Prøvekjørt: Sting 570 DC
En imponerende debut
Forventingene er ikke på topp når man skal kjøre en prototyp av et nytt billigmerke. Men Sting 570 DC viser imponerende takter.
Tekniske data: Sting 570 DC
Lengde: 5,7 m
Bredde: 2,36 m
Vekt: 850 kg
Motor: 75-130 hk
Soveplasser: 2
Sitteplasser: 5
CE-kategori: C
Pris: Fra 286 500 med 75 hk
Pris testbåt: 328 100 for SE-versjon med teaklaminat, Garmin 520, og Evinrude E-tec 115
En av de store overraskelsene på årets Sjøen for alle-messe, var lanseringen av et helt nytt båtmerke. Sting så dagens lys ved hjelp av Evinrude-importør Fische Marine, designer Espen Thorup og samme polske fabrikk som støper båtene til Nordkapp.
På Nordisk Båttest i Varberg har Klikk Båt kjørt flere nye Sting-modeller, og Sting 570 DC er et forbløffende positivt bekjentskap. Med priser som starter på drøyt 285 000 kroner, er det ikke vanskelig å se at du får mye båt for pengene.
Rimelig og enkelt
Bakgrunnen for det nye merket er Fische Marines ønske om et rimelig alternativ til båtkunder som gjerne vil ha en solid og hyggelig båt, men ikke er interessert i å betale for mange finesser eller mye utstyr. Og dem er det som kjent en del av om dagen, interessen for litt mindre og rimeligere båter har økt kraftig siden 2007 og 2008 da "alle" skulle ha det tøffeste og dyreste.
Selv om Sting 570 DC ikke er beregnet for de som er ivrigst med gasspaken, er det likevel fint å kunne fastslå at båten kjører bra selv i krapp sjø fra 0,5 til snaut en meter. Båten er ganske bred for å gi stor plass om bord, og dermed stanger den av og til i motsjø, men om du reduserer farten, slipper du harde slag. Siden båten ikke har noen utpreget planingsterskel et det lett å finne et fartsområde alle om bord trives med.
Faktisk plass til overnatting
Den går fint med bølger inn fra siden, og lar seg ikke påvirke mye av sidevind. Også med bølgene i aktenfra oppfører Sting 570 seg pent, og på flatt vann kan du trimme motoren godt ut og føle at du virkelig får utnyttet kreftene maksimalt. Med en 115 hk Evinrude E-tec på hekken ligger toppfarten på ca. 37 knop, og fra tomgang og opp mot 30 knop er lydbildet om bord hyggelig.
Innredningsløsningen er helt tradisjonell, med aktersofa i båtens bredde, to bøtteseter for fører og passasjer, samt et krypinn forut som faktisk har brukbar størrelse om man vi overnatte under enkle forhold. Vi sitter godt i fører- og passasjersetet, og passe dypt slik at den lille vindskjermen og relativt høye cockpitveggene gir en lun og trygg følelse. Dashbordet fungerer bra, med plass til en kartplotter sentralt og Evinrudes nye multifunksjonsinstrumenter på hver side.
Detaljer skal forbedres
Aktersofaen er helt grei og har nok plass til de tre du kan ha med om bord, i tillegg til de to foran. Du kan slå opp et bord fra hver av cockpitveggene, og konstruksjonen virker solid nok. Man har bygget inn noen praktiske ombordstigningstrinn på siden, og forut kommer du inn via en luke i vindskjermen og en støpt trapp ned på dørken.
Det er brukbar stuveplass i cockpit, men vi savner et rom til fortøyningstampen forut i baugen. Siden båten vi kjørte var en prototyp, jobber Fische med flere forbedringer til produksjonsbåtene; bl.a. bedre feste av kabindøren, låsemekanisme for passasjersetet og en del mindre detaljer.
Vår testmodell var en SE-versjon, der du får med teaklaminat i dørken og en ferdig montert Garmin 520 GPS. Vi synes Evinrude E-tec 115 virker som en passe sprek og sterk motor, og med en pris på 328 100 kroner kan dette bli en bra familiebåt når man får ordnet opp i enkle detaljer fra prototypen. For de viktigste elementene stemmer nemlig svært bra i den nye Sting 570 DC.
Denne saken ble første gang publisert 26/03 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.