Båtnyhet: Viknes 10

Norges viktigste turbåt kommer
i helt ny utgave

Den nye Viknes 10 er en spennende utvikling for en av Norges mest populære turbåter.
Nå er også prisen klar.

<b>ÅPEN LØSNING:</b> Viknes 10 har to store takåpninger for de fine dagene
ÅPEN LØSNING: Viknes 10 har to store takåpninger for de fine dagene Foto: Produsenten
Publisert

Vestlandsverftet har en viktig båtnyhet for 2025-sesongen. Den nye Viknes 10 følger opp tradisjonen fra den enormt populære Viknes 1030, og trekker opp linjene for hva Viknes skal være i årene som kommer.

Mens de fleste andre båtprodusenter flytter ut av landet, holder Viknes trofast på produksjonen nord for Bergen. Det fordrer også at man er smarte og kostnadsbevisste.

Verftet sier at det er et mål å utvikle en felles skrogplattform for Viknes og Skilsø. Viknes 10 er et viktig steg på veien dit, og bruker et modifisert skrog fra Skilsø 35, som igjen er en videreutvikling av Viknes 1030.

Følger kjent mønster

Viknes 10 følger mye av de samme konseptet verftet har brukt både på oppdaterte Viknes 1080 og på Skilsø 35. Det går på et hurtig skifte mellom lukket vestlandsbåt og åpen godværsbåt. Her er selvsagt den store takluken over cockpiten og stofftaket over akterdekket viktige elementer. Det samme er muligheten til å åpne mellom salong og akterdekk.

<b>TRADISJONSBÆRER:</b> Viknes 10 viser veien videre for den populære helårsbåten 
TRADISJONSBÆRER: Viknes 10 viser veien videre for den populære helårsbåten 
<b>VELKJENT:</b> Stor sittegruppe på babord og bysse bak førerplass er en løsning verftet bruker på flere modeller. 
VELKJENT: Stor sittegruppe på babord og bysse bak førerplass er en løsning verftet bruker på flere modeller.  Foto: Produsenten

Planløsningen under dekk har tre separate lugarer og gir mulighet for fem gode soveplasser. I baugen har du den typiske dobbeltkøya, mens den største stikklugaren virker relativt rommelig og godt utformet. Erfaringsmessig blir den tredje lugaren med en soveplass like gjerne et praktisk stuerom. Toalettrommet ser også ryddig ut, med dusj delvis separert fra toalettdelen.

Viknes har nettopp sjøsatt sin første demobåt med mulighet for prøvekjøring. Den er utstyrt med Yanmars velprøvde 440 hk dieselmotor.

Det skal gi en toppfart på 28 knop, og tilsier at du kan slakke godt av på gassen og likevel få fin marsjfart. Normalt sett et pluss både for støykomfort og forbruk. Prisen for den godt utstyrte demobåten er oppgitt til 4,6 millioner.


<b>BYSSE:</b> Bildet tyder på en rommelig bysseløsning med gode tilberedningsmuligheter i uthavn.
BYSSE: Bildet tyder på en rommelig bysseløsning med gode tilberedningsmuligheter i uthavn. Foto: Produsenten
<b>ÅPENT:</b> Uten kalesje virker akterdekket på Viknes 10 ganske luftig
ÅPENT: Uten kalesje virker akterdekket på Viknes 10 ganske luftig Foto: Produsenten

Tekniske data:

Lengde, m: 10,6
Bredde, m: 3,52
Sitteplasser: 8
Soveplasser: 5
Kabiner: 3
Motor: 440 hk
Toppfart: 28 knop
Pris: Ca 4,6 millioner

Denne saken ble første gang publisert 08/07 2024.

Les også