Mercury Avator 35e og 20e

Nå kommer det moderne elmotorer til småbåtene

Mercury startet satsingen på elektriske utenbordsmotorer med den lille Avator 7.5e tidligere i år. Og nå lanseres to elmotorer med mer krefter.

<b>HYSJ-HYSJ:</b> Den elektriske utenbordsmotoren Avator 35e er 63 % mer stillegående enn en 6 hk firetakts utenbordsmotor på full gass, ifølge Mercury.
HYSJ-HYSJ: Den elektriske utenbordsmotoren Avator 35e er 63 % mer stillegående enn en 6 hk firetakts utenbordsmotor på full gass, ifølge Mercury. Foto: Mercury Marine
Først publisert

De nye modellene Avator 20e og 35e blir dermed motor nummer to og tre i Mercurys utvalg av elektriske utenbordsmotorer. I løpet av de kommende månedene skal Mercury lansere ytterligere to slike modeller.

Flere batterier

20e og 35e har mange av de samme funksjonene som 7.5e, inkludert det Mercury kaller bransjens første «transverse flux-motorteknologi», fargeskjerm, og en styrekult som kan brukes med begge hender. De nye modellene tilbyr høyere effekt og muligheten for å koble til flere Avator-batterier og dermed øke rekkevidden. I tillegg kommer Mercury Marine-appen med den integrerte SmartCraft Connect-modulen.

2 og 3,5 kW effekt

<b>SMIDIG:</b> Avator digitale kontroller gir umiddelbar gassrespons. Det finnes tre ulike kontroller tilpasset forskjellige båttyper. 
SMIDIG: Avator digitale kontroller gir umiddelbar gassrespons. Det finnes tre ulike kontroller tilpasset forskjellige båttyper.  Foto: Mercury Marine
<b>MED APP:</b> En Mercury SmartCraft Connect-modul leveres forhåndsinstallert på Avator 20e- og 35e-modellene. Mercury Marine-appen kan blant annet holde deg oppdatert på rekkevidden.
MED APP: En Mercury SmartCraft Connect-modul leveres forhåndsinstallert på Avator 20e- og 35e-modellene. Mercury Marine-appen kan blant annet holde deg oppdatert på rekkevidden. Foto: Mercury Marine

Avator 20e og 35e utenbordsmotorer yter henholdsvis 2000W og 3500W effekt på propellakselen. 20e kan produsere tilsvarende akselerasjon som en 5 hk FourStroke utenbordsmotor, mens 35e har en akselerasjon som kan sammenlignes med en Mercury 9,9 hk firetakts utenbordsmotor, sier produsenten. Utenbordsmotorene tilbys med styrekult eller fjernstyring. Mercury mener motorene passer til småbåter som slepejoller, aluminiums- og rotasjonsstøpte båter, samt gummibåter og RIB.

Power Center kobler sammen

– Opptil fire av Mercurys nye 2300 Wh-batterier kan kobles til og styres via vårt Power Center. Det sørger for kommunikasjon mellom batteriene og utenbordsmotoren og tillater enkeltpunktlading, sier Tim Reid, Vice president i Mercury Marines avdeling for produktutvikling og teknologi.

<b>SÆREGEN:</b> Avator-propellene er laget av et sterkt komposittmateriale. De skal sørge for god skyvekraft, bra effektivitet og stille gange.
SÆREGEN: Avator-propellene er laget av et sterkt komposittmateriale. De skal sørge for god skyvekraft, bra effektivitet og stille gange. Foto: Mercury Marine

Avator 20e og 35e 2300 Wh litium-ion-batteriene ble utviklet i samarbeid med Navico Groups Mastervolt-merke og er konstruert for bruk på sjøen. Batteriene er falltestet og IP67-klassifisert mot vanninntrenging. Power Center fungerer som et knutepunkt for kabeltilkoblinger og skal gjøre installasjonen om bord ryddigere. Strømkabeltilkoblingene til batteriet har en enkel «twist-lock-kontakt».

Avators smarte ladere overvåker spenning og strøm. Laderne kan også slå seg av, slik at batteriet beskyttes hvis det oppstår problemer. 230 W Avator-laderen kan lade opp et utladet 2300 Wh-batteri på ca. 10 timer. En raskere 520 W lader er tilgjengelig og kan redusere ladetiden med mer enn 50 %.

<b>SYSTEMET:</b> Motor, Power Center og 1 til 4 Mastervolt-batterier er de sentrale enhetene i Avator-oppsettet. 
SYSTEMET: Motor, Power Center og 1 til 4 Mastervolt-batterier er de sentrale enhetene i Avator-oppsettet.  Foto: Mercury Marine