Silver Eagle 630 CC med Honda BF 150
Prisgunstig kjørebåt
Glem fiskingen, kjør heller båt. Eagle 630 CC fra finske Silver overbeviser stort i grov sjø.
Mange regner nok farvannet utenfor Jeløya i Oslofjorden som smult. Men med femten sekundmeter fra sør, kan det også her bli skikkelig grov sjø. Da er verktøyet viktig.
Ett unntak
Finske Silver har siden oppstarten tidlig på nittitallet vært kjent for å lage robuste aluminiumsbåter med gode sjøegenskaper.
630-modellen har så langt ikke vært et unntak, noe vi igjen skulle få erfare under Nordisk Båttest i Son.
I løpet av natten har vinden pisket opp sjøen til å bli så grov at vi holder oss i le på innsiden av Jeløya.
For selv her inne er det sjø nok til å kartlegge båtenes sjøegenskaper.
Det fungerer fint helt til Eagle 630 CC skal under lupen. Den krever mer
I ett med båten
Fra jeg legger fra kaia kjenner jeg at båten henger med på notene.
Det handler ikke bare om skrogets kvaliteter, men like gjerne om sittestilling, ergonomi og sikt fra førerplass.
Følelsen av å bli i ett med båten. Like viktig som en god sittestilling, er en riktig sittestilling. Riktig sittestilling i forhold til ratt, gasspak og vindskjerm, i en bøttestol med god polstring og god støtte.
Det er tydelig at noen har tenkt først, deretter tegnet og så bygget.
No match
Testbåten er utstyrt med største motor som er å få på 630-modellen - en Honda BF 150. Det er litt av en motor, med godt skyv i lavt turtallsområde og fin snert opp mot rødmerkingen.
Skrogets slanke fasong gir lav motstand i vannet, så ytelsene er det fint lite å utsette på.
Med litt flittig bruk av motortrimmen leser jeg av drøye 43 knop på GPS-en før jeg setter kursen ut midtfjords. Halvannen meter krapp sjø med hvite topper er virkelig "no match" for denne båten.
Den bare ber om mer. Luftige og kontrollerte svev etterfulgt av myke landinger er stikkord i slik sjø, og båten lystrer førerens kommandoer på en særdeles overbevisende måte.
Trimmer du godt inn kan båten kastes i sving i nær sagt hvilken hastighet som helst. Den slipper ikke en centimeter
For fiske og transport
Over til det mer praktiske. Silver Eagle 630 er laget for å kjøres, men er i bunn og grunn en båt for tunge oppgaver som frakt av varer og for fiske. Derfor det flate dekket og gode dekksarealet. Til frakt passer den ypperlig, men som ivrig sportsfisker har jeg et par ting å pirke på.
Tekniske data Silver Eagle CC 630 med Honda BF 150
- Lengde: 6,30 m
- Bredde: 2,00 m
- Vekt: 600 kg
- Personer: 7
- CE-kategori: C
- Motor: 115-150 hk
- Pris fra: 339 900 kr (115 hk)
- Pris testbåt: 375 000 kr
- Mer info: www.kellox.no
Fotfestet i plastdekket er godt når det er tørt, men blir fort dårligere når det er vått eller tilgriset av fisk.
Innfelte dreneringskanaler ville gjort at vannet rant av og gitt bedre fotfeste. Dessuten er rekkene langs sidene i laveste laget.
Hyggelig priset
Resten av båten fremstår gjennomtenkt og veldig solid. Skrangling forekommer ikke, og det er gode stuverom i alle sittebenker, solide fortøyningspunkt og doble batterier i stuverommet akter.
Innredningen er enkel og oversiktlig, og med god finish på glassfiberarbeidet. Den generelle kvalitetsfølelsen er dessuten god. I likhet med prisen.
Testdata Silver Eagle CC 630 med Honda BF 150
Turtall, rpm |
Fart, knop |
Støy, dBA |
For-bruk, l/nm |
For-bruk, l/ |
Tomg. |
60 |
|||
2000 |
7,8 |
73 |
0,77 |
6,1 |
2500 |
14,9 |
75 |
0,58 |
8,6 |
3000 |
19,7 |
76 |
0,55 |
10,8 |
3500 |
24,5 |
79 |
0,66 |
16,2 |
4000 |
29,1 |
80 |
0,74 |
21,5 |
4500 |
32,1 |
81 |
0,84 |
26,9 |
5000 |
35,9 |
82 |
0,99 |
35,5 |
5500 |
39,9 |
83 |
1,09 |
43,5 |
6000 |
43,3 |
85 |
1,19 |
51,5 |
Med 115-hestekrefter begynner prisen på 339 900 kroner, mens testbåten begynner på 375 000 kroner. Har du motor fra før, koster båten i seg selv 209 500 kroner.