Vannscooter uten sertifikat
Moro – selv under 50 knop
Nylig ble det innført høyhastighetsbevis for fritidsbåt og vannscooter. Men du kan fortsatt ha det gøy på vannscooter uten bevis. Det er Ann Sofie Strand (16) et godt eksempel på.
Vannscooter er i fokus når det gjelder innføringen av høyhastighetsbevis. Men det er ikke sånn at vannscooter blir moro først når du kjører over 50 knop. Med min relativt begrensede erfaring på vannscooter, vil jeg heller si at det nesten er stikk motsatt. At det meste som er gøy med vannscooter opphører når du passerer 50 knop.
Selvfølgelig vil garvede vannscooter-entusiaster rynke på nesen over en slik påstand. Men for de av oss med en mer avslappet tilnærming til vannscooter som fritidsaktivitet, tror jeg du kan finne mye av gleden uten at toppfart behøver å være det viktigste temaet.
Et godt eksempel på det er Ann Sofie Strand fra Drøbak. 16-åringen står med et relativt ferskt båtførerbevis i hånden, og er dermed kvalifisert til å kjøre vannscooter, så lenge den ikke har toppfart på over 50 knop.
Nyansert opplevelse
Men fart er ikke det viktigste for Ann Sofie når hun kjører vannscooter: – Jeg synes det er viktigere å kjenne på mestringsfølelsen og spenningen ved å utfordre seg selv, prøve nye manøvre og bli bedre til å beherske scooteren, sier hun. – Dessuten passer en kompakt vannscooter til å oppleve nye steder, og er lett å gå til land med. Enten ved en brygge eller på en passende strand. Og underveis kan rolig kjøring være en vel så fin opplevelse som å frese av gårde, sier hun.
Etter at Ann Sofie har vist fram litt av det man kan gjøre på en relativt rimelig grunnmodell som Yamaha JetBlaster, med prislapp på 160 000 kroner, er det min tur til å prøve. Jeg har tidligere kjørt både normalmodeller som denne, og raskere saker både av sports- og touringmodeller, før sertifikatpåbudet trådte i kraft. Så uten et slikt sertifikat, er det dette jeg må forholde meg til på vannscooter-fronten inntil videre.
JetBlaster har en motor på 1,05-liters volum med en effekt på 110 hk. Den er 3,14 meter lang og veier relativt beskjedne 249 kilo. De større vannscooterne i Yamaha-programmet har mer effekt, plass og utstyr. Da er det 1,8-liter med eller uten turbo på 260 eller 180 hk, og sertifikatplikten smeller inn med full kraft.
Det jeg setter pris på med en vannscooter i denne klassen er at den er lettkjørt, og ikke har fartsressurser som skremmer vannet av meg. Manøvreringen er enkel: Du skal kun forholde deg til en hendel på høyre og en på venstre side av styret. Til høyre kontrollerer du gasspådraget forover, og med den venstre gasspådraget akterover.
Lettmanøvrert
JetBlasteren snur på en femøring, dermed skal ikke mye øvelse til før du kommer deg ut og inn på de trangeste steder. Dette såkalte RIDE-systemet har også en sikkerhetsfunksjon der du kan bruke revers som brems og styring hvis du trenger å redusere hastigheten raskere enn normalt. Heller ikke det har noen utfordrende læringskurve; du prøver et par ganger og så sitter det.
Læringskurven blir umiddelbart litt brattere når jeg skal forsøke meg på noen friske svinger og akselerasjonsmanøvre etter mønster fra det Ann Sofie nettopp har vist fram. Der gjelder til fulle det gamle visdomsordet om at øvelse gjør mester. Og at det ligger mye vannsportglede i en rimelig vannscooter. Har du lyst på en mer krevende øvelse, kan vi anbefale stand-up varianten SuperJet.
Selv om ledd og muskler kanskje verker i morgen, har vi over 60 godt utbytte av å utfordre kropp og sinn på å lære noen nye ting. Og at det går under 50 knop rokker ikke ved den saken.
Denne saken ble første gang publisert 22/06 2023.