Nimbus 305 Coupé e-power
Gjetter du hva som driver denne båten?
Svenske Nimbus gjør 305 Coupé helt stillegående.
De siste årene har salget av elektriske biler eksplodert her til lands. På sjøen har det imidlertid vært langt fra den samme utviklingen – og grunnene til det er mange. Ett av problemene har utvilsomt vært utvalget av båter. Det har vært lite, og de som har vært på markedet har ikke vært spesielt spennende – fram til nå.
Nimbus har nemlig innledet et samarbeid med elmotorprodusenten Torqueedo, og har puttet en av deres Deep Blue-motorer og to batteripakker under dekk på deres 305 Coupé. Bortsett fra framdriften, er båten helt lik Nimbus’ konvensjonelle båter – noe som gjør at kundene vet hva de får. 305-modellen ble lansert i fjor, og er en moderne familiebåt med praktiske løsninger og den samme høye kvaliteten Nimbus alltid har vært kjent for å levere.
Én av de største nyhetene på 305 da den ble lansert, var det nye skroget som blir kalt “Smart Speed”. Dette er et resultat av at Nimbus har valgt å fokusere mer på sikkerhet og komfort enn fart, og gjør 305 til en god kandidat for eldrift. Skroget er optimisert for lav fart sammenlignet med mange av konkurrentene, og trives derfor best under 22 knop. Med eldrift er imidlertid ikke dette spesielt relevant, da toppfarten er ni knop.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Alternativ til seil
– Dette er ikke en båt som konkurrerer med tradisjonelle motorbåter, men den åpner nye markeder for oss og er et reelt alternativ for kunder som liker seilbåter, men som ikke vil ha de fysiske utfordringene som ofte følger med, sier Niclas Augustin fra Nimbus til Vi Menn Båt.
Ved en marsjfart på snaue seks knop skal den elektriske 305-en ha en rekkevidde på 22 nm med dobbel batteripakke. Går du ned til 3,5 knop vil rekkevidden øke til 37 nm. Det er også mulig å doble antallet batteripakker, og da vil man få en rekkevidde som er omtrent 90 prosent lenger – noe som vil si rundt 42 nautiske mil. Potensialet for langturer er med andre ord relativt begrenset, og man vil være avhengig av å vite hvor man har tilgang til strøm i nærheten.
Når du kommer deg i land vil det ta rundt åtte timer å lade opp båten ved hjelp av 230 V-nettet. Har du tilgang til 380 V på brygga blir ladetiden redusert til halvparten.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Planer om flere
Nimbus har valgt å fokusere på miljøvennlighet både i valg av materialer, skrogutforming og nå også framdrift. Augustin utelukker ikke at det vil komme flere elektriske båter fra Nimbus i årene framover.
– Nå har vi akkurat lansert denne, og Torqeedo har testet en stund med en av våre større modeller. Vi har et samarbeid med Torqeedo, og det er ikke umulig at vi vil ha eldrift som et alternativ på flere av våre modeller i framtiden, sier han.
Hovedmarkedet for båten er ifølge svenskene områder hvor tradisjonelle framdriftsmetoder ikke er tillatt. Dette gjelder blant annet på en del innsjøer på kontinentet. De utelukker imidlertid ikke at det vil bli solgt båter også i Skandinavia.
Prisen vil nok imidlertid skremme vekk en del. For versjonen med to batterier må du legge på nesten 600 000 kroner sammenlignet med billigste dieselalternativ (Volvo Penta D3-110). Man skal kjøre mye i løpet av båtens levetid for å spare inn så mye på drivstoff. I framtiden er batteriteknologien spådd å bli både billigere og bedre, men fram til det skjer vil nok ikke denne elektriske Nimbusen være veldig aktuell for norske forhold – til det er rekkevidden for kort og prisen for høy.
Tekniske data:
Lengde: 9,85 m
Bredde: 3,25 m
Marsjfart: 5,7 knop
Vekt, uten motor: 3950 kg
Pris: fra ca. 2 600 000 kroner
Du kan lese prøvekjøring av Nimbus 305 Coupé e-power i neste nummer av Vi Menn Båt
Denne saken ble første gang publisert 08/05 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.