Klassiker: Storebro Royal Cruiser 395 Biscay

Rendyrket eleganse

Hvorfor Storebro har et kvalitetsstempel i toppklasse er denne 1999-modellen et meget godt eksempel på. 

Pluss ikon
<b>STASELIG:</b> Snart 25 år gammel, men fortsatt et imponerende skue på sjøen.
STASELIG: Snart 25 år gammel, men fortsatt et imponerende skue på sjøen. Foto: Joakim Hermansson
Først publisert

Storebro-navnet har nærmest en adelig klang over seg, takket være båtenes elegante utseende, en uovertruffen kvalitet og et høyt prisnivå. Historien strekker seg over 70 år tilbake i tid.

Storebro Royal Cruiser 730 var den største båten som ble bygget ved det tradisjonsrike verftet, plassert i det lille tettstedet Storebro omgitt av de dype skogene i Småland.

Nærmeste kystby er Västervik drøyt seks mil lenger øst, der Windy nå har hovedkvarteret sitt.

I en periode kunne man titulere seg som «kunglig hovleverantör» og tok i samarbeid med det svenske forsvaret frem en stridsbåt. Det er fortsatt aktivitet hos Storebro Boats, og for et par år siden lanserte verftet den helt nye modellen Storebro 350 Biscay.

<b>LENESTOL:</b> Litt uvanlig med førerplass på babord, men i den velpolstrede fører­stolen har du like bra som i Stresslessen hjemme.
LENESTOL: Litt uvanlig med førerplass på babord, men i den velpolstrede fører­stolen har du like bra som i Stresslessen hjemme. Foto: Joakim Hermansson

Den modellbetegnelsen har vært brukt like lenge som Royal Cruiser. Vår klassiker fra 1999 bærer det hele og fulle navnet Storebro Royal Cruiser 395 Biscay, og er en forbedret utgave av 380-modellen som debuterte i 1992.

Forskjellen ligger først og fremst i en lengre badeplattform og aller viktigst – en større og flottere flybridge.

<b>SKJERMET:</b> Solid skyvedør, små vinduer og mørke materialer sørger for en god natts søvn i eierkabinen forut. 
SKJERMET: Solid skyvedør, små vinduer og mørke materialer sørger for en god natts søvn i eierkabinen forut.  Foto: Joakim Hermansson

En sjelden variant

Det ble produsert til sammen 85 eksemplarer av 380/395-modellen, der sistnevnte med 13 båter er en sjelden fugl. En av disse har funnet veien til Donsö litt sør i skjærgårdsparadiset utenfor Göteborg. Her ligger den pent fortøyd utenfor sjøboden til Anders Backman, sammen med naboen Ove Jonssons Storebro Royal Cruiser 430 Biscay.

<b>SEPARAT:</b> Toalettrommet er skilt fra dusjrommet, praktisk på langtur. 
SEPARAT: Toalettrommet er skilt fra dusjrommet, praktisk på langtur.  Foto: Joakim Hermansson
<b>KLASSISK:</b> Nå finner du gjerne byssa i salongen, men i 1999 hørte den hjemme under dekk. Det har sine fordeler. 
KLASSISK: Nå finner du gjerne byssa i salongen, men i 1999 hørte den hjemme under dekk. Det har sine fordeler.  Foto: Joakim Hermansson

– Jeg må nok innrømme at jeg flere ganger har sittet her i sjøboden og kikket over på Oves fine båt, men synes den blir i største laget for for meg. Derfor var det bare å slå til da jeg fant en fin 395 til salgs i 2021, forteller Anders.

Han tok med seg sin far som har jobbet til sjøs, og dro ned til Skåne for å inspisere båten og bringe handelen i havn. Så ble det langtur fra Höganäs rett nord for Helsingborg, over Kattegat og inn til Göteborgs skjærgård.

<b>LEKKERT:</b> Den store sofaen i salongen nyter godt av store vindusflater. Fint når hele familien samles her. 
LEKKERT: Den store sofaen i salongen nyter godt av store vindusflater. Fint når hele familien samles her.  Foto: Joakim Hermansson

Båten har vært i samme eie siden den var ny og er blitt meget godt behandlet. Dermed har utbedringene vært begrenset til behandling av teakdekk og nye gardiner. På en pen mahogniplate i god Storebro-stil er navnet Sara inngravert, oppkalt etter den eldste datteren.

– I fjor fikk vi en fin tur oppover Bohuslänkysten, før vi svingte over til Danmark. Vi klarte også å manøvrere oss inn i trange naturhavner når været var pent, forteller Anders.

Tidligere har båten alltid vært i innendørs vinteropplag, men som en ekte øyboer, oppvokst med at man alltid skal ha båt tilgjengelig, bruker Backman båten minst en gang i uken året rundt. Dermed ble det landsetting på verft rett før sommersesongen kom i gang, med stoffing og polering som de viktigste punktene.

Snekkerarbeid fra øverste hylle

<b>UVANLIG:</b> I dag er det sjelden vi ser køyesenger i en slik båt, men en fin løsning for to barn. 
UVANLIG: I dag er det sjelden vi ser køyesenger i en slik båt, men en fin løsning for to barn.  Foto: Joakim Hermansson

Et av høydepunktene med Storebro har alltid vært det nydelig håndverket, og da særlig innvendig.

Som alle andre modeller fra verftet er denne båten velbygget, med høyeste kvalitet og finish i alle detaljer.

Selv om Backmans båt nå nærmer seg 25-årsjubileum, fremstår de fine mahogniarbeidene som nye og med originallakken i behold.

Eneste unntak er noen få områder med solbleking. Du oppdager det eksempelvis når lukene over instrumentpanelet felles opp:

Baksiden er merkbart mørkere. Her skjuler det seg kartplotter og radarskjerm side om side, mens et ryddig bryterpanel ligger langs babord side.

Skipperen sitter kongelig på en svært behagelig sofa, der sittekomforten kan måle seg med godstolen hjemme.

– Jeg trives svært godt på denne førerplassen, sier Backman. Dermed blir flybridgen bare brukt når det er stille og fint vær.

Den flotte U-sofaen på styrbord side byr på samme luftige sittekomfort og passer perfekt til både måltider og hygge, med fantastisk utsikt til omgivelsene. Her får hele familien plass, den består i tillegg av Anders og kona Desiré også av barna Sara, Filip og Hanna.

<b>MODERNE:</b> Større flybridge er en av forskjellene mellom 395- og 380-modell­ene. Her er det bra plass og det minner litt om mer moderne flybridgebåter. 
MODERNE: Større flybridge er en av forskjellene mellom 395- og 380-modell­ene. Her er det bra plass og det minner litt om mer moderne flybridgebåter.  Foto: Joakim Hermansson

Raus med komforten

Sara og Filip har hver sin soveplass i køyesengen i gjestekabinen. Her sørger tykke madrasser for komfort utover det normale. En skyvedør i massiv mahogni stenger effektivt ute støy og lys. En tilsvarende dør leder inn i hovedkabinen forut, der minstejenta Hanna bor sammen med mor og far.

<b>STUEPLASS:</b> Under dørken på akterdekket er det svær lagrings­plass for alt fra puter til det du trenger på lange ferieturer. 
STUEPLASS: Under dørken på akterdekket er det svær lagrings­plass for alt fra puter til det du trenger på lange ferieturer.  Foto: Joakim Hermansson

Også her med madrass av beste soveromskvalitet. Skap og stuerom er det godt med, men noe mindre innslipp av lys. Mørke materialer gir en litt mer dempet følelse enn på nye båter. På den positive siden gir det bedre nattesøvn i lyse, skandinaviske sommernetter.

Toalettet på styrbord side nås både fra hovedkabinen og fra bysseområdet, mens et separat dusjrom er plassert på babord side. Bysseområdet ligger fire trinn ned fra salongen med en lettstelt og lys benk i det eksklusive materialet Corian.

<b>SOLIDE SAKER:</b> Mørktonet glassparti med skyvedør skiller cockpit og akterdekk. Leideren opp til flybridge er en solid sak i rustfritt stål.
SOLIDE SAKER: Mørktonet glassparti med skyvedør skiller cockpit og akterdekk. Leideren opp til flybridge er en solid sak i rustfritt stål. Foto: Joakim Hermansson
<b>SIKKERT:</b> Selv på fordekket kan man bevege seg trygt rundt takket være høye og rustfrie rekker. Pulpittens midtseksjon kan felles ned som stige. 
SIKKERT: Selv på fordekket kan man bevege seg trygt rundt takket være høye og rustfrie rekker. Pulpittens midtseksjon kan felles ned som stige.  Foto: Joakim Hermansson

Her er plenty med oppbevaringsplass, men noe mindre arbeidsområde enn i nyere båter. Innebygd Whirlpool mikro er original fra 1999, og som i resten av båten er det helstøpt mahognifølelse og snekkerarbeider i toppklasse.

Moderne form

<b>FORLENGET:</b> Badeplattformen er større enn på 380-modellen og har innfelt badetrapp og elektrisk ankervinsj skjult i en konsoll på styrbord side. 
FORLENGET: Badeplattformen er større enn på 380-modellen og har innfelt badetrapp og elektrisk ankervinsj skjult i en konsoll på styrbord side.  Foto: Joakim Hermansson

Sine 20 år til tross: Storebro Royal Cruiser 395 Biscay med sin klassiske flybridge-design holder seg svært godt.

Mens mange av dagens flybridgebåter utnytter plassen på toppen maksimalt, har Storebro en kortere flybridge som følger linjene i vindskjermen. Det gir et mer elegant utseende, men selvsagt mindre plass i toppavdelingen.

På denne modellen er to Volvo Penta KAD44 med 261 hk hver og akseldrift den vanligste motorkombinasjonen. Men i Backmans båt sitter det i stedet to Yanmar-diesler under dørken i cockpit.

Her er effekten i overkant av 400 hester per motor. De japanske maskinene er originale, men har bare logget 1100 gangtimer.

De sørger for skikkelig fraspark og får den rundt ni tonn tunge båten opp i 34 knop på toppfart.

– Vi kjører sjelden så fort, men pleier heller å ligge rundt 25–26 knop som er en langt mer behagelig hastighet. Da ligger forbruket rundt 80–90 liter i timen per maskin, forteller båteieren.

Den viktigste forbedringen

En større flybridge er som nevnt den viktigste forbedringen fra 380-modellen.

Uteområdet i tredje etasje varter opp med deilig førerplass samt en stor sofa med solseng helt i bakkant. Targabøylen har lyskaster, lanterner og åpen radarantenne fra Simrad.

<b>GANGVEI:</b> Brede, teakbelagte gangveier på begge sider med gode rekker å holde i. 
GANGVEI: Brede, teakbelagte gangveier på begge sider med gode rekker å holde i.  Foto: Joakim Hermansson

Uteområdet på akterdekket er beskyttet av høyt fribord og flybridgen, mens kalesjeduker skjermer for vind og regn.

Under lukene i dørken skjuler det seg enorme stuerom der alle puter, sykler, sportsutstyr og det man trenger på en lang båtferie får plass.

Et mørktonet glassparti med skyvedør skiller cockpit og akterdekk. Leideren opp til flybridge er en solid sak i rustfritt stål. Badeplattformen har innfelt badetrapp og elektrisk ankervinsj skjult i en konsoll på styrbord side.

Det er brede, teakbelagte gangveier på begge sider med gode rekker å holde i. På cockpitsiden er det montert solide håndrekker, slik at passasjen mellom baug og akter skal være trygg.

Pulpittens midtseksjon kan felles ned og blir en smart stige til enklere i land- og ombordstigning.

Fortrekker Volvo Penta

Takstmann Stephan Birke om Storebro Royal Cruiser 395 Biscay: Fra og med Royal Cruiser 395 Biscay ser Storebro-båtene mer moderne ut, der de kantede linjene er blitt mykere. Heldigvis er kvaliteten den samme og helt på høyde med andre svenske klassikere som Najad og Hallberg-Rassy.

<b>SOLID:</b> Det sier Stephan Birke om Storebro Royal Cruiser 395 Biscay.
SOLID: Det sier Stephan Birke om Storebro Royal Cruiser 395 Biscay. Foto: Joakim Hermansson

De fleste båtene på markedet er svært godt holdt. Det tror jeg skyldes at båtene i utgangspunktet er ganske kostbare, og at det er folk med god økonomi og en egeninteresse i å holde dem i topp stand. Gjennom Storebro-klubben er det enkelt å få råd og tips til å holde båten i orden.

Storebro produserer bunnsolide båter med høy kvalitet på tre- og plastarbeidet. Laminatene er tykke og støpearbeidet fagmessig utført.

Det er smart å sjekke det elektriske anlegget godt. Det er kvalitetsmessig lagt opp fra bunnen av, men her kan tidligere gjør-det-selv-eiere ha kludret det til.

Med akseldrift er det viktig å kontrollere cutlesslageret slik at det ikke lekker vann inn ved propellakslene. Propellene bør sjekkes, slik at de ikke har skader, er skjeve eller korrodert. Utslitte motorfester og vibrasjonsdempere kan være et problem, avhengig av serviceintervall, bruk og gangtimer.

<b>KLASSIKER:</b> Storebro Royal Cruiser 395 Biscay
KLASSIKER: Storebro Royal Cruiser 395 Biscay Foto: Joakim Hermansson

Personlig foretrekker jeg båten med Volvo Penta-installasjon, siden jeg synes vektbalansen i båten blir best da. Uansett er det viktig å sjekke det man kan rundt motorenes tilstand og servicehistorikk, siden en helrenovering eller et motorbytte krever at de løftes ut av båten, og det er jobb som tar tid.

Tekniske data

Storebro Royal Cruiser 395 Biscay

Lengde, m: 12,03

Bredde, m: 3,77

Dypgang, m: 1,0

Drivstoff, l: 2x500

Vann, l: 400

Motor: 2x Volvo Penta KAD 44

Effekt: 520 hk

Soveplasser: 4

Vekt, kg: 8600

Produsert: 1992–2000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 10 2023