PRØVEKJØRT: Sealine SC 47 med 2 x Cummins Mercruiser Diesel 480 hk
Se en ekte herskapelig båt
Designsprek, velkjørende og original. Sealine SC47 fortjener respekt i den mer snobbete cruiserklassen.
Etter de siste par årenes enorme satsing på hardtop-cruisere har det blitt en merkbar konkurranse i 40-fots-segmentet.
Her er "alle" storbåtprodusentene med respekt for seg selv, som Sunseeker, Princess, Windy, Absolute, Cranchi og Fairline.
SC47 baner vei
Sealine, som tradisjonelt sett har ligget litt i skyggen av sine engelske kusiner Princess, Sunseeker og Fairline, har de siste årene satset stort på å pynte på merkenavnet og har i stor grad lykkes med dette.
Mye av æren går faktisk til deres bidrag i den mer kostbare HT-klassen, nemlig Sealine SC47, som ble lansert på Southampton Boat Show i 2008.
Særegen
For når produsenter som Princess blir mørke og konservative i innredningen, og Cranchi går bananas i form og farge for å differensiere seg, satser Sealine på en trivelig og moderne middelvei. Med en kantet og minimalistisk stil og duse farger blir Sealine hipp nok for italienerne og fornuftig nok for oss nordboere.
Tekniske data Sealine 47 SC
- Pris, fra: kr 4 655 000 (IPS 600). Ca. kr 5 500 000 (testmodell)
- Motormerke og type: 2 x CMD QSB 5,9l 480 hk
- Motoreffekt: 960 hk
- Produksjonsland: England
- Lengde (LOA):14,30 m
- Bredde:4,48 m
- Dypgang:1,11 m
- Byggemateriale: GAP
- Vekt:14 t
- Køyer:2 + 2
- Kabiner:2
- Toppfart:31,6 kn
- CE-kategori:B
- Drivstofftank:1500 l
- Vanntank:500 l
- Informasjon:www.sealine.no
Samtidig føles båten både moderne og original i sin ytre design, men uten å krysse den mer tidløse grensen.
I samarbeid med skrog-designer Ocke Mannerfelt har engelskmennene også fått en båt som leverer varene i sjøen. Det er i alle høyeste grad et lovende utgangspunkt for en om vil opp og frem.
Båtbygging er et annet ord for kompromiss. Det kommer man ikke utenom, og selv om Sealine som nevnt forsøker å tekkes alle, vil enkelte løsninger treffe noen og utelukke andre.
Kompromiss
Det er i hovedsak to innredningsløsninger som vi tror er avgjørende her. Den første har med cockpiten å gjøre, der Sealine har valgt å bygge mange og behagelige sitteplasser fremfor å bygge en stor solseng med jollegarasje akter.
Etter vår mening en smart løsning, i hvert fall med norske briller på nesen, for hele fordekket kan benyttes som soldekk og da har man som regel nok areal.
Hovedargumentet er at man får mer komfort for flere i cockpit, både under reise og ved måltider. Dessuten er det lettere å lukke cockpiten med kalesjen når været er dårlig.
Som en kompensasjon for manglende solseng akter har Sealine en dobbel solseng motsatt av førerposisjonen.
Denne fungerer utmerket når det elektriske tekstiltaket er trukket helt akter og mesteparten av cockpit bades i solstråler.
En annen fordel med denne løsningen er at den gir fin ståhøyde i akterkabinen under, noe som er sårt nødvendig. Ulempen er at man mister en mulig co-pilotbenk og får færre seter i fartsretningen.
Ryddig og lekker
Under fordekket er SC47 naturlig nok svært lik skrogsøster F46, flybridgeversjonen vi testet i Vi Menn Båt nr. 6-2 010. Planløsningen har sine fordeler og ulemper, men er nok i utgangspunktet tiltenkt SC47, og passer etter vår mening også best i HT-versjonen.
Her nede finner vi en fin salong med spiseplass for opp til seks personer, en L-formet bysseløsning med komfyr, kjøl og avtrekk, samt nok med skapplass og stuv. Innredningen i testbåten var i hel- og laminert valnøttre, men kan også leveres i eik. Standard fargevalg i tekstiler og skinn er plomme, limegrønn eller sjokoladebrun.
Sealine sverger også i denne båtstørrelsen til separat dusj- og toalettrom, som begge har egen inngang fra frontkabinen. Vi ser poenget med løsningen, som også gir bedre utnyttelse av plassen.
Da er vi kommet til den andre innredningsløsningen som markerer et stort kompromiss. Det har med kabinvalgene å gjøre. Sealine leveres bare med to lugarer, noe som gir god overnattingsplass for fire, men som samtidig utelukker dem med større sosiale ambisjoner.
Akterkabinen har et fint toalett og dusjrom, denne gangen i ett, og fin ståhøyde mot babord. Vi tror likevel ikke den er smart nok innredet til å forsvare arealet som er brukt. Derfor har vi tro på en trelugars-versjon av denne båten - noe en skute på nesten 50 fot bør ha.
God turkamerat
Sealine er blant få produsenter som tilbyr begge de ledende pod-fremdriftssystemene, både CMD motorer med Zeus og IPS fra Volvo Penta. Testbåten var utstyrt med Zeus, den kraftigste løsningen med 2 x 480 hk, men også nesten 200 000 kroner dyrere enn IPS 600 med 2 x 435 hk.
For få år siden ville en båt som SC47 vært utstyrt med strak aksling. Den ville også hatt minst 200 hk mer. Og selv om noen produsenter sverger til "gamlemetoden", er vi glad for at Sealine ikke gjør det: Med et støynivå på toppfart på under 80 dBA, bortimot null vibrasjoner og en effektiv marsjfart på rundt 25 knop (5 l/nm) er turkomforten sikret.
Her om bord hører du vinden, sjøen mot skroget og ett og annet måkeskrik, noe som gir en fantastisk båtopplevelse selv i denne størrelsesklassen.
Sportslig blir det selvsagt aldri, men for å være en såpass tung skute er den svært lettmanøvrert i likhet med søsteren F46. Kjøreegen-skapene er i praksis rimelig identiske, selv om toppfarten går SC47 sin vei med 31,6 knop. Det viktigste er uansett at skroget klarer seg tålelig bra i uværshastighet rundt 15 knop, og graver mindre enn mange av konkurrentene.
Marsjfarten er effektiv rundt 25 knop - da får man fullt utbytte av det relativt lange skroget, som rydder unna krapp motsjø uten å mukke.
Zeus fungerer også etter planen i havna. Med joysticken i hånd stresser du mindre enn du normalt sett ville gjort med en 5 millioner kroners båt i en travel sommerhavn. Da har du i alle fall luket ut ett negativt moment når sommeren skal nytes på egen kjøl.
Denne saken ble første gang publisert 15/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.