Prøvekjørt: Sting 570 DC SE
Oppgradert og rimelig folkebåt
Oppgraderte Sting 570 DC SE viser veien i daycruisersegmentet med riktig pris og grei kvalitet.
Tekniske data Sting 570 DC SE
- Lengde: 5,7 m
- Bredde: 2,36 m
- Vekt: 850 kg
- Motor, testbåt: 130 hk
- CE-kategori: C
- Pris, fra: 274 500 med 75 hk
- Pris, testbåt: 309 900 kr
- www.fischemarine.com
Nye Sting 570 DC SE er bygd over samme lesten som 570 DC og bowrider-varianten 570 BR. Dermed står vi igjen med en godt videreutviklet båt hvor det bys på flere forbedringer. Som vi tidligere har slått fast så er også dette et forbløffende positivt bekjentskap.
Med nye priser som starter på drøyt 274 500 kroner med 75-hester, er det ikke vanskelig å gå god for at du nå får mye båt for pengene.
Solid serie
Fische Marines ønske om et rimelig alternativ til båtkunder som gjerne vil ha en solid og hyggelig båt er bakgrunnen for merket.
Det sikter seg inn på folk som ikke er interessert i å betale for mye for mange finesser eller mye utstyr. Ut fra dette perspektivet har de truffet blink. Det finnes ikke mye om bord som strengt tatt ikke behøver å være der.
Men båten oppfører seg helt greit i sjøen. På test-dagen hadde vi bra med vind og krapp småsjø på menyen. I marsjfartområdet etter en beskjeden planingsterskel gjorde den en helt anstendig jobb. I litt høyere fartsområder merkes det at båten er relativ brei.
Som med forgjengeren kan vi også her notere at med en 115 hk Evinrude E-tec på hekken så ligger toppfarten på ca. 37 knop. Fra tomgang og opp mot rundt 30 knop er lydbildet om bord hyggelig er også
Uendret layout
Innredningsløsningen løses fortsatt tradisjonelt, med aktersofa i båtens bredde, to bøtteseter for fører og passasjer, samt et krypinn forut som faktisk har brukbar størrelse om man vi overnatte under enkle forhold.
Både fører- og passasjersetet byr på bra komfort, og de er passe dype slik at den lille vindskjermen og relativt høye cockpitveggene gir en lun og trygg følelse.
Nye detaljer
Men selv om hovedlinjene videreføres er det en del praktiske nyheter på plass. Her finner vi nå fenderkroker på plass, ny selvlensing, nytt stolfeste babord og lås til akterluka. Kalesjen har fått glidelås i front for stående kjøring og nytt knappesystem.
Men den mest iøynefallende endringen er naturlig nok endringen ifra gul til hvit gelcoat samt at det beige interiøret har blitt byttet ut med et grått og marineblått Sunbrella-stoff.
I tillegg har dashbordet fått en liten ansiktsløftning i form av nytt panel og et justerbart treeket ratt - og plastkoppholderne er byttet ut til fordel for rustfrie varianter. Dashbordet fungerer ellers bra, med plass til en kartplotter sentralt (nå standard i SE-versjonen) og Evinrudes multifunksjonsinstrumenter på hver side.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 02/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.