Støy om bord:
Mye støy i båten?
Vår tekniske ekspert lærer deg gjerne hvordan du løser problemet.
En stille og fredelig dag på sjøen er uten tvil noe av det beste som finnes, og det er veldig synd om idyllen skal ødelegges av en bråkete motor, irriterende skroglyd eller løs innredning som ligger og slår.
Når det gjelder motorstøy er det stort sett båter med innenbordsmotor som rammes hardest, da motorene stort sett er montert på vanger i skroget som enkelt frakter lyden videre i båten.
Enkelte motorrom er ikke isolert i det hele tatt, og gammel isolering kan være verdt å bytte ut eller forbedre. Her følger gode tips og triks til hvordan man "isolerer" problemet.
En utfordring
K-G Håkanson er båtbygger i svenske Tärnskär båtar og har mange båter på samvittigheten. Han har egentlig aldri hatt nevneverdige problemer med støy i sine båter da disse i utgangspunktet kun var å få med utenbordsmotor.
Da den første dieselen ble montert fikk riktignok pipa en annen lyd.
Ved første prøvetur i den nye 24-foteren skar støynivået gjennom marg og bein, og det var nær sagt uutholdelig å oppholde seg i hytta. Motorrommet fungerte helt enkelt som en veritabel resonansboks.
Å selge båtene i denne tilstanden var ikke aktuelt. At det skulle bli en skikkelig utfordring å få has på problemet forsto K-G tidlig, ettersom aluminium leder lyd meget godt.
25 mm tradisjonelt lydisolerende materiale med utenpåliggende aluminiumsfolie ble handlet inn hos nærmeste butikk for båtrekvisita. Motorrommet ble så kledd fra topp til bunn med påfølgende testkjøring. Støynivået var merkbart lavere, men levde på ingen måte opp til forventningene. På dette tidspunktet var undertegnede selv hos K-G og målte støynivået på ulike turtall, måledata som vi også bruker som referanse i denne artikkelen.
Stum lyd
Kort tid etter testkjøringen kontaktet K-G foretaket Karnag AB i Täby utenfor Stockholm som blant annet selger støyisolerende materialer. Karnag kunne fortelle at det fantes tre ulike typer lyd man burde ta hensyn til i en slik prosess; stum lyd som forplanter seg gjennom materialer, vibrasjonslyd som oppstår av vibrerende flater og luftlyd som forplanter i luften.
Ettersom lyd er energi i form av bølgebevegelser må det lydisolerende materialet være i stand til å absorbere lydbølgene i luften og dempe eventuelle vibrasjoner, som igjen forvandles til varme. Luftlyd skal absorberes eller isoleres, mens stum lyd må stoppes med et tungt, passivt materiale.
Ofte er en kombinasjon av stumlyds- og luftlydsdemping den beste løsningen.
Etter at K-G hadde forklart sitt problem tilbød Karnag AB to ulike typer støydempende materialer som visstnok skulle få has på problemet. Først en isolering med absorberende funksjon, slik at lydbølgene i luften trenger inn i materialet og dermed forvandles til varme.
Isoleringen får eksempelvis ikke reflektere lyden, noe som innebærer at yttersiden må være åpen, porøs og myk.
K-G investerte også i stumlydsdempende isolering med høy densitet som absorberer vibrasjoner og svingninger fra materialer i selve båten.
Flere lag
Begge isoleringsmaterialene har selvheftende bakside og er enkle å klippe til ønsket format. For best mulig heft i limet bør selvfølgelig overflatene være rene og fettfrie. Skjærekantene på isoleringsmattene kan dessuten forsegles ved bestilling, slik at de ikke tiltrekker seg væske eller at fibrene kapsles inn.
Til å begynne med brukte Tärnskär to lag lyddempende maling (såkalt NoiseKiller) i motorrommet fra firmaet Vibratec.
Malingen ble brukt på hver side og i bunn i motorrommet, samt på skottet inn mot kahytten. Noise-Killer er en sprutbar, viskoelastisk, vibrasjonsdempende maling som er laget for bruk på blant annet maritime applikasjoner.
Etter dette limte K-G et 40 millimeter tykt lyddempende materiale fra Karnag AB på skottet mot kahytten, samt 20 mm på innsiden av motorluken og under dørken.
Vangene motoren er festet i, ble dessuten fylt med fiberbetong for at vibrasjoner ikke skulle forplante seg videre i båten. For å stilne motorstøyen inne i hytta ble det også montert både en vanlig isolasjonsmatte (f.eks. Glava), og en plate kryssfinér på skottet mellom motoren og hytta.
En god tommelfingerregel er at jo flere lag lydisolerende man har, desto bedre er det!
For å dempe motorstøyen i hytta ytterligere brukte man også biter av stumlydisolering i enkelte stuverom og andre steder der vibrasjoner oppstår, samt stumlydisolering i skroget fra forpiggen og helt bak til motorrommet.
Skroget ble også fylt med plastballer, slik man finner i lekerom på eksempelvis McDonalds og Ikea.
Det skulle vise seg å være en god idé, da skroglyden gikk dramatisk ned. Dessuten er ballenes flyteevne god å ha om noe uforutsett skulle inntreffe.
Til slutt ble det også montert diverse kant- og gummilister for å eliminere annen støy.
Merkbar forskjell
Da testbåten var ferdig isolert bar det nok en gang ut på sjøen for å sjekke støynivået på like turtall som tidligere. Begge målingene ble utført i hytta med dører og takluke stengt.
Forskjellen var merkbar gjennom hele turtallsregisteret. Ikke bare ble støynivået lavere, innredningen ristet heller ikke ved gange i krapp sjø.
Fra tomgang og opp til syv knop gikk støynivået ned med 4-6dBA, og ved 22 knop og 2200 o/min skilte behagelige 5 dBA.
Ved høyere turtall enn dette utgjorde forskjellen 2-3 dBA. Bulderet i hytta er derfor blitt erstattet av en mer behagelig og jevn motordur, samtidig som skroget har fått en mer dempet og nedtonet gange i vannet.
Resultatet er at man i dag kan føre en normal samtale i hytta uten å heve stemmen. Støynivået er fortsatt høyere enn med utenbordsmotor, men med aluminiumskrog og innenbordsdiesel er resultatet mer enn godkjent.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 11/05 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.