Prøvekjørt: Viknes 1030 Sunbridge
Solfylt vestlandsbåt
Med den robuste og velprøvde Viknes 1030 i bunnen, forsøker Sunbridge-modellen seg på et aldri så lite sommerfrieri.
Tekniske data
Lengde10.42 m
Bredde:3.42 m
Vekt, fulle tanker: 6 300 kg
Dypgående:0.95 m
Drivstoffkapasitet:2 x 350 liter
Pris, fra: 2 131 958 kr.
Testdata
Turtall (rpm) |
Fart (knop) |
støy (dBA) |
Forbruk (l/t) |
700 |
4,5 |
56,6 |
1,1 |
1000 |
6,2 |
61,5 |
1,4 |
1500 |
8,2 |
68,7 |
6,7 |
2000 |
11,7 |
73,4 |
22,5 |
2500 |
18,0 |
73,7 |
35,0 |
2800 |
22,0 |
- |
44,0 |
3000 |
24,6 |
78,6 |
53,8 |
3250 |
27,2 |
80,2 |
72,0 |
Når regnet pøser ned på bergensk vis, kan det framstå som litt merkelig å teste en båt som åpenbart er beregnet for mer solrike dager. Men det er likevel noen poeng som kommer lettere fram under slike forhold. For eksempel er det beviselig mulig å oppholde seg ute på akterdekket, selv om det regner skikkelig. Den samme effekten antas å inntreffe når solen står på som verst, og det uten bruk av kalesje. Overbygget er nemlig strukket helt ut akter.
Solfylt tilpasning
Da Viknes 1030 så dagens lys i 2001, ble det regnet som et viktig og stort løft for verftet på Askøy. To år tidligere gikk nemlig formene til Viknes 900 opp i røyk i en storbrann, og som fugl Føniks ble Viknes 1030 lansert ut fra erfaringer og nye ideer fra disponent Jan Inge Sivertsen og daværende markedsdirektør Leif Herleiksplass.
Åtte år har snart gått, og det har ikke manglet gode vitnemål på at dette ble og fortsatt er en svært vellykket konstruksjon. Men tiden er inne for modernisering på flere områder. Markedssituasjonen har endret seg for de fleste båtbyggere, og produktjusteringer som dette, framstår som fornuftige.
Viknes 1030 Sunbridge navnet på den nye versjonen, og det tilsier at vi snakker om båtbruk også på skyfrie dager. Det meste under tak består fra den kjente 1030, alt fra akterdekket med sine åtte kvadratmeter, til innredning og stikkabiner.
Men den øvre delen er altså mye endret bortsett fra en viktig detalj: I motsetning til vanlige flybridgebåter er det fortsatt takluke over føreplassen. Det slipper inn lys og byr ellers på andre fordeler forbundet med en slik løsning.
Tar vi turen opp leideren babord finner vi båtens store nyhet, nemlig Sunbridgen eller flybridgen. Selve leideren kan for øvrig også studeres som et lite stykke eksempel til etterfølgelse: Det er akkurat slik det skal gjøres, trinnene er godt tilpasset, de blir ikke sleipe og du finne noe solid å holde deg i.
Les også
Smart
Oppe finner vi først styreposisjonen til babord, men sikten her oppe er naturlig nok til å leve med i vikepliktsretningen, selv om en passasjer eller to skulle befinne seg på styrbord side i dobbeltsetet. Enkelt og greit instrumentpanel med grå gelcoat gir et ryddig inntrykk. Tre koppholdere hører med også.
Videre lenger til styrbord er det lagt opp til en smart liten sittegruppe med vipperygger. Dermed kan plassen utnyttes fornuftig i både fartsretningen og når du legger deg rolig.
Det øvrige dekksarealet aktenfor luken er rigget som solseng. Hele dekket har fått solide rekker rundt, som gjør at du alltid finner noe å holde deg i om bevegelsene blir for store. På flybridgen blir som kjent rullingen noe forsterket i forholdt til opplevelsen under.
Kjøremessig virker det som om flybridge ikke har gitt større utslag. Vår testbåt var rigget med det nest største motoralternativet, en sekssylindret Yanmar på 369 hestekrefter (6LY3-serien). Dette presser denne halvplaneren til rundt 27 knop på topp, noe som muligens er noe mindre toppfart enn vi finner i 1030 uten toppetasjen.
Trolig av den enkle grunn at denne er noe tyngre enn utgangspunktet på 5 500 kilo. Marsjfarten befinner seg fortsatt rundt 24 knop, og den vil i normale svingkurver legger seg en anelse innover, nesten som i en planende båt. Dette er dermed 100 prosent kontrollerbart og akkurat slik vi kjenner dette klassiske skroget fra før. Å manøvrere denne singelinstallasjonen, med fast aksel og ror byr på ingen måte på noen overraskelser, selv med en flybridge på toppen.
Les også