Nordkapp Vitesse 850
Stilig weekendcruiser
Nordkapps flaggskip sender ut de riktige vibrasjonene: Solid, nobel og behagelig.
Opplevelsen av å kjøre Nordkapp Vitesse 850 kan best sammenlignes med å sitte bak rattet i en elegant coupémodell fra et eksklusivt bilmerke. Den kjennes sportslig, men ikke på en outrert eller ubehagelig måte. Samtidig har den komfort. Ikke av den typen som kan tilskrives helt bestemte egenskaper, men som kommer fra kvalitetselementer på flere nivåer og som gir en totalopplevelse med velvære i sentrum.
Coupéfølelsen kommer også når du betrakter båtens linjer. Den lave profilen med den langtrukne vindskjermen underbygger det elegante hovedtemaet, noe som følges opp av fine detaljer og moderat effektbruk. Stemningen fortsetter i cockpit og kabin, der løsningene tydelig er inspirert av moderne møbel- og interiørdesign. Enkle linjer kombinert med pen materialbruk i treverk og stoff gir et sobert inntrykk.
Effektiv marsjfart
Tekniske data: Nordkapp 850 Vitesse
- Lengde: 8,55 m
- Bredde: 2,70 m
- Personer: 8
- Soveplasser: 4
- Vekt: Ca. 3200 kg
- Pris: Fra 1 171 000,- m/Volvo Penta D4-260
- Pris testbåt: Fra 1 230 000 kroner m/Volvo Penta D4-300
- Økonomisk marsfart: 23-28 knop m/Volvo Penta D4-300
Men all verdens stilren design hjelper ikke det grann om ikke praktiske egenskaper og sjøegenskaper følger opp. Med årene har imidlertid Nordkapp fått en del modeller som kan matche de hvasseste konkurrentene, og Vitesse 850 er en av dem. Det er helt naturlig å se på den som likeverdig konkurrent til prestisjebåter som for eksempel Askeladden Z8, Nidelv 780 Sport, Ibiza 28 eller Yamarin 76 DC.
Vi kjørte båten med en Volvo Penta D4-300. Den leveres også med D4-260 og D6-370, men rent umiddelbart virker det mellomste motoralternativet meget fornuftig. En ting er at prispåslaget er mildt i forhold til 260'en, og at en D6 både er langt tyngre og dyrere. En annen sak at både fartsressurser og kjørefølelse matcher båtens utstråling og egenskaper på en utmerket måte med D4-300 i motorrommet.
Toppfarten på 37 knop er ikke noe hovedpoeng i en voksen weekendcruiser som Nordkapp Vitesse 850. Det er viktigere at den har en god cruisingfart og et skrog som gjør at du kan holde den selv om ikke vannet er flatt. Båten har ingen markert planingsterskel, og har sin "sweetspot" mellom ca. 23 og 28 knop. Da ligger støynivået godt under 80 dBA, og du kan enkelt føre en samtale, samtidig som et forbruk rett under 1,2 l/nm heller ikke fører til umiddelbar økonomisk ruin. Den fine skrogbalansen og kraftige dieselmotoren gjør båten rask også når du kjører rolig. 7,3 knop på 1300 o/min med lavt forbruk og støynivå er flott å ta med seg på rene hyggestrekk i skjærgården.
Andre Nordkapp-tester kan du lese her.
Vi kjørte Nordkapp Vitesse 850 i urolig og krapp sjø på 0,5 til 1 meter, og da er det ikke noen stor utfordring å kjøre opp mot toppfart. Den oppfører seg stabilt når du provoserer, og har tyngde og skrogvinkel nok til at selv rampestreker bak rattet belønnes med myke landinger. Den legger seg merkbart ned mot vinden, og dermed er trimplan (12 900 kroner) en forutsetning for å kunne balansere skroget korrekt under varierende vind- og bølgeforhold.
Best bokomfort for to
Førerplassen bidrar til at du trives bak rattet. Gråfargen rundt instrumenter og frontrute gjør at du ikke blir blendet i sterkt solskinn, og at du slipper reflekser som hindrer utsyn gjennom vindskjermen. Stolen med vippepute holder grei kvalitet, og selv om vindskjermen er lav, gir den brukbar sikt og vindbeskyttelse.
Det beste med instrumentbordet er plassen til en ordentlig svær kartplotter, og på utstyrslista står Garmin-instrumenter med 8,4- til 12-tommers skjerm. I vår testbåt satt den største, og da føler du deg nesten som skipperen på Kielferga, for her får du både god oversikt og mange detaljer i ett og samme instrument.
Den store L-formede sofagruppen har såpass mye plass at den rommer de syv gjestene du kan ha om bord i tillegg til føreren. I alle fall hvis en eller to setter seg på den delen som også fungerer som passasjersete i fartsretningen. På samme side, mellom sete og nedgang til kabinen, er det en slank bysse med kjøleskap, vask og en liten koketopp. Nok til at du kan tilberede enkle måltider på de kortere overnattingsturene Nordkapp Vitesse 850 er beregnet for.
Den høye og robuste kalesjen gjør at regnbyger ikke legger noen særlig demper på turlysten, og denne er både enkel å sette opp og stuve vekk. Under dekk reklamerer Nordkapp med fire soveplasser, forutsatt at du rer opp på V-sofaen forut i tillegg til stikkøya. Vi tipper det er "to på tur" som er mest aktuelt, siden bokomforten da er tilstrekkelig med det pene, men kompakte toalettrommet, samtidig som du da kan holde V-sofaen fri til avslapping, påkledning og måltider.