Prøvekjørt: AMT 215 Pilot House

Med plass til alle

Det er en stund siden finske AMT presenterte tegningene på sin nye styrehyttemodell. Nå er første 215 Pilot House sjøsatt og vi har prøvekjørt.

Pluss ikon
PASSER ALT: Den er super til transportetapper i all slags vær og med et velkjørende skrog kan man cruise rimelig komfortabelt. FOTO: AMT
PASSER ALT: Den er super til transportetapper i all slags vær og med et velkjørende skrog kan man cruise rimelig komfortabelt. FOTO: AMT
Sist oppdatert

Skroget kjenner vi fra flere andre AMT-modeller, men det er foretatt justeringer og en helt ny støpeform er tatt frem. Båten har fått betydelig høyere fribord i forskipet og det bør tilsi at den takler ubehagelige bølger bedre før vannet fyker inn over fordekket. Bunnen har en 20-graders V-form og det igjen gir en god kombinasjon av stabilitet, grei planing og komfortabel gange.

Med styrehytten plassert ganske langt fremme , sitter man nærmere punktet hvor bevegelsene blir større i sjøgang.

Kombinert med vekten av både styrehus og last i hytta, er det fort gjort å få litt for mye vekt forover.

Når AMT 215 Pilot House ligger ved brygga eller går i sakte fart, kan man få det inntrykket at den ser litt fortung ut. Det var det første vi ønsket å finne ut. Med fire voksne karer i hytta og en 150-hesters Honda på hekken, bar det på tur i den praktfulle, finske skjærgården.

At finnene har rundt 200.000 innsjøer er bare en side av finsk natur. Den finske skjærgården er så innholdsrik og byr på et utrolig antall øyer som det trengs et langt båtliv å utforske.

Vi gasser på og drar båten opp i plan. Det går overraskende kjapt, med to mann på akterdekket og to i hytta. Regnværet får alle fire til å søke ly i hytta. Med skyvedøra stengt blir støynivået behagelig og vi kan snakke uanstrengt sammen mens vi marsjer i drøyt 25 knop.

Forskipet tar krappbølgene opp til halvmeteren uten å kny, men enda mer imponerende er det at båten ikke virker fortung. Båten reagerer effektivt på motortrimmen og den med full kontroll på rattutslagene. Dermed virker den ikke fortung å kjøre selv med mye folk i styrehytta.

GOD PLASS: Med fire karer i hytta, blir det en i hver stol og en på benken. Den siste sitteplassen blir oppe på pantryet og over kokeplata. FOTO: AMT
GOD PLASS: Med fire karer i hytta, blir det en i hver stol og en på benken. Den siste sitteplassen blir oppe på pantryet og over kokeplata. FOTO: AMT

Pantry tar plass

Tekniske data AMT 215 Pilot House

  • Lengde: 6,40 m
  • Bredde: 2,40 m
  • Vekt: ca. 1100 kg u/motor
  • Drivstofftank: 220 liter
  • Motoralternativ: 90-150 hk
  • Motor testbåt: 150 hk
  • Maks. antall personer: 7
  • Køyer: 2
  • CE-kategori: C
  • Pris: Ikke fastsatt
  • Produsent: AMT-Finland
  • www.amtboats.fi

I styrehytta er det to konturformede stoler og en enkel sittebenk inntil bakveggen på babord side. Bak skipperstolen er et kompakt pantry med vask og en kokeplate. Litt lenger ned og rett innenfor skyvedøra, er sikringspanelet og hovedstømbryterne felt inn nederst i pantryskapet.

I skipperstolen sitter man greit nok med god sikt ut. Men man føler at instrumentbordet er tett på og det er begrenset hvor langt akterover stolen kan skyves akterover.

Vi gir det godkjent, men på grensen til trangt.

Med fire karer i hytta, blir det en i hver stol og en på benken. Den siste sitteplassen - og den får jeg selvsagt på en del av turen - blir oppe på pantryet og over kokeplata. Heldigvis var den kald, men det store spørsmålet blir om man har behov for et støpt pantry i en båt som dette? Plassen kunne med hell vært disponert til en ekstra sitteplass og da hadde det blitt større reguleringsmuligheter på skipperstolen også.

Riktignok kan båten benyttes til overnatting for et par. I krypinnet under dekk er det en V-formet køye. Ved å vippe opp fotplatene for skipper og copilot, blir det bra nok liggelengde og ekstra mellomleggsputer resulterer i en grei soveplass for to. Noen utpreget turbåt snakker vi ikke om, men en overnatting kan gå smertefritt. Som ekstrautstyr leveres både kjøleskap, toalett, vanntank og varmer. Da kunne også pantry vært valgfritt.

Robust kvalitet

Båtens bruksområde kan defineres rimelig greit. Den er super til transportetapper i all slags vær og med et velkjørende skrog kan man cruise rimelig komfortabelt. Det rene akterdekket egner seg ypperlig til fiske, dykking eller til last. Litt vel rent er det - et par benker å vippe opp kommer straks på ønskelisten. Under dørken - som er malt med et effektivt antisklibelegg - er det tre fine stuverom til både fendere og mye annet utstyr.

LUKER: Akterdekket har bra med rom under dørken. FOTO: AMT
LUKER: Akterdekket har bra med rom under dørken. FOTO: AMT

Utvendig styreposisjon kan leveres og det vil nok de fleste ha her i landet. Karmen akter er ganske lav, men det er solide rekker på sidene og en bøyle rundt motorbrønnen. På hver side av motoren er det badeplattformer - den ene med redningsleider.

Akterdekket har to dreneringer, men man skal være påpasselig om man bakker mot større bølger.

Da kan det fort bli mye vann på dekket og kombinert med en del last er det langt fra noen gunstig manøver.

AMT er kjent for å holde høy kvalitet på sine båter. Det er fin finish på glassfiberarbeidet og rene avslutninger når man sjekker under luker og puter. Her er pene, støpte flater som er lett å holde rene og som sikrer et greit vedlikehold i lang tid. I tillegg er viktig standardutstyr med som standard: Ekstra bensinkanne, fendere, fortøyninger, båtshake og security-merking.

LES OGSÅ:

Denne saken ble første gang publisert 21/10 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også