Prøvekjørt: Flipper 760 DC
Rett inn i eliteklassen
Det er mange gode DC-modeller rundt 7,5 meter. Flipper utfordrer med sportslige egenskaper.
Tekniske data Flipper 760 DC
- Lengde: 7,58 m
- Bredde: 2,16 m
- Vekt: 1800 kg
- Drivstofftank: 250 liter
- Antall køyer: 2 + 2
- Motoralternativer: 200-300 hk
- Motor testbåt: Mercury Verado 300
- Toppfart: 50 + knop
- Maks. antall personer: 7
- CE-kategori: C
- Pris fra: 364.500 (bare båt)
- Pris testbåt: Ikke fastsatt
- Produsent: Bella Veneet, Finland
- Mer info: www.flipperboats.fi
Vi fikk en detaljert gjennomgang av nye Flipper 760 DC allerede på Helsinki-utstillingen tilbake i februar.
Kreative løsninger som store vinduer forkabinen, topp moderne instrumentbord, helt nye løsninger for plassering av sidelanternene og ventilasjonsopplegg til kabinen, er noen av de kreative ideene den norske designeren Espen Thorup hadde satt ut i livet.
Resultatet var en båt med friske detaljer og lekkert totaldesign.
Det eneste som ikke overbeviste umiddelbart, var valget av en forholdsvis lav vindskjerm.
Vi har ventet lenge på en tøff testtur med Flipper 760 DC. Under Finnboat-dagene var endelig tiden inne. Med en 300-hesters Verado var det klart at det var krefter nok til å få båten til å gå fort, og jeg var helt innstilt på at det i første rekke var skrogets egenskaper som skulle testes.
En DC-modell på denne størrelsen er en super dagsturbåt hvor man har stor uteplass og bra nok kabin til overnatting.
Faktisk kan et par nyte en langtur i en båt som dette. Dette skal vi selvfølgelig teste grundigere på et senere tidspunkt.
Skal man hevde seg blant markedslederne i denne klassen, er det påkrevd å ha et skrog som er minst like spenstig som konkurrentene fra Nordkapp, Ibiza og Yamarin. For å nevne de viktigste.
Thorup, en spanjol og jeg
Med meg i båten hadde jeg båtens opphavsmann konstruktør og designer Espen Thorup. Jeg hadde ikke sagt noe om at jeg kom til å kjøre hva remmer og tøy kunne holde. Men det lå i lufta. For viste skroget noen negative egenskaper nå, skulle konstruktøren selv få føle det på kroppen!
Som ekstra ballast fikk vi med en båtjournalistkollega fra Spania. Det var en liten strek i regningen, for jeg kjente han ikke, og visste ikke hvordan han ville takle en røff tur tilbake til basehavna fra utgangspunktet ytterst i den finske skjærgården. Derfor tok jeg det pent i starten.
Ettersom spanjolen skulle fotografere detaljene i båten mens vi lå i 30-35 knop, forsto jeg tidlig at han var klar for større utfordringer. Espen hadde allerede benket seg på aktersofaen, klar over at dette ville bli en utfordrende tur. Nå skulle det kjøres!
God balanse i 50 knop
På et strekk med le farvann var det tilnærmet flatt vann og da var det bare å slippe Verado-flokken løs.
Med maksimal uttilt på motoren så jeg glimt av 51 knop på plotteren. Selv i 50 knop var det fin balanse i båten. Når jeg kjører fort, har jeg alltid en hånd på rattet og en på motorkontrollen, klar til lynraske pareringer.
Aktiv kjøring krever som kjent full oppmerksomhet og raske reaksjoner. Ute i åpent farvann ble det igjen bølger. Men vi holdt bra tempo og lå med en marsjfart mellom 40 og 50 knop.
Litt trim inn på motoren og vi suste over krappsjø og større hekkbølger med full kontroll.
Selvsagt med kontinuerlig jobbing med gass og ratt, men båten tok godlynt imot. Etter noen skikkelig lufteturer og en del raske nautiske mil, hadde jeg en klar oppfatning av skrogets egenskaper: Velkonstruert og med supre egenskaper!
Et skrog som hevder seg helt i eliteklassen, ingen tvil om det. Jeg slakket ned og snudde meg mot Espen. Han satt med et bredt glis og var tydelig fornøyd.
Tilgivende cruiser
Men så ville spanjolen overta rattet. Han syntes nok at dette gikk fint, for han satte spaken i bånn og tok krampaktig tak i rattet med begge hender. Når jeg kjører fort med ukjente skippere som ikke har hånda på gassen, blir jeg en smule betenkt. Nå raste vi igjen i 50 knop!
Å påstå at han hadde full kontroll vil være å overdrive. Noen merkelig landinger ble det, men skroget tilga uten dramatikk. Før vi gikk i havn, måtte jeg ta nok en sving utover. Nå prøvde jeg akselerasjonen og svingegenskapene. Både S-svinger og krappere unnamanøvre tok båten pent og kontrollert.
På veien tilbake skulle båtens cruisingegenskaper til pers. 25-40 knop var ren nytelse.
I 25-30 knop var støynivået lavt, og det var som å cruise i 70-80 km/t på en rett motorvei. Min første testtur i Flipper 760 DC var straks over og for å si det rett ut: Flipper 760 DC er en nyskapning som vil gi konkurrentene noe å bryne seg på!
Den lave vindskjermen fungerer utmerket når man kjører skikkelig fort. Man har fri sikt over skjermen og fartsvinden suser over hodet. Riktignok blir sikten redusert med kalesjen oppe, men da er selvsagt også farten på et helt annet nivå.
LES OGSÅ:
Denne saken ble første gang publisert 24/10 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.