Galeon 325
Polsk verdensnyhet i to versjoner
Nye Galeon 325 kan skilte med både godt kvalitetsinntrykk, lekker design og mange valgmuligheter. Den kommer både som daycruiser og hardtopversjon.
Det polske verftet har hatt en voldsom vekst de siste årene, og har gått fra å bygge små landstedsbåter til å ha et voldsomt modellutvalg. De siste tilskuddene er 325 HT og 325 Open, som ble vist frem på Düsseldorf-messen. Klikk Båt befinner seg på messen, og har allerede gått båten i nærmere i sømmene.
Ifølge Galeons markedsdirektør, Aleksandra Brzozowska, har de utviklet denne båten etter ønsker fra kunder:
- Båter i 10-meters-klassen har blitt etterspurt, og vi har utviklet en båt som skiller seg ut i forhold til mange andre. Det finnes mange amerikanske båter på samme størrelse, men det er vanskelig å skille dem fra hverandre. Vi tror at 325-båtene vil skille seg ut på en positiv måte.
En av tingene som skiller den fra mange andre båter i klassen, er valgfriheten når det kommer til materialer i innredningen. Ifølge Galeon har man like mange valgmuligheter - og like god kvalitet - på disse båtene som man har på deres største båter.
Bavaria Deep Blue 46 er en av de tøffeste på messen, se den her.
Skreddersydd løsning
Kvalitetsinntrykket er veldig bra, og båten ser unektelig lekker ut - både inn- og utvendig. Når man i tillegg kan konfigurere båten nærmest som man vil, blir det lett å like. Men noen storselger her hjemme blir den nok likevel ikke.
Galeon har nemlig ikke helt bestemt seg for hvilket marked de vil satse på med denne båten. Blant annet finner du et fullt utstyrt pantry både over og under dekk. Båtbrukere fra området rundt Middelhavet vil ofte ha pantry under dekk, mens mange her til lands fortrekker å kokkelere under åpen himmel. I en såpass liten båt stjeler et ekstra pantry såpass mye plass at det blir vanskelig å forsvare.
En annen ting som kanskje vil kunne skremme norske båtkjøpere vekk fra denne modellen, er mangelen på copilot-stol. Det finnes ingen mulighet for å sitte ved siden av føreren, bortsett fra på en solseng på babord side.
Grunnen er at Galeon heller har valgt å øke takhøyden i midtkabinen, men det reduserer antall personer som kan sitte i kjøreretningen mens båten er i fart.
Galeon sier allerede nå at dersom de får tilbakemeldinger fra potensielle kjøpere om akkurat dette, vil det kunne komme en versjon uten denne solsengen - og følgelig lavere takhøyde i midtkabinen.
Hold deg oppdater i Terje Bjørnsens messeblogg her.
Denne saken ble første gang publisert 18/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.