Problemet er ofte at du risikerer å ende opp med en aldrende motor om du synes selve båten er et kupp, og vice versa.

Det største utvalget finner vi i kategorien skjærgårdsjeep, som grovt sagt er en åpen båten med en liten konsoll. Konseptet runder snart 30 år.

I tillegg gjør det litt nyere bowrider-layouten seg godt gjeldende i denne sjangeren.

Noe særlig mindre enn 16 fot er det imidlertid ikke lurt å satse på her, fordi det kan bli for trangt.

Ellers har vi fått med noen aluminiumsvarianter i utvalget her også. Disse skrogene avslører fort hvordan tidligere eier har brukt båten, samtidig som dette er noen av de mest slitesterke båtene som kan oppdrives i fritidssammenheng.

Her er utvalget:

Alternativ 1: Yamarin 4410

YAMARIN 4410:
YAMARIN 4410: Foto: Vi Menn Båt

Yamarin 4410 er et godt alternativ for deg som ønsker en elegant og leken skjærgårdsjeep. Båten virker trygg nok for familien og gjør nok knop til at far kan leke seg litt i bølgene. Med relativt beskjedne 30 hestekrefter på hekken blir også driftskostnadene til å leve med.

Minst

Yamarin 4410 var en av Yamarins minste modeller. Til tross for størrelsen har vi vurdert 4410 som en fullgod skjærgårdsjeep med både styrekonsoll og vindskjerm. Innredningen er ellers relativt tradisjonell. Styrekonsollen er sidestilt, og du sitter på aktertoften når du kjører. I båten finner vi kun to stuverom: Ett foran og ett bak. Dashbordet har et lite søkk som du kan bruke til å oppbevare småting mens du er underveis.

Dessverre er ikke vindskjermen større enn at bare én person sitter i ly for vinden. Forut for vindskjermen har båten en tofte som kan vippes opp babord. Dette gir deg god framkommelighet når båten ligger i ro, men midttoften må legges på plass før man legger til havs.

På styrbord side fungerer vindskjermen som ryggstøtte. Yamarin 4410 har også en liten baugtofte.

Høyt fribord

Fribordet i båten er høyt. Dette, kombinert med god stabilitet, gjør at båten føles trygg å bevege seg i - til småbarnsfamiliens store glede. Den kraftige pulpiten i baugen fører også til at ombord- og ilandstigning føles tryggere. Båten er godkjent for opptil 30 hestekrefter på akterspeilet, og båten kommer ofte med Yamaha-motor.

Både i marsjfart og i maksimal hastighet treffer båten bølgene mykt, både i mot- og medsjø, og trygghetsfølelsen forsterkes. Tyngdepunktet er også riktig, og man unngår at båten hopper på bølgene - i hvert fall i rolig sjø. Alt i alt gode kjøreegenskaper.

Tekniske data

  • Lengde: 4,35 m
  • Bredde: 1,80 m
  • Vekt u/motor: 300 kg
  • Motor: 30 hk

Bruktbåtfakta

  • Markedet: Få.
  • Pris: kr 100 000
  • Årsmodeller: 2002- 2003
  • Produsent: www.yamarin.com

Alternativ 2: Askeladden 475 Freestyele

Når man skal innom temaet brukte skjærgårdsjeeper på rundt fem meter, kommer vi ikke utenom Askeladden 475 Freestyle: For med en produksjon på over 3000 båter siden lanseringen i 1995 er 475 Freestyle lett å finne igjen i bruktmarkedet.

Askeladden 475 Freestyle er fornuftig og ivaretar de fleste krav en familie stiller til en skjærgårdsjeep. Vi har tidligere omtalt båten som en sjøens Golf. I alle fall er 475 Freestyle er en av Askeladdens mest solgte båter det siste tiåret, og den har fått flere ansiktsløftninger.

Vellykket operasjon

ASKELADDEN 475:
ASKELADDEN 475: Foto: Vi Menn Båt

Ansiktsløftningen som kom rundt 2003 ble vellykket, blant annet med mer stuverom i båten enn tidligere. Akter finnes to faste seter på hver side av motorbrønnen. Disse erstatter de tidligere vippesetene og sørger for to ekstra stuverom. På aktersetene sitter passasjerene godt så lenge båten beveger seg i dorgefart. I midten har Askeladden rigget opp et oppvippbart bord. Når båten ligger i ro, kan ryggstøtten på førersofaen snus, og du får en liten sittegruppe akter.

475 Freestyle har sidemontert konsoll et stykke fram i båten. Her sitter føreren behagelig, selv om han er storvokst. Den skråstilte vindskjermen i blå hardplast skjermer deg for både vind og sjøsprut. Den er dessuten innrammet av en håndrekke, noe som gjør at du kan holde deg fast når du står og kjører.

Harmonisk gange

Sjøegenskapene er også imponerende. Skroget går harmonisk i bølgene og sitter som klistret til vannet under ekstremmanøvrer. De 50 hestekreftene som sitter på akterspeilet virker som en ideell motorisering. Med en toppfart på 29,5 knop med to personer ser vi ingen grunn til å gå til innkjøp av den største motoren båten er godkjent for - en 60-hester.

Tekniske data

  • Lengde: 4,77 m
  • Bredde: 1,9 m
  • Vekt u/motor: 500 kg
  • Motor: 40-60 hk

Bruktbåtfakta

  • Markedet: Mange modeller.
  • Pris: kr 100 000
  • Årsmodeller: 2000 - 2004
  • Produsent: www.askeladden.no

Alternativ 3: Bella 512 Excel

Bella lyktes godt med sin bowrider 512 Excel i 2003. Båten fikk de praktiske og hyggelige egenskapene man forventer av en bowrider. Samtidig ser den fortsatt pen ut sett med dagens briller, og den går svært godt i sjøen. Gode sjøegenskaper gjør også Bella 512 til et hyggelig bekjentskap.

Litt trang

Denne er bare noen centimeter kortere enn bowriderne til Ryds og Yamarin, men den virker likevel merkbart trangere. Det er akkurat plass til fem personer i cockpiten.

Likevel er båten stor nok til det meste, og den har akkurat nok stuveplass. Den overrasker oss med suverene sjøegenskaper. Båten gir en kompakt og leken følelse i vannet, og den tåler kjappe retningsforandringer uten å mukke.

Det beste er imidlertid at den har en myk og kontrollert gange i bølger. Det gjør turen behagelig, samtidig som du slipper en lei overraskelse om noen snekkebølger skulle komme brått på.

Toppfarten, snaut 29 knop med en 70 hk motor, er i underkant av hva man kunne håpe på. På den annen side er motorstøyen så lav at det går an å føre en normal samtale i cockpiten også når man kjører full gass. Dette skyldes blant annet motorinstallasjonen på vår testbåt. Johnson 70 hk bygger på samme teknikk som Suzuki 70, en av de mest harmoniske og stillegående utenbordsmotorer overhodet.

BELLA 512:
BELLA 512: Foto: Vi Menn Båt

Fin førerplass

Førerplassen er nydelig, med dypt bøttesete som gir meget god sidestøtte og sittekomfort. Dashbordet er elegant, og det er lett å lese av instrumentene. Som på bowridere flest sitter du lunt og behagelig bak vindskjermen.

Tekniske data

  • Lengde: 5,01 m
  • Bredde: 2,08 m
  • Vekt u/motor: 440 kg
  • Motor: 50-70 hk

Bruktbåtfakta

  • Markedet: Godt utvalg.
  • Pris: kr 100 000
  • Årsmodeller: 2002-2004
  • Produsent: www.bellaboats.fi

Alternativ 4: Buster M

Buster M er fortsatt ingen skjønnhet, men det glemmer du fort bak rattet i denne klassiske kjøremaskinen. Er det kjøreegenskaper du er ute etter, er valget enkelt.

Buster er fortsatt markedsleder innen småbåter i aluminium i Norden, med Buster M som mangeårig bestselger her til lands. Den har også fått mange ansiktsløftninger.

De mest aktuelle modellene har fått ny styrekonsoll samt en framskjøvet førerbenk for å endre tyngdepunktet i båten. Utover dette er det kun kosmetiske oppgraderinger som preger Buster M. Styrekonsollen er god, med et skikkelig ratt og et kartrom med gjennomsiktig luke. Foran beina er det plass til litt bagasje, noe som trolig er grunnen til at Buster ikke har montert fotstøtte.

Lett og rask

Dette er en lett båt, og den er stivet opp med seks spant og flere langsgående bjelker under en dørk i vannfast plywood. Resultatet er en stiv og leken båt med begrenset sjøstøy. Det relativt skarpe og trimmingsvillige skroget klarer seg utmerket også i litt større bølger - om man bare tør å holde farten oppe. Med brukbart grep i svingene og behagelig

førerposisjon er Buster nær det optimale av hva man kan vente seg av en båt på denne størrelsen. Litt oppmerksom bør man imidlertid være i svingene, for Buster M får vann opp til ripa. Det skarpe skroget og de avstivende spantene stjeler mye av dekksplassen i lille Buster, noe som avskriver dette fartøyet som en typisk transportbåt. Benk og puter foran konsollen ekstrautstyr, og kan fjernes dersom man ønsker mer spillerom foran. Valget står mellom stuveplass og passasjerer.

Tekniske data

  • Lengde: 4,60 m
  • Bredde: 1,86 m
  • Vekt: 265 kg
  • Motor: 30-40 hk

Bruktbåtfakta

  • Markedet: Få, går fot.
  • Pris: kr 100 000
  • Årsmodeller: 2000-2004
  • Produsent: www.buster.fi

Alternativ 5: Silver Beaver 450

BUSTER M:
BUSTER M: Foto: Buster

Silver Beaver scorer på utseende og forutsigbarhet/trygghet i sjøen, passende til koseturer på fjorden med familien, og kanskje en og annen fisketur. Silver blander aluminium og glassfiber i skjønn forening.

Silver-båtene oppsto da noen tidligere ansatte i Buster brøt med selskapet og startet egen produksjon. Likheten de to båtmerkene imellom tyder også på at mye av kunnskapen er videreført.

Men Silver skapte likevel sin egen stil ved å kombinere aluminiumskrog med innerliner i glassfiber, en original og stilmessig ren løsning.

Pent

Styrekonsollen i Silver Beaver gjør at førerkomforten er ikke den beste; avstanden fram til rattet er for lang, og vindskjermen ikke tilstrekkelig for å hindre turbulens i fart. Når plassen for beina i tillegg er trang, må man være under 180 cm for å sitte bekvemt. Pluss for godt ratt, fin avstand til gasspak og plass til ekkolodd og lignende på dashbord

Ikke sportslig

Silver Beaver 450 går flatt i sjøen og er lite trimmingsvillig. Vi hadde også ventet et litt mildere støybilde med den kraftige innerlineren som lyddemper. Men om Silver ikke er spesielt spenstig i sjøen, er den til gjengjeld trygg og forutsigbar, noe som ikke er en ulempe dersom du har unger med på tur. Den byr ikke på overraskelser og oppfører seg pent under de fleste forhold.

Tekniske data

  • Lengde: 4,50 m
  • Bredde: 1,81 m
  • Vekt: 300 kg
  • Motor: 25-40 hk

Bruktbåtfakta

  • Markedet: Få, går fort.
  • Pris: kr 100 000
  • Årsmodeller: 2002-2004
  • Produsent: www.silverboats.fi

Alternativ 6: Skibsplast 555 Vector

Skibsplast 555 Vector har tilnærmet perfekte bruksegenskaper. Den har en mengde detaljer og smarte løsninger, og verftet har sakte, men sikkert forbedret kvaliteten og finishen på detaljene. Noe kjøremaskin er den ikke, men en skjærgårdsjeep for dem som ønsker en brukervennlig båt.

Dette var den første skjærgårdsjeepen fra Skibsplast da den kom i 2001. Båten er bygd på samme skrog som 555 HT, og i formen er den en klassisk skjærgårdsjeep. Det betyr at to personer har det relativt komfortabelt, med gode, høye stoler og en vindskjerm som gir ly for vær og vind.

SILVER BEAVER:
SILVER BEAVER: Foto: Vi Menn Båt

Båten har hanskerom på dashbordet og en solid rekke rundt vindskjermen. Når det gjelder passasjerkomfort, har Skibsplast laget et fint dobbeltsete bak. Setet har bra ryggstøtte, og føler man behov for å holde seg fast, er en rekke på hver side av cockpitkarmen innen rekkevidde.

Trygg i sjøen

Skibsplast tilfredsstiller vanlige krav til stuvemuligheter, med plass i benkene forut og en skikkelig dør som viser vei til et gedigent rom i konsollen. Her er det lett å legge inn og hente ut ting, og alle putene, også til den store solsenga, får plass her.

Skibsplast 555 Vector har et begrenset fartspotensial. Skroget har et «brett» like under vannlinjen. Når du planer, er den ganske brede bunnen i kontakt med vannet akter. Det gjør båten stabil, men det har også en viss fartsdempende effekt. Skroget er litt butt, og hard jobbing med trimmingen er ikke nødvendig. Skibsplasts fargebruk er nøytral, med hvitt skrog og hvite seter og puter.

Tekniske data

  • Lengde: 5,55 m
  • Bredde: 2,20 m
  • Vekt u/motor: 565 kg
  • Motor: 70-90 hk

Bruktbåtfakta

  • Markedet: Få.
  • Pris: kr 140 000
  • Årsmodeller: 2001-2003
  • Produsent: www.skibsplast.no
SKIBSPLAST VECTOR:
SKIBSPLAST VECTOR: Foto: Vi Menn Båt