Mangusta 165E

Veier 300 tonn, men gjør 40 knop

Overmarines Mangusta lanserer nytt flaggskip sin råeste serie, Maxi Open.

Først publisert Sist oppdatert

Når det gjelder hva som er inn eller ut, så er det Monaco som gjelder i yacht-sammenheng.

Her ligger skutene side om side, og akkurat som du vil ha litt finere bil enn naboen - så er det ikke uvanlig at de som leker seg her vil legge til noen fot her og der til neste Monaco Yacht Show.

For det er her Mangusta med sine 163 fot kommer inn i bildet, som en nyhet i Maxi Open serien deres. Dette italienske verftet er en del av Overmarine-gruppen, som har forgreininger både til Frankrike og USA.

Den raskeste varianten

Mangusta 165E ble nylig lansert under nevnte Show, med følgende godbit: Dette er nemlig den raskeste varianten fra den kanten, med en lengde på 49,9 meter (Tipper den over 50-tallet i lengde er det nemlig andre lover og regler som gjelder).

Men aller viktigst: Farksosten klarer en toppfart på nærmere 40 knop.

Det er absolutt ville tall i denne klassen, naturlig godt egent til å gi eieren mulighet til å høste hevede øyenbryn ved neste skryteanledning. Båten har tross alt et deplasement på 310 tonn, rundt regnet.

4610 hestekrefter

I motorrommet har verftet nemlig fått trykket inn hele tre MTU-diesler på hver sine 4610 hestekrefter, i tillegg til en tank på 40 000 liter for å romme all suppa til de nesten 14 000 hestene. Nå skal det nevnes at marsjfarten er oppgitt til moderate 25 knop, da med en oppgitt rekkevidde på rundt 600 nautisk mil. Tre vannjet står ellers for framdriften.

Lillesøster i Oslofjorden

Men her kommer også en aldri så liten gladnyhet for deg som liker det gode det gode og raske liv på fjorden. Det går en Mangusta 80 i charterfart med base ved Aker Brygge i Oslo. Den er riktig nok bare halvparten av 165E, men den klarer 45 knop til gjengjeld.

Marmor og perler

Når det gjelder 165 E, er rimelig lik sin forgjenger uten «E» i navnet. Men verftet mener like vel at det er snakk om en estetisk revolusjon, og henviser til et meget rommelig overbygg med rom for privatliv.

Men verftet mener like vel at det er snakk om en estetisk revolusjon, og henviser til en meget eksklusive liste over materialer, fra marmor og perler til lær i alle tenkelige utgaver.
Men verftet mener like vel at det er snakk om en estetisk revolusjon, og henviser til en meget eksklusive liste over materialer, fra marmor og perler til lær i alle tenkelige utgaver.

Her vises det sjangeren tro til en etter forholdene stor salong og en enorm liste over meget eksklusive materialer, fra marmor og perler til lær i alle tenkelige utgaver.

Dette skal i sin tur kunne by på komplett velvære, fordelt over tre dekk. Og prisen? Regn med rundt en million kroner per fot.

Tekniske data Mangusta 165E

  • Lengde: 49,9
  • Bredde: 9,2 m
  • Deplasement: 310 tonn
  • Motor: 3 x MTU 16V 4000 M93L
  • Framdrift: Vannjet, 2 x KameWa vannjet 80 S3 NP og 1 x 71 B3 NP
  • Drivstoffkapasitet: 40 000 l
  • Toppfart: 38 knop
  • www.overmarine.com