Prøvekjørt: Arvor 250 AS Deluxe
Turbåt for fiskeglade
Dette kan være båten for deg som vil leve ut havfiskedrømmen, men samtidig ha en viss komfort.
Førerplass
Under tak blir det åpenbart at dette ikke er en langturbåt, selv om turelementene er på plass. Akterdekket har tatt den største biten, men kapteinen er ikke bortskjemt, for førerplassen er ikke spesielt rommelig; her sitter du ikke veldig lenge før du får behov for å strekke på beina. Ellers er det lagt opp til plass for copilot, så den sosiale biten ivaretas for så vidt.
Motorkontrollene er plassert på skottet, og de bruker du ikke for ofte. Ellers er selve styringen grei nok, lett og fin. Sikten hemmes bare av blindsonene fra hyttas aktre del, ellers er det rikelig med utsikt ut og over instrumenter.
Uteplass
Uteplassen er selve hovedpoenget med denne båten, nesten som akterdekket på et supplyskip. Det er her det rigges til fiskeseanser bak høye fribord, eller et langbord på kvelden. Uansett beveger du deg relativt fritt.
Men dørken virker ikke overvettes sklisikret, noe som kan bli problematisk når det kommer fiskeinnmat rundt omkring; slikt bør det taes høyde for i en båt med fiskeimage. Men på den annen side har båten solide dreneringskanaler.
Av andre finesser finner vi lirket inn flere stuverom akter og nedfellbare trebenker.
Høydepunktet er selvfølgelig fiskebrønnen med eget "akvarievindu", hvor fangsten kan beundres; takket være en elektrisk pumpe som bytter sjøvannet, kan du til og med få vist fram det levende beviset senere på dagen.
Akterplattformen entres enkelt, men hvordan skal badestigen nåes fra vannet?
Inneplass
Pantryet egner seg ikke til å tilberede storfangster, men det holder til enkel kokkekunst, og det kan også gjøres i stand et brukbart måltid rundt en liten sittegruppe forut. Overnattingsmulighetene er det nok grunn til å være mer skeptisk til, for det blir nok vel trangt hvis man er flere. Men interiøret er fint nok, med en relativt forseggjort finish.
Motor
2,8-literen fra Cummins Mercruiser framstår som et solid og fleksibelt motorvalg til denne farkosten. Dette er mer enn nok til å skyve de vel 2,7 tonnene framover med eleganse, samtidig som du i grunnen kan legge deg på nesten hvilken som helst fart. Dette åpner for å kjøre svært økonomisk, samtidig som det er lett å kjøre rekkevidden din helt til bunns om du legger deg på topp og svir av nesten 50 liter i timen.
Fart og støy
Med en såpass stor motor relativt langt framme, vil det nødvendigvis bli litt lyd om bord i båten. Ved fullt pådrag er det ikke lett å føre en samtale, men legger du deg på en moderat fart, blir det bedre, og da kan du også utvide rekkevidden din dramatisk; går du ned fra 25 til 15 knop, kommer du hele 90 nautiske mil lenger.
Økonomi
I dette prisområdet - hvor man tangerer 700 000 kroner - er utvalget stort og fallgruvene mange. Ønsker du en brukbar annenhåndsverdi for å sikre investeringen, kan det være greit at leverandøren er av internasjonalt kaliber som i dette tilfellet. Båten kommer også svært godt rigget som ny, og du kan derfor komme deg på fjorden uten å måtte bla opp for skjulte kostnader.
Tekniske data
- Lengde (LOA): 8,30 m
- Bredde: 2,93 m
- Vekt: 2775 kg
- Dypgående: 0,88 m
- Drivstofftank: 300 l
- Motor: Cummins MerCruiser Diesel QSD 2.8 EI 230, 230 hk
- Pris, fra: Kr 687 000
- www.brunswickmarinenorway.no
Denne saken ble første gang publisert 09/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.