Prestige 680S
Dette kan vi leve med
Den nye sportsyachtmodellen Prestige 680S har det du trenger
pluss litt til for å ta en laaang ferietur på sjøen.
Ifølge markedssjef Adrien Berton hos Prestige, er båtene fra Prestige Yachts ganske fornuftige, praktiske og familievennlige. Ikke spesielt dyre heller, skal vi tro Berton. I alle fall sammenlignet med italiensk skreddersøm der både prislapp og jålefaktor ligger vesentlig høyere.
Nå vel. I mine øyne, stort sett beskjeftiget med å kjøre båter med prislapp fra 100 000 kroner og opp til rundt en million, er Prestige 680S minst like stor og vesentlig finere innredet enn min egen leilighet. Den er mye dyrere også. Standard båt koster fra drøyt 1,6 millioner Euro og en godt utstyrt båt – slik den jeg er ombord i – ligger på ca. 2,1 millioner. Omtrent 19,6 millioner norske kroner, før moms og andre kostnader med å få skuta til Norge.
Dermed er det lov å drømme litt. Rusle rundt under dekk, kjøre sine tilmålte minutter fra flybridge-posisjonen, synke hen i myke sofaer i cockpitsalongen, eller beundre oppsettet med tre enorme skjermer på førerplass.
Plass til alle
Jeg begynner under dekk og går ned den brede trappen fra salongen. I denne båten er det til sammen fire lugarer med åtte soveplasser, uten at noen trenger å få klaustrofobi av den grunn. Unnskyld, 10 soveplasser – det er så lett å glemme mannskapslugaren helt akter med utvendig nedgang. Selv om den er like bra som en stikklugar i en 30-foter.
Soveområdet er delt i to og midtskips kan du velge mellom to eller tre lugarer, denne båten har løsningen med tre med to skyvbare køyer i hver.
For en familie med barn eller ungdom vil nok løsningen med tre lugarer være ideelt, mens de som vil ha med to vennepar på tur kommer best ut av det med to lugarer. Da blir jo den ene gjestelugaren nesten like stor som eierlugaren, tenker jeg på vei opp i cockpit for å ta VIP-lugaren forut i øyesyn.
Når jeg kommer ned trappen til lugaren i baugen, skjønner jeg tegninga. Dette er eierlugaren. Den svære midtlugaren er “bare” en VIP-lugar.
Plassen er sjenerøs, med flott dusj/toalettrom, walk-in closet, sofa på den ene siden og skapseksjon på den andre. Båten jeg er ombord i har interiørløsningen i grå eik, med duse, elegante fargenyanser, behagelig LED-belysning og masse naturlig lys fra de store sidevinduene.
Med eget Bose-anlegg og 42 tommers LED-TV er det ikke vanskelig å trekke ned hit om man trenger en pause fra selskapet ombord. Båten har for øvrig Bose-anlegg både i salong, ute og i VIP-lugaren, mens du finner nok en 42-tommers TV i salongen og en 40-tommer i VIP-lugaren.
250 liter i timen
– Your turn at the wheel, Mr. Bjørnsen, kaukes det fra oven. Jeg er ikke vanskelig å be. Det går kjapt å komme seg opp leideren til flybridgen. Det er nettopp her sportsyacht-utgaven skiller seg det vanlige flybridge-modellen. Den korte flybridge-varianten her gir båten et mer dynamisk utseende og det blir plass til et stort skyvetak over fremre delen av cockpit. Det betyr selvfølgelig mindre dørkflate på flybridgen, men det er fortsatt plass til en hyggelig sofagruppe akter, to loungestoler på hver side og to sportsstoler for fører og copilot.
Selv om du er avspist med to store Raymarine-skjermer her oppe, har du all den informasjonen du trenger. Både om navigasjonsforholdene og hvordan det står til med de to Volvo Penta IPS 1200 med til sammen 1800 hk langt der nede i skroget.
Den franske vårtemperaturen på 17–18 grader gir en god indikasjon på hvordan en norsk sommerdag oppleves her oppe. Skipperen ombord forteller at 25 knop er bra marsjfart og at 30 knop er innen rekkevidde for full maskin. Prestige 680S akselererer uten planingsterskel, men mellom 10–20 knop lager du hekksjø nok til å tørrlegge en middels norsk småbåthavn.
I rundt 25 knop er lydnivået her oppe fortsatt behagelig og vindskjermen sørger for at det bare blafrer forsiktig i luggen. En vindjakke med genser under holder på varmen.
Båten tar dønningen i tunge, behagelige bevegelser og reagerer med den roen du forventer på styringen. Riktignok må jeg se to ganger på forbrukstallene. 10 liter per nautisk mil viser elektronikken, rundt regnet 250 liter i timen. Men har du råd til båten, har du sikker råd til drivstoff, service, båtplass, opplag og alt annet med mange nuller bak det koster å holde en 21 meter lang, flytende luksusleilighet i drift.
– Om du ikke har det travelt, er forbruket langt mer behagelig om du går 8–10 knop, sier Adrien Berton. Og legger til at båten har en Seakeeper gyrostabilisator for å redusere eventuell rulling i store bølger.
Går an, det her
Det er ikke vanskelig å lene seg tilbake i førerstolen og innbille seg at man cruiser bedagelig i norsk skjærgård. Kanskje ikke i de aller trangeste sundene, men etter å ha lekt litt med joysticken, tror jeg ikke havnemanøvrene behøver å være helt umulige. I tillegg til joystick på førerplass oppe og nede, er det også en på styrebord side av akterdekket. Der står vår skipper og styrer nesten 40 tonn båt med magisk presisjon inn til brygga.
Stillheten senker seg i cockpiten. Det er nå du åpner kjøleskapet i den store byssa akter i cockpit, henter frem et par kalde til folket ombord og synker ned i den myke sofagruppen forut. Snakker om turen i dag, hvem som skal stå for middagen (eller slippe gourmetkokken ut av mannskapslugaren) og når alt er klart sette seg til bords i spisegruppen akter.
Et liv man sikkert kunne holde ut, i alle fall for noen uker av gangen.