Askeladden C91 Cruiser

Satser stort med daycruiser i toppklassen

Askeladden har tatt i på nyhetsfronten det siste halvåret. Først med den nye toppmodellen C97 og nå med sin største daycruiser noensinne. Her er høydepunktene.

<b>NY STØRRELSE:</b> C91 Cruiser er Askeladdens største daycruiser, men følger det velkjente designspråket. 
NY STØRRELSE: C91 Cruiser er Askeladdens største daycruiser, men følger det velkjente designspråket.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Nordmenn er glade i daycruisere. Fra fritidsbåtenes spede begynnelse på 1960-tallet har en daycruiser i modellprogrammet vært en garantist for stødig salg. Selv med skiftende trender – skjærgårdsjeeper, bowridere eller styrehyttebåter – har daycruiseren hengt med. På 70-tallet sto Draco, Fjord og Windy for mange populære utgaver, men etter hvert har andre overtatt markedet for daycruisere – i alle fall de noen har råd til å kjøpe.

De siste årene har tre tradisjonsrike norske produsenter både dominert markedet her hjemme, og stått for en felles utvikling: Daycruiseren har vokst. Der vi tidligere synes en DC på 7 meter var stor, hilser vi nå på båter over 9 meter. Nordkapp kom med sin Noblesse 830 i fjor, Ibiza har 911 Touring og nå kommer altså Askeladden med sin C91 på 9,1 meter.

I tillegg har vi finske båter som Flipper 900 DC Yamarin 88 DC i samme område. Og de største daycruiserne skal ikke bare være for fine dagsturer, her er det bofasiliteter og andre installasjoner slik at fire personer kan dra på ferietur.

For Askeladdens del virker den nye toppmodellen å være et fornuftig steg. Mange norske båtbrukere har hatt gode opplevelser med de fine 705 Voyager fra 90-tallet og Z8 som vi hadde en test av i 2008.

<b>STIKKLUGAR:</b> Førsteinntrykket er lyst og med pene materialer.
STIKKLUGAR: Førsteinntrykket er lyst og med pene materialer. Foto: Produsenten

Og de siste 10 årene har verftet bygget opp en helt ny linje av daycruisermodeller for overnatting. Det startet med de vellykkede C75 og C76 Cruiser, og har fortsatt med C83, C80 og C78 i den nyeste designstilen. Til 2023-sesongen kom den mindre C70-modellen.

<b>LUFTIG:</b> Utsikten akterover fra hovedkabinen i C91. God takhøyde og bra skapplass skal være noen av fordelene. 
LUFTIG: Utsikten akterover fra hovedkabinen i C91. God takhøyde og bra skapplass skal være noen av fordelene.  Foto: Produsenten

Foreløpig har vi bare 3D-illustrasjoner å forholde oss til, men det er ikke lenge å vente før C91 dukker opp til verdenspremiere på båtutstillingen i Göteborg 2. februar og norgesdebut på båtutstillingen i Bergen 8. februar.

Ved første øyekast viser illustrasjonene en båt etter velkjent prinsipp, med stor sittegruppe ute, fire faste køyeplasser under dekk og separat toalettrom.

Askeladden peker likevel på en del punkter de mener skiller C91 fra konkurrentene: Lukket forkabin, toalettrom med egen dusjnisje og ståhøyde under dekk på mellom 1,8 til 1,85 meter. Dessuten skal C91 være den eneste i klassen med tunnel for hekkthruster som standard.

Utviklingen av C91 parallelt med den nye C97 har vært et smart trekk, siden det har vært mulig å trekke veksler på arbeidet gjort med den modellen:

<b>STOR UTEPLASS:</b> Med over 9 meter lengde kombinerer C91 gode boforhold under dekk og cockpit med mange fleksible løsninger. 
STOR UTEPLASS: Med over 9 meter lengde kombinerer C91 gode boforhold under dekk og cockpit med mange fleksible løsninger.  Foto: Produsenten

– Den viktigste synergien har vært på toalettrommet med eget dusjavlukke, en løsning vi er svært stolte av å ha fått på plass i en båt av denne typen, sier daglig leder i Askeladden Boats, Jonathan Dyrstad.

Tekniske data:

Askeladden C91 Cruiser

Lengde: 9,10 m
Bredde: 2,99 m
Tørrvekt uten motor inkl. TopLine: ca. 3.300 kg
Drivstoff: 465 liter
Dieseltank: 25 liter
Ferskvann: 100 liter
Varmtvann: 40 liter
Septiktank: 75 liter
Personer: 10
Designkategori: C
Anbefalt motor: Suzuki DF350 ATXX
Fartspotensial (totalvekt 3,9 tonn): ca. 41 knop
Forbruk Marsjfart 25–30 knop: ca. 2,1 l/nm
Pris: Ca. 3,2 millioner

– I tillegg kan vi trekke veksler på andre innredningsløsninger, eksempelvis i cockpitområdet, fortsetter Dyrstad. Samtidig har C91 noen egne løsninger, blant annet store skap i forkabinen og i området utenfor.

Skrogene er litt forskjellige grunnet annen lengde og vektfordeling, men også C91 er utviklet med tanke på twininstallasjon, men vil fungere utmerket med en Suzuki DF350 ATXX. Med den motoren ligger det an til en toppfart på ca. 41 knop og marsjfartsområde på 25 til 30 knop, med forbruk rundt 2,1 liter per nautisk mil.

Duoprop gir nødvendig grep og akselerasjon, men i tillegg får båten twininstallasjon på 2x250 eller 2x300 hk. Den skal naturlig nok også fungere fint med singleinstallasjon av den nye, store Suzuki-motoren alle vet venter i kulissene.

Askeladden C91 Cruiser med Suzuki DF350 ATXX på hekken koster rundt 3,2 millioner, inkludert en omfattende Topline utstyrspakke. I likhet med storebror C97 har Topline-pakken alt du trenger for å nyte livet om bord i fulle drag.

Av rent praktisk utstyr er det bare ankervinsj akter og selve hekkthrusteren som eventuelt kommer i tillegg. Det er viktig å ta med i betraktningen om man skal sammenligne pris med konkurrenter der mye nødvendig tilleggsutstyr kommer på toppen av den opprinnelige prislappen.

<b>FØRERPLASS:</b> God førerkomfort er et kjennetegn for Askeladden, det blir neppe forsømt i den nye C91.
FØRERPLASS: God førerkomfort er et kjennetegn for Askeladden, det blir neppe forsømt i den nye C91. Foto: Produsenten