Enklere manøvrering med en motor
Nå blir joystickstyring tilgjengelig for flere og rimeligere båter
Baugpropell med full integrasjon mot joystick gir helt nye muligheter for finmanøvrering. Særlig for båter med bare en motor.
Yamaha viste høsten 2023 en oppgradert versjon av sitt Helm Master EX-system. Da det kom i 2020 kunne man allerede integrere joystickstyring med en motor. Men alle som har prøvd joysticksystemer på ulike båter og motorinstallasjoner vet at det er noen begrensninger på hva et slikt system kan klare, særlig hvis det skal kjempe mot vind og strøm i tillegg.
Vi vet også at med baugpropell som en hjelpende hånd, blir manøvreringseffektiviteten en helt annen. Derfor har spørsmålet ofte vært: – Når blir baugpropellen integrert i styringselektronikken, slik at den jobber på lag med joysticken? Og endelig er svaret «nå».
I samarbeid med Vetus og norske Sleipner tilbyr Yamaha nemlig effektiv joystickstyring i kombinasjon med tilpassede baugpropeller for båter med en eller flere motorer. Sammen med de oppgraderte 150- og 200-hesterne, der du nå kan få elektrisk styring, betyr det at joystick blir et reelt alternativ i langt mindre og rimeligere båter enn tidligere.
De nye systemet gir mykere og mer progressiv kraftutvikling, og sørger for mer presis manøvrering. Spesielt på lengre båter, eller modeller med større vindfang som styrehyttebåter, vil føreren få en langt større autoritet over båten. Det skal eksempelvis gjøre det enklere å manøvrere seg på plass i en trang bås i sidevind, eller lignende situasjoner.
Foreløpig har vi bare prøvd det nye systemet på en Finnmaster P8 med to motorer, men erfaringene derfra lover svært godt, og vi er spente på å teste ut systemet med en motor. Systemet har også omfattende muligheter når det gjelder autopilot og posisjonering.
Mercury med egen joystickløsning
Mercury Marine vil selvsagt være med på leken, og lanserte sin Mercury Joystick Steering for singelinstallasjoner på båtutstillingen i Miami i februar. Den passer for bruk med Mercury Verado V8, V10 og V12 fra 250 til 600 hk. Her er det snakk om en joystickfunksjon som bare kontrollerer motoren, og en eventuell baugpropell må du styre selv.
– Dette nye joystick-styringssystemet er unikt fordi det er spesielt designet for båter som drives av kun én motor. Det har et enkelt brukergrensesnitt med gass, gir og styring, noe som gjør ergonomisk enhåndsmanøvrering enklere, sier Tyler Mehrl, senior kategorisjef for joystick, styring og gass- og girkontroller hos Mercury Marine.
– Joystickstyring for singel installasjon gjør at man slipper å bruke begge hendene for å gi gass, skifte gir og styre under finmanøvrering, spesielt aktuelt når du skal legge til eller manøvrere i en trang havn, forklarer Mehrl.
Mercury sier joysticken kjennes mer komfortabel, og at den mer presise kontrollen kan gi brukerne større selvtillit i situasjoner der manøvrering med en utenbordsmotor kan være utfordrende.
Når joystickstyring for en motor integreres med en kompatibel multifunksjonsskjerm som inneholder GPS og Mercury SmartCraft Connect, tilbyr den også autopilotfunksjoner.
– Det finnes to autopilotfunksjoner, kurs og rute, forklarer Mehrl. Du kan enkelt sette opp en rute på multifunksjonsskjermen ved å legge til veipunkter. Når kursfunksjonen er aktivert, kan du gjøre justeringer med 1- eller 10-graders intervaller på multifunksjonsskjermen, eller 10-gradersjusteringer ved å vri joysticken, avslutter Mehrl.
Denne saken ble første gang publisert 27/02 2024, og sist oppdatert 27/02 2024.