Düsseldorf 2012: Galeon 420 Fly
Ny 42-foter med nordisk vri
Polske Galeon lanserer en helt ny 42-foter på årets Düsseldorf-messe. Vi har tatt en titt på nyheten.
Galeon har lansert nye, og attraktive, modeller på rekke og rad de siste årene. På årets Düsseldorf-utstilling var det også to nye modeller på plass. 380 Fly er en litt større versjon av 340 Fly - en båt som vi jevnt over likte godt da vi hardtestet den gjennom en hel sommer i 2010.
Den største nyheten er imidlertid båten med det velklingende navnet 420 Fly. Som navnet antyder er det en flybridgebåt på 42 fot - en størrelse som mange erfarne båtbrukere gjerne kan tenke seg.
Nordiske løsninger
Noe av det mest interessante med Galeons båter, er planløsnngene. Disse passer som regel veldig godt til den nordiske smaken, og 42 Fly er intet unntak. Her finner du en sittegruppe helt akter som passer godt til varme sommerdager. Plasserer man ut et bord her i tillegg, er det en flott frokostplass i skjærgården.
Hvis været er mer i retning av normal, norsk sommer, er det nok den U-formede salongen inne som frister mest. Den er plassert rett bak førerplassen på styrbord side og har mer enn nok plass til selv seks personer. Den bakre delen av salongen er fleksibel og man kan ente vende ryggstøtten for a lage en bakovervendt sitteplass eller brette den inn mot styrbord side. Da får man én lang sofa som strekker seg fra førerplassen og helt akter.
Ett steg lenger opp finner man pantryet på babord side. Det man trenger av utstyr er på plass, men det som kanskje er enda viktigere er at det er mer enn nok benkeplass.
Tre kabiner

Den åpne løsningen ned til kabinene gjør at romfølelsen blir god. Under dekk er det soveplasser og bad som har blitt prioritert. Eierkabinen i baugen byr på god plass i alle retninger samt et eget bad på babord side. De to andre kabinene midtskips er naturlig nok litt trangere. Gjestekabinen på styrbord side har veldig god takhøyde, men egner seg nok bra for barna i familien. Disse to kabinene har et eget bad med toalett og dusj på styrbord side.

På flybridgen er det plassert en stor L-sofa i akterenden. Den rommer en hel del gjester, og på førerbenken er det plass til to. Ergonomien her er bedre enn i de mindre flybridgemodellene hvor vinkelen på instrumenter og ratt ikke er helt optimalt. Det er også plassert en L-formet solseng helt foran på flybridgen.
Cirka 3,3 millioner
Materialkvaliteten virker gjennomgående god, og designen er moderne og delikat uten å være i fare for å bli umoderne før båten skal selges igjen. Også finish og byggekvalitet virker å være god.

Standardmotoriseringen i Galeon 420 Fly er to Volvo Penta D4 260-motorer. Ifølge Fische Marine, som importerer Galeon til Norge, vil båten koste rundt 3,3 millioner kroner med denne motoriseringen. Hvis du vil ha mer krefter, er det også mulig. Det største alternativet er to D6-435-motorer.
Les også: