Prøvekjørt: Steady 520 RS
Alt er blitt riktig
Med små endringer er Steady 520 RS blitt betydelig bedre.
Tekniske data, Steady 520 RS
Lengde: 5,2 m
Bredde: 2,15 m
Vekt u/motor: 450 kg
Antall personer: 7
CE-klasse: C
Pris: Ca. 190-220 000,-
Da vi kjørte Steady 520RS for første gang høsten 2007, var vi imponert over hvilke fremskritt båtmodellen utgjorde for mykplastbåtene. Vi er vant til de praktiske, solide bruksegenskapene fra Pioner, Steady, River og andre, men slett ikke bortskjemt med mykplastbåter som både ser tøffe ut og har langt mer potente fartsegenskaper.
Les også:
Under den første testen merket vi oss at båten hadde en tendens til å gå litt på nesa når farten nærmet seg 25 knop.
Derfor anbefalte vi at man først og fremst konsentrerte seg om de minste motoralternativene, og at de største motorene passet best om man skulle kjøre med flere i båten.
Super i 30+
Nå har vi prøvd den nye og oppgraderte versjonen av Steady 520 RS, og vi kan glatt stryke den bemerkningen. Små justeringer sørger nemlig for en helt annen og langt mer sportslig oppførsel; en båt som reagerer mye mer på trimming og har et mye høyere fartspotensial.
Da vi kjørte båten første gang med 50 hk, toppet den 26 knop. Når vi nå igjen tester den med 75 hk, går den 35 knop. Da skjønner du at det har skjedd vesentlig mer enn bare å putte 25 hk ekstra på hekken.
Det fine er at båten ikke har det minste problem med å takle den ekstra farten, og føles både tryggere og mer lettkjørt enn den første modellen.
Robust konsoll
Testdata:
Steady 520 RS med Evinrude E-tec 75 hk.
Turtall, o/m |
Fart, knop |
støy, dBA |
600 |
2,6 |
61 |
1000 |
3,9 |
68 |
1500 |
5,4 |
69 |
2000 |
6,2 |
79 |
2500 |
12,0 |
79 |
3000 |
18,1 |
76 |
3500 |
22,6 |
79 |
4000 |
26,3 |
80 |
4500 |
30,6 |
83 |
5200 |
34,8 |
87 |
Båten har en slags RIB-aktig konstruksjon, med de solide pølsene som omslutter båten. Helt som å kjøre en RIB er det ikke, men stabiliteten er svært god. Den har akseptabel komfort i bølger som du forventer at en båt i denne størrelsen skal takle.
Andre alternativer:
For øvrig er båten sitt samme, praktiske jeg. Den er lunere og mer skjærgårdsjeep-preget enn mindre mykplastbåter, og vi liker sittestilling og komfort på den brede sittebenken akter.
Den robuste konsollen sørger for god kjøreposisjon og ly for føreren. Plassen for øvrig er tradisjonelt utnyttet, med grei stuveplass og normal sitteplass foran konsollen.
Denne saken ble første gang publisert 29/03 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.