Nyhet: Volvo Penta D3
Oppdatert folkediesel
Volvo Penta D3 kjenner de fleste fra før, nå kommer den med ny teknologi og i flere effektklasser.
Vi kjenner Volvo Penta's D3-motorer godt fra tidligere, i utgaver på 130, 160 og 190 hestekrefter. Den femsylindrede 2,4 literen, som vi også finner under panseret i mange av Volvos bilmodeller, presenteres nå i fire effektklasser. 140, 170, 200 og 220 hestekrefter.
Teknobombe
Det er først og fremst i elektronikken Volvo Penta har hentet mer ut av i D3. Alt overvåkes elektronisk, og skal ha enda bedre presisjon enn tidligere.
Med bedre presisjon i innsprøytning og tending følger også bedre ytelser og lavere utslipp. Og Volvo hevder selv at nye D3 er forberedt på kommende klimakrav frem til 2012.
Nye D3 er også standard utstyrt med EVC, Volvo Pentas elektroniske plattform - en elektronisk overføring fra gasspak til motor som skal gi mykere kjøring og ingen behov for etterjusteringer.
Les også:
- Test: Rimelige skjærgårdsjeeper
- Test av GPS til båten under 10.000 kroner
- Du kan bli tatt for lavere promille enn 0,8
Joystick
For båter med dobbelinstallasjon og elektronisk styring er D3 også å få med joystick. Vi fikk prøve systemet og kan bekrefte at kunsten å legge til med båter på godt over 30 fot går enkelt og greit.
På de to minste motorene, altså D3 140 og 170 - er både singel- og duoprop tilgjengelig. De to største er kun å få med duoprop.
Prisene er forløpig ikke klare for det norske markedet, men vi lover å komme tilbake med både priser og fullstendig test så tidlig det lar seg gjøre.
Tekniske data:
D3-140 |
D3-170 |
D3-200 |
D3-220 |
|
Motor: |
Rekke 5 diesel med variabel turbogeometri og commonrail innsprøytning |
" |
" |
" |
Volum: |
2,4 liter |
" |
" |
" |
Effekt/ o.min: |
140/4000 |
170/4000 |
200/4000 |
220/4000 |
Drev: |
SX/DPS |
SX/DPS |
DPS |
DPS |
Miljø: |
Oppfyller EU RCD og US EPA steg 2 |
" |
" |
" |
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 29/06 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.