Nord West 420

Smykket fra Orust

Det finnes kanskje rommeligere 42-fotere. Men få som matcher Nord West 420 på kvalitet.

Sist oppdatert

Konsept

Benny Martinsson i Nord West Yachts AB har lagt all annen båtproduksjon til side. Så populær har nemlig den nye 42-fots flybridgebåten hans blitt at det ikke lenger er produksjonsøkonomisk forsvarlig verken å bygge 39- eller 56-foteren: Én flunkende ny båt i uka klarer verftet på Orust ved den svenske vestkysten å frembringe, og selv dette er ikke nok til å demme opp for en stadig økende etterspørsel.

Riktignok er tidene gode, og det er ikke lenger unikt at nordmenn, svensker og dansker smeller 4,5 millioner i bordet for en båt i 40-fotsklassen. Men et eller annet spesielt må det være med Bennys 42-foter, ettersom bestillingsboka er så tjukk og ventetiden såpass lang. Hva kan det være? Vi tar turen sydøstover for å gå Nord West 420 etter i sømmene.

Sjøegenskaper: 4

Båten har et relativt smalt skrog, noe som får den til å virke direkte og kontant. Vi har ikke vestlandsvær å teste i denne dagen, men det kompakte, sandwichkonstruerte skroget gir inntrykk av å tåle en støyt. Beskjeden flapstrimming er alt som skal til for å demme opp for sidevinden.

Nord West 420 kan leveres både med drev- og IPS-installasjon. Vår testbåt var utstyrt med IPS som var innprogrammert med fullt styringsutlag på rattet. Det gjør at den legger seg godt i svingene, og vi sitter igjen med en slags duvende vannjetfølelse oppe på flybridgen.

Førerplass: 4

Selv trives vi fint bak rattet på flybridge, her vi cruiser fram mellom skogkledde holmer. Tre personer sitter komfortabelt i førerstoler mot fartsretning, og ytterligere seks personer får plass i hjørnesofaen lenger akter. Instrumenteringen og oversikten for føreren er fin, men vi ville valgt å plassere girspakene nærmere førerstolen for bedre ergonomisk sitteposisjon, samt å installere en fotplate for bedre støtte. Begge deler kan visst Benny fikse.

Uteplass: 5

Fordelene med en kompakt salong åpenbarer seg straks man stikker nesa utenfor skyvedøren: Akterdekket - beleilig beskyttet av flybridgen over - er stort som et dansegulv. Ifølge designer Benny er det her båtfolket vil oppholde seg dersom været tillater det, så det er her plassen trengs mest. Med hjørnesofaen, bordet og det fine arealet på akterdekket, for ikke å glemme den monterbare solsengløsningen og pantryfasilitetene på flybridgen, skulle både eierne og deres gjester ha utendørskomfort så det monner.

Inneplass: 5

Nord West 420 skulle passe bra som et alternativ til en hytte ved sjøen. Lyse tak, tallrike spotlights og relativt store vindusflater gjør sitt til at dette ikke blir en mørk og "lukket" båt. Det er bra, for vi har sett mer voluminøse båter i denne klassen. Spesielt salongen i 420 er relativt liten i forhold til flere av konkurrentene på markedet, og takhøyden i kapteinslugaren (ca. 1,83 m) er ikke tilpasset de lengste blant oss.

Dette kan vi leve med, for Nord West 420 er så fornuftig innredet at det gleder et nordisk båthjerte. Tre lugarer med doble køyeplasser, tilstrekkelig med stuverom og skapplass, samt to flotte og praktiske baderom med dusjkabinett i en båt på drøye 40 fot, er mer enn noen søreuropeer skulle tro var mulig.

Kvaliteten i den mattlakkerte mahognifineren er dessuten en av Skandinavias beste, og finishen både på synlige og "usynlige" steder er av høy standard.

Fem personer får spiseplass i sofaen rundt bordet, og alle har førsteklasses utsyn mot sjø og bølger. Pantryet på styrbord er velutstyrt og praktisk med valgfri komfyrløsning, mikroovn med grill og varmluft, 133 liter kjøleskap og 40 liter fryser.

Motor: 5

I motorrommet på vår Nord West 420 er det Volvo Pentas IPS-maskineri som rår grunnen, men den kan også leveres med doble D6 i kombinasjon med drev. IPS'en gir i kombinasjon med joystick usedvanlig enkel manøvrering av en 42-foter. Vi snakker faktisk om en aldri så liten revolusjon innen manøvrering ved brygga.

Vi benytter også anledningen til å skryte av Nord West 420 sine tekniske installasjoner: Et ryddig el-skap, og den har lynavleder som standard. En alarm som sier ifra når lensepumpa starter, er også sikkerhetsmessig smart. Og luftesystemet henter alltid friskluft ute - da unngår man kondens og fuktighet.

Fart og støy: 4

Nord West 420 løfter seg ut av vannet uten mye spor av planingsterskel, og snart er vi oppe i en behagelig cruisingfart på 25 knop. Med alt treverket er dette en tung doning, så IPS 500-maskinene får litt å jobbe med. En toppfart på 32,6 knop (3600 o/min) er likevel godkjent - Nord West 420 er tross alt en cruiser for langturene. Da er et relativt lavt drivstofforbruk og god håndtering i forhold til båter med rak aksel, viktigere. Ved marsjfart i 24 knop er forbruket 4,3 l/nm, eller drøyt 100 l/t.

Høyere pris til tross: Vi mener IPS er mest attraktivt her. På grunn av at drevene må ha fritt spillerom under båten, er akterskroget moderat vinklet i forhold til de fleste drevbåtene i klassen. Resultatet er en båt med god bæring i hekken som planer allerede rundt 17 knop - men som nok ikke vil trives så bra over 40 knop. Det skulle uansett ikke bety all verden for de langturambisiøse.

Økonomi: 4

Nord West 420 koster fra ca. 4,0 millioner, mens vår testbåt ligger på rundt 4,5 millioner. En båt som dette er relativt kostbar å holde, men med IPS500-motorer holder drivstofforbruket seg innen rimelighetens grenser, båtstørrelsen tatt i betraktning. Vi tror den solide finishen og gode tekniske kvaliteten vil gi et relativt problemfritt båthold og en hyggelig pris på bruktmarkedet.

Nord West 420 er avgjort en av de beste flybridgebåtene på markedet. Kvalitet, finish og tekniske løsninger er meget bra - men det skal det også være til denne prisen. Nord West 420 er et resultat av trefotsyken: Båten er en forbedring av storselgeren Nord West 390, men har bedre løsninger, bedre komfort og et ekstra baderom. Det relativt smale skroget gir noe mindre volum enn i noen av konkurrentene, som blant andre Princess 42, men den praktiske innredningen veier opp. Utfordringen blir å begrense teakbruken, for på den måten å imøtekomme et mer miljøtenkende publikum.

Denne saken ble første gang publisert 11/10 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også