Langtest Finnmaster 55 BR med Yamaha F100

Rimelige båter er blitt bedre

BR-modeller er i skuddet og båttypen byr på bedre komfort enn tradisjonelle skjærgårdsjeeper. Med pris fra 260 000 kroner får du bra kvalitet og praktiske løsninger.

Sist oppdatert

Tekniske data Finnmaster 55 BR med Yamaha F100

  • Lengde: 5,5 m
  • Bredde: 2,25 m
  • Vekt: 650 kg
  • Motor: 60-100 hk
  • Motor testbåt: Yamaha F100
  • Tank: 100 liter
  • Pris fra: 260 000,- med Yamaha F60
  • Pris testbåt: 292 000,-

Skroget på 55 BR kjenner vi fra tidligere og er det samme som 55 SC. Det betyr et velkjørende skrog med komfortable egenskaper. Med en Yamaha F100 på hekken får man en ganske perfekt pakke med toppfart på 36,5 knop. I marsjfartområdet 17-25 knop har båten et gunstig forbruk på litt over 0,7 liter pr. nautisk mil.

Et godt eksempel på hvor økonomiske moderne motorer er blitt.

Den nye 55 BR har et passe moderne design og blant de fikse detaljene kan nevnes innfelte sidelanterner i fordekket og bøyle for tyverisikringen oppe på dekket.

Akkurat slik det skal være. Innredningen følger den velkjente løsningen med aktersofa for tre og to gode GT-stoler. Med kalesjen på plass, kan familien sitte beskyttet her akkurat som på en DC-modell. Nivået heves på dette punktet ved at Finnmaster har kalesje og vinduspusser som standard.Gangsonen i båten ligger i senterlinjen og foran konsollene er det i babord side en langsgående benk med grei sitteplass for to.

I motsatt side dominerer holdere for fire fendere. Opp mot fordekket er det gode og passe store trinn. Dette gjør det enkelt å entre båten forfra og utvilsomt noe man setter pris på når man skal inn og ut av båten ute på svaberget. Et lite baugnebb er ensbetydende med enda enklere entring fra svaberget og en bra pulpit er på plass.

SMART: Finnmaster sørger for at en rimelig båt leveres godt utstyrt og med praktiske løsninger. FOTO: Petter Handeland
SMART: Finnmaster sørger for at en rimelig båt leveres godt utstyrt og med praktiske løsninger. FOTO: Petter Handeland

Smarte løsninger

Testdata Finnmaster 55 BR med Yamaha F100

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/nm

For-bruk, l/time

2000

6,0

70

0,8

4,8

2500

7,0

71

1,13

7,9

3000

9,8

74

1,06

10,4

3500

16,9

77

0,7

11,8

4000

20,9

77

0,74

15,5

4500

25,0

79

0,77

19,3

5000

28,5

82

0,81

23,1

5500

32,3

85

0,85

27,5

6000

36,5

86

1,02

37,2

Innredningen er ren og ryddig. Det beste er imidlertid at alt er godt gjennomtenkt og vi gir plusspoeng for en funksjonell innredning. Her har det vært et betydelig fremskritt de siste årene. Mindre og rimelige båter som Finnmaster 55 BR har fått langt bedre praktiske løsninger. Små, men viktige elementer som at alle putene får plass i stuverommene, at puteknappene er lett tilgjengelig og enkle å feste, eller at du finner stigtrinn alle steder det er naturlig å sette føttene når du skal ut eller inn av båten.

Helheten forsterkes av gode trinn ned mot badeplattformene på hver side av motorbrønnen og i trinnene er det gode stuverom for dregg og tauverk. I tillegg er kvaliteten på detaljløsningene blitt bedre.

Det er kort sagt lettere å bruke båten og i vår langtestperiode var det ikke noe som gikk i stykker, løsnet eller vibrerte. Instrumentbordet er fint utformet med Yamahas multiinstrumenter og med plass til en middels stor plotter. Hele førerplassen er ergonomisk utformet og med stor fotbrønn både på fører og passasjersiden.

Foran sistnevnte er det også et bra hanskerom med pleksiluke over. De to regulerbare stolene har vippeputer i fron ten, er gode å sitte i og kan dreies akterover for å lage en trivelig sittegruppe mot aktersofaen. Kalesjen ligger bak ryggputene, godt ute av veien og grei å håndtere. Hovedinntrykket av innredningen og detaljene er at dette er en funksjonell og meget godt gjennomtenkt båt.

Skroget går fint

Båten cruiser sikkert og komfortabelt i normale marsjfartområder fra 20-30 knop og byr på sikre egenskaper under alle normale forhold. Den nøler heller ikke om den blir utfordret litt tøffere. Båten reagerer fint på motortrim og lar seg trimme godt ut av vannet på toppfart, eller du kan trimme inn og gå rolig mot krapp motsjø.

I beste Finnmaster-stil takler 55 BR også hardkjør i bølger bra, men det er selvsagt ikke slik man kjører båten under normale forhold og med familien om bord. For familie- eller venneturene setter du spesielt pris på at båten så å si ikke har noen planingsterskel. Det gjør det enkelt å finne et komfortabelt fartsområde selv om det er vind og bølger. Fra drøye 10 knop glir båten pent av gårde med moderat støynivå og forbruk.

Etter tøffe hopp og sprett hender det at døra mellom konsollene spretter opp. Om det skyldes en litt svak låsmekanisme eller bevegelser mellom konsollene kan vi ikke fastslå med sikkerhet. I hver av konsollene er det fine stuverom med solide luker.

Totalt har båten mange stuverom: I benken forut, i konsollene, under akterbenken og ved badeplattformene. En fast tank på 100 liter er også på plass og med motorens moderate forbruk betyr det sjeldnere besøk innom marinaene. Med et typisk sommerforbruk ved blandet kjøring på 10-15 liter per time, kan du kjøre 7-8 timer før du må innom for å tanke.

Supert med 100 hk

Yamahas 100-hester synes som et perfekt valg til denne båten og et ekstra pluss er den gode motorkontrollen. Noe man setter stor pris på ved havnemanøvrer hvor den mykt og kontrollert legger inn reversen. Fin kontakt via motorkontrollen og en god styring gjør båten lettkjørt i alle hastigheter.

MYE BÅT: Finnmaster 55 BR koster fra 260 000 kroner, og vi synes du får mye båt for pengene. FOTO: Petter Handeland.
MYE BÅT: Finnmaster 55 BR koster fra 260 000 kroner, og vi synes du får mye båt for pengene. FOTO: Petter Handeland.

Også når det går litt røft for seg ute i drøye meters krappsjø. Mange sitter i dag med daycruisere og skjærgårdsjeeper som begynner å få en del år på nakken og da kan det være aktuelt å vurdere noe nytt. Siden midten av 2000-tallet har det skjedd mye i utviklingen både på motorer og båter.

MODERNE: Den nye 55 BR har et passe moderne design og blant de fikse detaljene kan nevnes innfelte sidelanterner i fordekket og bøyle for tyverisikringen oppe på dekket. FOTO: Petter Handeland
MODERNE: Den nye 55 BR har et passe moderne design og blant de fikse detaljene kan nevnes innfelte sidelanterner i fordekket og bøyle for tyverisikringen oppe på dekket. FOTO: Petter Handeland

Kvalitet og finish er gjennomgående hevet. I dag har de aller fleste moderne instrumentbord med plass til innfelt plotter og de fikse detaljene er på plass. Kort kan nevnes faste plasser til fendere, praktiske stuverom for dregg og tauverk, låsebøyle oppe på dekk og sist, men ikke minst enda bedre skrog.

Finnmaster 55 BR langtest juni 2013
Finnmaster 55 BR langtest juni 2013 Foto: Handeland, Petter

Denne saken ble første gang publisert 15/11 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også