Nimbus 30 Nova S
Nordisk vri
Mens alle andre bygger sportscruisere på rundt 30 fot, dyrker Nimbus sin egen stil.
Konsept
Nimbus har lenge hatt et sterkt, eksklusivt merkenavn og gode salgstall i hele Skandinavia. Det gjør forventningene til Nimbus 30 Nova S, spesielt store. Med midtkabin, toalett med dusj og køyeplasser til fire, hevder svenskene at de nå har funnet den perfekte turbåt for kjernefamilien - en båt i en praktisk størrelse og med praktiske løsninger. Etter noen timer om bord, sitter vi da også igjen med følelsen av at nykommeren gir mer turbåt per fot enn de større båtene i Nova serien.
At Nimbus utmerker seg som noe særegent, er det uansett liten tvil om. Kanskje med unntak av den finske konkurrenten Aquador, er det få som dyrker walk-around-konseptet like intenst som Nimbus.
Sjøegenskaper: 5
At den svenske designeren Ocke Mannerfeldt tegner fine skrog, visste vi allerede. Denne gangen har imidlertid utfordringen ligget i å kombinere volumet i båten og fartsegenskapene i sjøen. Det gjør nødvendigvis 30 Nova S litt bredere i forskipet, og således litt mer sedat i vannet enn søsteren 300 R, som er en mer renspikket dagsturbåt.
Når det er sagt, kan vi ikke si oss skuffet. Nova 30 S sitt steppede skrog flyter lett og ledig. Som med steppede skrog flest, legger båten seg mykt og dovent inn i svingene uten noen form for dramatikk. Styringen er lett og presis, og motsjø behandles etter forholdene kontant. Selv om vi tar høyde for ekstra vekt i båten, og en noe tøffere sidevind enn vi ble utsatt for på denne turen, burde båtføreren kunne kose seg godt på weekendturene.
Førerplass: 5
Førerposisjonen i Nimbus 30 Nova S er meget god. Vi er godt beskyttet bak den brede vindskjermen, og komforten er fin både ved sittende og stående kjøring. Instrumentene er dessuten velplasserte og utsikten fin i alle retninger. På babord side av kabindøren har 30 S fått et stort og solid kartbord med gjennomsiktig plastluke; dermed er 30 S klar for langturen.
Copilot-benken for to er også en fin løsning; den kan enkelt felles ned og forlenger da den lille sofabenken i cockpit. Et bord på stativ og et smart lite pantry bak førerposisjonen gir deg det du trenger på lite areal, men flere enn fire personer til middag blir nok i trangeste laget.
Uteplass: 4
Dekksareal har høy prioritet, noe som betyr lett tilgang både til den integrerte badeplattformen akter og fortøyningsstuvet helt i baugen. Dollbordene rundt cockpit gir fin tilgang til det lille fordekket, og langs dørken er skrogsiden gjort smalere for å gi bedre plass til føttene. I walk-arounder flest betyr brede dollbord mindre cockpit, og selv om denne er smart innredet, er plassen i cockpit likevel merkbart mindre enn i mange 30-fotere på markedet.
Grunnen til den noe kompakte cockpiten er at Nova 30 S også leveres som hardtop-versjon; da er det enklest for produsenten å bygge en felles cockpitløsning med bakvegg. Dermed blir det ingen solsengløsning eller en ekstra stor sofa over motorkassen, slik du ofte ser i sportscruiserne av samme størrelse. I Nimbus' walk-around får du i stedet et stort og stilig akterdekk med en toseter på babord side. Her akter finnes det også feste for bord, og strengt tatt har man da også soleplass på dørken bare man løfter av de flyttbare akterportene og tar med seg noen håndklær.
Inneplass: 5
Ned en trapp under dekk, og det typisk nordiske dominerer. Mørke skott og dører i flott mahogni deler båten inn i fire atskilte rom, inkludert den lille gangen. Det gir muligheter for privatliv for to + to personer, enten de tilbringer natten i midtkabinen eller i kapteinslugaren foran. Badet er ryddig og tilbyr dusjmuligheter bak et smart, gjennomsiktig kabinett. Vi gir også plusspoeng for god utnyttelse av skapplassen i lugarene, og vi er spesielt fornøyde med kombinasjonen av hengeskap og skuffer i kapteinslugaren. En foldbar skyvedør til lugaren er dessuten praktisk.
Motor: 4
Det minste motoralternativet i Nimbus 30 Nova S er Volvo Pentas D4-260, men den kan også leveres med D6-310. Foreløpig står ikke den nye D4-300 i prislisten, men vi tipper den vil bli et alternativ for 2008. Vektforskjellen på D4 og D6 er relativt stor, og selv om D6-motoren går penere, er vekten et element som er verdt å ta med i betraktning.
Fart og støy: 4
Vi målte toppfarten med Volvo Penta D4-260 til 31 knop, med en fornuftig marsjfart på rundt 26 knop. Det er ikke av de raskeste i klassen, men holder fint for de fleste formål. Støydempingen er bra, og D4-260 går pent så lenge du holder deg unna noen få turtallsområder.
Økonomi: 4
Med en prislapp på snaut 1,5 millioner er ikke dette noen billig-båt. Så merkes det også i de fleste sammenhenger; alt fra det fine trearbeidet, til den kvalitetsmessige følelsen i skrog og tekniske løsninger. Her ligger også noe av den virkelige styrken til Nimbus; en godt forankret designfilosofi og et solid kvalitetsrykte sørger for at du får godt betalt den dagen båten skal selges videre, eller byttes inn.
Nimbus 30 Nova S er en spennende, lekker og typisk nordisk nykommer i midtkabinklassen. Kvaliteten på treverk og skrog er det lite å utsette på, og båten er sjømessig blant de aller beste i klassen. Fint med et hardtop-alternativ, men cockpiten blir i trangeste laget, og mange vil nok sette et spørsmålstegn ved plassutnyttelsen på akterdekket. Skal det være lekkert, er det imidlertid få som slår Nimbus.
Denne saken ble første gang publisert 02/10 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.