PRØVEKJØRT: Azimut Magellano 74
Lekker luksus til 29 mill.
Vakker og jålete langturbåt.
Azimut Magellano 74
Pris, kr: 29 mill.
Motormerke og type: 2 x CAT C 18,
1015 hk/strak aksel
Motoreffekt, hk/kW: 2030 hk
Produksjonsland: Italia
Lengde (LOA): 22,66 m
Bredde: 6,20 m
Dypgang: 1,05 m
Byggemateriale: GAP
Vekt: 56 t
Køyer: 8
Kabiner: 4
Toppfart: 25 kn
CE kategori: A
Drivstofftank: 7400 l
Vanntank: 1500 l
Dropp hytteplanen. Azimut tenker skikkelig nytt når de lanserer en miljøvennlig havkrysser i luksusklassen.
Store båter er intet nytt for den italienske giganten Azimut Yachts. Deres største båt i serieproduksjon er på voksne 116 fot. Til dags dato er det flybridge og hardtopcruisere som har vært satsingsområdet, en jobb de etter markedsposisjonen å dømme har klart helt utmerket:
40-årsjubilanten Azimut er for øyeblikket Europas største motoryachtbygger, noe som gjør det pussig å tenke på at selskapet en gang startet opp som forhandler for blant annet norske Draco.
Ny økonomi
Siden 1970-tallet har det imidlertid hendt ett og annet både med Azimut og norsk båteksport, og det er tydelig hvem som har fått mest vind i seilene. Men nå blir også Azimut tvunget til å forholde seg til de økonomiske realitetene. Finanskrisetider og et større fokus på miljø er blant tingene som får Azimuts ledergruppe til å tenke nytt. Som et produkt av en rådende ekspedisjons- og langturtrend ble Magellano 74 lansert på Genova-messen i fjor høst.
Trawler
Miniyachten kan best beskrives som en trawler med et utenom normalt høyt designfokus. Den ligner ikke spesielt mye på båtene Azimut har sjøsatt til nå. Det har ikke bare med den knall oransje skrogfargen å gjøre, men med et langstrakt og i denne sammenhengen lavt eksteriørdesign samt et nytegnet halvplanende skrog som er innovativt til å komme fra dissekanter. At husdesigneren Stefano Righini i denne omgang er byttet ut med anerkjente designere som Ken Freivokh og Bill Dixon, gjør selvsagtsitt til forvandlingen.
Les også:
Prøvekjørt Benetau 34 Swift trawler
Klassisk konsept, moderne egeneskaper
Krysser
Konseptet er klart: Dette er en båt dimensjonert og utstyrt for å krysse hav. For å gi den heldige eieren friheten og fleksibiliteten til å utforske ukjente kyster. En relativt stor kontrast til de hurtiggående, dieseldrikkende og i manges øyne vulgære hurtigtogene som italienerne i utgangspunktet er så store på.
Les også:
Kjendis
Også navnet hinter til bruksområdet: Navnefar er nemlig portugiseren Ferdinand Magellan - Magellano på italiensk - som ledet den første ekspedisjonen rundt jorden i årene 1519 til 1521. Hadde besetningen kunnet nyte komforten av en Magellano 74 på rundturen, hadde nok ikke 90 prosent av dem strøket med, noe som ble det tragiske utfallet av ekspedisjonen. Også Magellan selv måtte bøte med livet underveis, men fikk i det minste anerkjennelsen.
Noe annet
Lekre linjer, eksklusive materialer, store vindusflater og mye volum kjennetegner Magellano 74. Mest iøynefallende er den store salongen over ett dekk, et av de få likhetstrekkene vi har med en klassisk trawler. Her inne er dørkplassen og takhøyden betydelig, og minner meg mest om en hotellvestibyle eller en eksklusiv restaurant med utsikt. Salongen er inndelt i en åpen bysseavdeling akter, en sofalounge i senter og førerposisjonen helt framme. Hvor mange som faktisk får plass her inne, er usikkert, men komforten er upåklagelig for alle.
Les også:
God sikt
Utsikten igjennom de store vindusflatene er revolusjonerende god til en italiener å være. Dypt i sofakroken er det nesten så jeg glemmer at jeg sitter i en båt. Under fordekket er det rigget for seks sovende i form av tre store lugarer, hver med separat baderom.
Som man reder...
Mest imponerende er eierlugaren under salongdørken, som dessuten har et bad verdig en penthouseleilighet. Den fjerde og siste lugarener i utgangspunktet en mannskapslugar for to, og befinner seg ved inngangen til motorrommet under akterdekket. Her akter finner vi også skap med vaskemaskin og tørketrommel, som selvsagt må med på langtur. Generatorer installeres etter ønske om størrelse, og en watermaker skulle heller ikke være helt feil hernede.
Troverdig?
Under tak viser designerne øye for smådetaljer. Spesielt servanteffektene er lekre, men også helheten av bleket eik, mørk wengetre og ekte skinn gir båten en eksklusiv atmosfære. Det er ikke enkel robusthet som ligger fremst i tankene når italienerne bygger en havkryssende båt, noe som paradoksalt nok er med på å rokke litt ved troverdigheten til Magellano. Et par andre punkter kan legges til denne listen: For det første er salongen mer innredet som en lounge for cocktailparty enn et oppholdsrom for langturreisende. En mer definert spiseavdeling og mer stuvekapasitet ville pyntet på inntrykket.
Les også:
Velutstyrt
Førerposisjonen er flott innredet og velutstyrt, men vi savner en utgangsdør mot styrbord som gjør kapteinen mer mobil under gange. Det siste punktet har med plassering av jolla å gjøre. Som de fleste yachter har Magellano et lekkert akterdekk innredet for sosiale lag og badeplattform stor som et dansegulv. Det ser selvsagt ryddigere ut med jolla i en stor garasje akter, men i en ekte ekspedisjonskrysser bør jolla ligge eller henge ute, både av hensyn til rask betjening og til sikkerhet. Man vet aldri når ulykken inntreffer, da skal det bare være å kappe fortøyningen.
Motor for Middelhavet
1000 nautiske mil Utenfor Savona nord i Italia ligger havet stille og blankt. Det bys ikke på utfordringer for Magellano 74, som cruiser oss fram i behagelige 7 knop. I denne farten skulle en full dieseltank ta oss hele veien til Afrika, eller rundt 1000 nautiske mil, om vi så ønsket.
De to Caterpillar C18 motorene, som til sammen yter 2030 hk, går nemlig svært uanstrengt i denne hastigheten. I kombinasjon med en 7400 liter stor drivstofftank og en 1500 liter stor vanntank er nøkkelen for langturen på plass.
Presses til tørst
Ved toppfarten på 25 knop er historien en litt annen. Magellano blir vesentlig tørstere, mer urolig og lager en del sjø. Ingen halvplaner med kjøl trives så godt i denne hastigheten, men takket være to gyrostabilisatorer holdes det lange og ranke skroget stabilt. Bak rattet er det både stille, oversiktlig og bekvemt, med instrumentering som gir styrmannen full kontroll over elektronikken om bord.
Kartplassen er begrenset, men her er det i alle fall rom til tre 12-tommers navigasjonsskjermer. Likevel tror jeg at Azimut har lagt mest fokus på førerkomforten på flybridge. Hvor lenge man får sitte tørt her oppe, er imidlertid uklart, for baugpartiet i Magellano er ikke tegnet for å stoppe sjøen på vei over fordekket.
Fin i havna
Azimut er mestere på lugarinnredning. Smekre detaljer pynter opp, som blant annet servantene. Man får ingen spartansk langturfølelse om bord i Magellano. Jeg ser ikke for meg et ekspedisjonsteam med biologer på vei til Antarktis i denne skuta. Azimut har bygget en vakker og jålete langturbåt for rikfolk som ønsker muligheten, men som trolig ikke har det store ønsket om å oppsøke nye kyster. Da er det godt å vite at Magellano 74 tar seg utmerket godt ut i havna også.