Palmer Johnson 48M
Denne «norske» superyachten koster over 200 millioner kroner
Da kan kanskje denne halvnorske kjempen være et alternativ - hvis du har råd.
Tekniske data, Palmer Johnson 48M
Lengde (LOA): 49 m
Bredde: 11 m
Bruttotonnasje: 490
Motor: 2x MTU 16V 2000 M94
Drivstoffkapasitet: 12 000 l
Toppfart: 32 knop
Gjester: 12
Mannskap: 9
Alt er selvfølgelig relativt, men en superyacht på nærmere 160 fot som gjør 32 knop på full gass og bruker 140 liter diesel i timen ved marsjfart er oppsiktsvekkende. Og det er heller ikke det eneste som er interessant med den amerikanske giganten.
Skjærer gjennom bølgene
Det er snakk om en deplasementsbåt med relativt mange spennende løsninger i skroget - både for å sikre effektiviteten og gi de om bord en mer behagelig tur. Den skarpe baugen skal gjøre at båten skjærer seg effektivt gjennom bølgene heller enn å knuse dem brutalt slik en mer tradisjonell form ville gjort. Og til tross for det relativt oppsiktvekkende designet, har Palmer Johnson-designeren Berkley March hatt som mål å maksimere plassen om bord.
- Vanligvis betyr effektiv treg, og romslig betyr et flytende hus med kjedelig design. Ideen med 48M var å designe en yacht som frir seg fra kompromissene man vanligvis finner innen båtdesign, sier eieren av verftet Timur Mohamed til Boat International.
Og uansett hvordan man vrir og vender på det, kan man ikke påstå at 48M ser ut som et flytende hus. De skarpe linjene på verftets nest største SuperSport-modell gir sterke assosiasjoner til ytelsene verftet er kjent for å levere. De høye skrogsidene forut skaper en spennende kontrast til det lave fribordet litt lenger akter. Sistnevnte har også den fordelen at Palmer Johnson har kunnet montere gigantiske vindusflater inn mot salongen.
Arabisk Bond-skurk?
En annen detalj som bidrar både til designet og komforten er de to pontongene som i akterenden. De skal sørge for at båten er mer stabil enn et tradisjonelt skrog og gir ekstra bredde i akterenden - hvor mesteparten av oppholdsplassen befinner seg. Ifølge designeren sørger løsningen for samme stabilitet og plass som en trimaran.
I tillegg gjør pontong-løsningen at båten kan beholde den slanke og sportslige profilen Palmer Johnson ville ha. Dette er ikke en båt som gjør at du kan gjemme deg noe som helst sted. Selv i en havn som Monaco vil sannsynligvis denne båten vekke oppsikt på grunn av designet. Det blir sannsynligvis ikke lettere å gjemme seg med gullfargen den første båten har blitt dekket med - en farge som sørger for at båten kanskje passer best for en eller annen arabisk Bond-skurk med litt for mye penger.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Overdådig
Det overrasker nok ingen at denne båten er lastet med luksus fra hekk til baug. Det første som møter deg i akterenden er en gigantisk, bakovervendt solseng. Rett foran denne befinner det seg én av de største utesalongene vi har sett. Undertegnede har sannsynligvis ikke stor nok familie, selv medregnet både tremenninger og grandtanter, til å fylle opp salongen som er nesten like bred som hele båten.
Salongen innenfor dørene er heller ikke til å kimse av. Her er det naturligvis mulig å få ting innredet akkurat slik du vil, og i den første båten har eieren valgt en stor sofa med barløsning på babord side. I sidene er det vinduer i full høyde som strekker seg langs hele salongens lengde. Det sørger for både eksepsjonell utsikt og enormt mye naturlig lys, og virker dermed å gi en følelse av å være utendørs.
To separate bad
I baugen på hoveddekket finner man eierlugaren, og også her er det vinduer som strekker seg fra gulv til tak. Selve kabinen er i full bredde, og ifølge verftet er den på gigantiske 68 kvadratmeter - omtrent på størrelse med en gjennomsnittlig treroms, altså.
I tilfelle din utvalgte er litt i overkant rotete, har eierkabinen for sikkerhets skyld også to separate bad med både dusj og toalett.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Om bord i den voldsomme yachten er det plass til 10 gjester i tillegg til de to i eierkabinen. Disse blir forvist under dekk, og til tross for at vi ikke får se annet enn plantegningene, er det rimelig å anta at heller ikke disse lider noen voldsom nød. Gjestekabinene er plassert midtskips, og er alle utstyrt med hvert sitt bad. Også her er det nok mulig å gjøre de endringene du skulle ønske. Hva med treningsrom? Eller kanskje et bibliotek er mer din stil? Sannsynligvis er det mulig å ordne - bare du betaler nok.
På det øvre dekket er det blant annet en stor uteplass som kan utstyres med solsenger og spisebord. Og gud forby at man må sende noen helt ned i byssa for å fylle på champagnebeholdningen. Derfor er det selvsagt både en fullverdig wetbar og grill på plass i uteområdet. Innenfor dette er det også et stort område som enten kan brukes som spisestue, salong eller hva enn annet du skulle ønske.
Helt øverst finner man broen, som naturligvis er topp moderne utstyrt med alt kaptein og styrmann kan ønske seg av tekniske løsninger. Komplett overvåkning av båtens systemer, radar og avanserte plottere er naturligvis på plass. For å komme seg til og fra en båt som dette er en tender ofte det eneste valget. En garasje til denne er der naturligvis også på plass, og kan svelge unna en tender på 7 meter. På babord side er det også en egen garasje for vannleker som eksempelvis kan romme to vannscootere.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Norske aner
Under dekk sitter det to MTU-maskiner på omtrent 2600 hester hver. Disse sørger for at båten klarer en toppfart på relativt imponerende 32 knop. Marsjfarten ligger et sted rundt 15 knop, og det er da båten er på sitt mest imponerende.
Siden hele skroget inkludert overbygg er bygget i karbonfiber har Palmer Johnson spart flere tonn. Akkurat hvor mye de har spart vil ikke verftet ut med, og de vil heller ikke fortelle hvor mye båten veier. Da båten ble lansert fortalte imidlertid verftets Europa-sjef, Russell Morris, til Superyacht Times at eieren ville kunne spare 50 prosent på dieselregningen sett opp mot en tilsvarende båt i aluminium eller glassfiber. Det spesielle trimaran-skroget sørger også for en vektbesparelse, da den ekstra stabiliteten pontongene gir eliminerer behov for en tung gyro-løsning.
- Generelt kan man si at vektbesparelsen på et karbonfiberskrog sammenlignet med aluminium eller glassfiber ligger på opp mot 40 prosent, sier Tor Øyvin Aa til Vi Menn Båt. Han er daglig leder i det norske selskapet Brødrene Aa som ligger i Hyen i Sogn og Fjordane. De har støpt og levert skroget til den amerikanske yachten og er ifølge seg selv verdensledende når det kommer til produksjon av hurtigbåter i karbonfiber. Flere av hurtigbåtene som går i rute langs kysten er blant annet bygget av selskapet.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Til tross for at Brødrene Aa stort sett bygger passasjerbåter for bruk i det kommersielle markedet, er de ikke fremmede for å produsere skrog til superyachter.
- Vi bygde blant annet verdens raskeste superyacht for 25 år siden, forteller Aa.
Selskapet startet med bygging i karbon for snaue 15 år siden, og har siden den gang bygd 46 fartøy i det eksotiske materialet.
Selv om hurtiggående passasjerbåter er deres smør og brød-oppdrag nå, er ikke Brødrene Aa fremmede for å ekspandere videre inn i yachtmarkedet.
- Ja, vi ser det som et spennende marked, sier den daglige lederen.
Aa presiserer imidlertid at det eventuelt blir snakk om ren strukturbygging. Hele superyachter kommer man med andre ord ikke til å se komme ut av Hyen med det første.
Prisen på herligheten er, som så ofte med slike superyachter, en strengt bevoktet hemmelighet.
Det eneste Palmer Johnson har uttalt om dette er at det er snakk om et åttesifret beløp i dollar.
Til sammenligning koster en langt mer tradisjonell, og mindre, båt som Princess 40M rundt 175 millioner kroner pluss avgifter.
Det betyr at du sannsynligvis må regne med å punge ut godt over 200 millioner dersom du vil ha en av disse halvnorske superyachtene med ditt navn i papirene.