RIB

RIB fra øverste hylle

Italienske Tecnorib er et RIB-merke med gode kontakter hos Pirelli. Nå har merket fått forhandler i Norge.

Pluss ikon
HEFTIG: Pirelli P Zero 880 Nordic Special Edition. FOTO: Produsent
HEFTIG: Pirelli P Zero 880 Nordic Special Edition. FOTO: Produsent
Sist oppdatert

Italienske Tecnorib med sine Pirelli P Zero Speed Boats er en RIB-nykommer i nordisk sammenheng, som opererer i samme marked som norske Goldfish.

Kortversjonen av verftshistorien går ut at Tecnorib og den kjente dekkprodusenten Pirelli har samarbeidet i 50 år om ulike gummibaserte båter av det sportslige slaget. Resultatet skal være meget eksklusivt.

Nå er det modellen Pirelli P Zero 880 Nordic Special Edition som ligger først klar ved brygga her til lands, selv om grunnversjonen 28-foteren har fått noen år i markedet lenger sør, i retning Middelhavet.

Dette er en RIB bygget med tanke på ulike alternativer for god diesel-innenbordsmotorisering, men om du vil ha utenbords er det også mulig ifølge verftet. Poenget er at det legges opp til solide ytelser samtidig som komforten også er ivaretatt.

Designet av båtracinglegende

Som bevis trekkes det fram at båtene er designet av den svenske båtracinglegenden Ocke Mannerfelt, hvis eget designteam står bak hundrevis av båter, i tillegg til å ha vunnet 16 verdensmesterskapstitler innen offshoreracing. Og her er det i tillegg samarbeidet med Pirelli skal komme inn i bildet, med sin omfattende kompetanse på gummi.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

STØRRE VERSJON: Pirelli Pzero 1400 Cabin. FOTO: Produsent
STØRRE VERSJON: Pirelli Pzero 1400 Cabin. FOTO: Produsent

Motor som Audi A8 og VW Touareg

Men den store nyheten kommer egentlig på motorsiden. Her er det Mercruiser Diesel som er mest aktuelle med sine nyoverhalte og relativt lette VW-motorer (kjent fra Audi A8 og VW Touareg), i form av enten TDI 3.0 (V6) eller TDI 4.2 (V8), fra 260 hestekrefter og oppover til 370.

Det betyr med andre ord at er der mulig å ha det gøy på vannet uten at du eier en bensinstasjon eller to. I tillegg er også Volvo Penta med på notene, om det foretrekkes i motorrommet.

Når det gjelder 880-båtens funksjon, er det stort sett snakk om at kjøreopplevelser og solbading står i fokus, i tillegg til at den passer fint som ren tender for deg med solid dypgang å tenke på. Konsollen er greit plassert midtskips, med en stor solseng over motorkassa og noen enklere sittemuligheter forut. Linjene er derimot av det mer forseggjorte og frekke slaget.

Og prisen? Regn med rundt 1 349 000 kroner for rimeligste dieselversjon.

Båten hadde norgespremiere på båtmessa «Båter i sjøen» ved Aker Brygge. Her til lands er blir nystartede Lani Marine AS som står for importen.

Denne saken ble første gang publisert 13/06 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også