Prøvekjørt: Glastron gs 259

Her får du mye plass på 25 fot

Noe særlig mer innholdsrikt er det vanskelig å finne på 25 fot enn i Glastron GS 259.

Pluss ikon
TO ETASJER: Høye skrogsider gir i praksis to plan, et for cockpitområdet og et under dekk. Slikt blir det rommelig 25-foter av. (FOTO: Produsent)
TO ETASJER: Høye skrogsider gir i praksis to plan, et for cockpitområdet og et under dekk. Slikt blir det rommelig 25-foter av. (FOTO: Produsent)
Publisert

I Norge er amerikanske båter ofte forbundet med små rimelige bowridere, eller litt større daycruisere. Men vi har også en tredje båttype med stor popularitet, kanskje best representert ved Bayliners Ciera-modeller her i Norge. En kompakt daycruiser med mye volum i forhold til størrelsen. I USA er det viktig mange steder at båten skal være trailbar og da er det viktig å pakke mest mulig båt på minst mulig plass. I nybåtmarkedet gjør ikke disse så mye av seg, men søker du etter slike båter på bruktmarkedet, dukker det opp et brukbart utvalg. Så de drypper jevnt og trutt inn i norske båthavner. Derfor var det interessant å prøve en helt ny versjon av denne båttypen, i form av Glastron GS 259. Glastron er mest kjent for sine sportslige bowridere og daycruisere, men har også et slikt rom-monster i produktutvalget. Og GS 259 oppfyller alle kriteriene for en slik båt.

Glastron GS 259

Lengde: 7,62 m

Bredde: 2,55 m

Vekt: Ca. 2 800 kg (båt og motor)

Lasteevne: 950 kg

Personer: 9

Dypgang: 0,91 m (drev nede)

Drivstoff: 265 l

Vann: 80 l

Motor: 250-300 hk

Pris: Ikke fastsatt

Plass fremfor estetikk

Med lengde på 7,62 meter og bredde på 2,55 meter har den et lite fotavtrykk. Men når du ser båten på vannet er det ikke vanskelig å se hvor den får den store plassen fra. Skrogsidene er høye, rette og trukket så langt fram og bak som praktisk mulig. Nei, vi snakker ikke elegante linjer her, men maksimal plassutnyttelse. Det blir enda tydeligere når du går ombord, mest praktisk via fordekket eller akterplattformen. For cockpiten er full av innredning, med innholdsrik wetbar på babord side akter, loungesete på samme side forut, en bred sittebenk på førerplass og en sofaløsning med stor grad av variabilitet på styrbord side akter. Her kan du rigge til spiseplass med bord, eller bruke bordet som underlag for en stor solseng. Seteryggene kan vippes i begge retninger og den bakerste også legges helt flatt. Det lukter bading, soling og godværshygge lang vei.

En typisk cruiser

Førerplassen bærer preg av at dette er en amerikansk båt med to store klokker i Corvette-stil, men likevel med plass til en 7-tommers kartplotter i mellom. Ergonomien er grei og tilpasset den sedate kjørefølelsen. Vår testbåt er utstyrt med Mercruisers 4,5-liters V6 på 250 hk, men kan også utstyres med 6,2-liters V8 på 300 hk. Planingsterskel har Glastron GS 259 nesten ikke og glir pent avgårde i drøyt 20 knop, tross smårotete sjø på rundt en meter. Det går an å passere 30 knop med god margin, men verken skrog eller konsept er laget for det. Siden det også i USA blir stadig mer populært med utenbordsmotorer lanserer Glastron en ny variant for 2018-sesongen. Da med motoren på brakett, slik at plassen ombord ikke skal bli forstyrret av en motorbrønn.

Fire sover godt under dekk

Under dekk er det heller ingen overraskelser i forhold til det klassiske konseptet, bare mer moderne i farger og utforming, samt pen finish for en relativt rimelig båt. For to på tur er bokomforten høy. Da kan du bruke den luftige stikklugaren under cockpitdørken som soveplass og har sittegruppen i baugen til fri disposisjon. Er man fire ombord, lar den seg lett rigge om til soveplass for to. På hver side i midten av kabinen har du en grei bysseløsning og et rommelig toalett/dusjrom. Jeanneau står for distribusjon av Glastron og Wellcraft i Europa og er i gang med planlegging av forhandlernettverk også i Norge, men det er for tidlig å si noe om hvilke modeller som blir aktuelle for oss. Med riktig pris og fungerende kalesjeløsning har i alle fall historien vist at båter som Glastron GS 259 har en plass i den norske båtfloraen.

Denne saken ble første gang publisert 08/11 2017.

Les også