Suzuki DF90
Mager kost
Med leanburn-teknikk skal drivstoffregningen reduseres. Vi har testet Suzukis 90 hk for å se om det fungerer.
Tekniske data Suzuki DF90
- Motortype: Fire sylindre i rekke, doble overliggende kamaksler, fire ventiler per sylinder
- Effekt: 90 hk ved 5800 o/m
- Anbefalt turtallsområde: 5300-6300 o/m
- Volum: 1502 cm³
- Dynamo: 12V, 27A
- Vekt: 155-158 kg
- Stammelengde: L: 510 mm, X: 637 mm
- Pris: Fra 116 330,-
- Mer info: www.erling-sande.no
Ett er at Suzuki lanserte 70, 80 og 90 hk med leanburn i 2008, ha stadig flere av motorene deres kommet med denne teknikken. I fjor kjørte vi langtest av Suzuki DF300 med leanburn og siden det har Suzuki også fått på plass 15 og 20 hk, samt 100, 115 og 140 hk med tilsvarende teknikk.
Senere i år kommer også de store firesylindrede 175 og 200 hk med leanburn. Bakgrunnen for å innføre leanburn på utenbordsmotorer er å spare drivstoff.
Suzukis "Lean Burn Control System" beregner hvor mye drivstoff motoren trenger. I forhold til en vanlig firetaktsmotor med luft-bensin blanding på 14,7:1, kan leanburnsystemet kjøre på inntil 19:1. Leanburn-systemet krever presis kontroll av innsprøytningssekvensen, med en større bensinandel i startfasen og en magrere på slutten.
Ifølge Suzuki skaper det en mer langvarig forbrenning og mer kontrollert antenning. Det skal gi mer kraft i hele stempelets forbrenningsslag og bedre drivstoffeffektivitet. Suzuki hevder at deres system har et bredere arbeidsområde enn andre leanburn-systemer og gir fordeler fra helt fra lav fart opp til marsjfart.
Fint mellomregister
Vår Suzuki DF90 sitter på en Faster 560, en 5,6 meters konsollbåt i aluminium som veier 600 kg uten motor. 90 hk er omtrent midt på båtens anbefalte motorstørrelse som går fra 70 til 115 hk. Suzukis 90 hk passer fint på denne båten, og går lett og uanstrengt i alle turtallsområder.
Det er lite sjenerende støy og få kritiske turtallsområder, men når turtallsnålen passerer 5000 o/m, merker du at motoren begynner å jobbe hardt. Da er det bedre å slippe gasspaken litt bakover og nyte godt av et bredt marsjfartområde. Mellom ca. 17 til 25 knop går motoren pent og er varsom i sin omgang med dyre dråper.
Testdata Suzuki DF90 og Faster 560
Turtall, rpm |
Fart, knop |
Støy, dBA |
For-bruk, l/nm |
For-bruk l/t |
2000 |
6,1 |
68 |
0,61 |
3,7 |
2500 |
6,9 |
71 |
0,83 |
5,7 |
3000 |
10,7 |
75 |
0,71 |
7,6 |
3500 |
17,2 |
76 |
0,54 |
9,3 |
4000 |
20,0 |
78 |
0,55 |
11,0 |
4500 |
23,9 |
81 |
0,59 |
14,1 |
5000 |
27,3 |
82 |
0,77 |
21,0 |
5500 |
32,0 |
85 |
1,1 |
35,2 |
Støynivået holder seg mellom 76 til 81 dBA, og alt under 80 dBA er meget bra i denne båtstørrelsen.
Leanburn fungerer Forbrukstallene er meget hyggelige over et ganske bredt område. Fra 3500 til 4500 bruker motoren mellom 9 og 14 liter i timen, noe som gjør at den holder seg under 0,6 liter per nautisk mil.
Det er lavt og tilsier at leanburn-teknikken gjør det Suzuki sier. Om du drar på mer, stiger forbruket til mer normale nivåer og ved toppfart går det med ca. 35 liter i timen. Da er det nok ikke så mye leanburn igjen. Også på lave turtall går motoren relativt billig, og det er mye å spare på å holde seg unna fartsområdene der båten graver seg ned, særlig mellom 7 og 10 knop.
Hva du ender opp med at snittforbruk gjennom sesongen er selvfølgelig helt opp til bruksmønsteret ditt. Holder du deg unna mye bruk av de siste 1000 omdreiningene på toppen av turtallsregisteret, kan du regne med å ligge rundt 0,65 liter per nautisk mil og 10 liter i timen. Passer du på å ligge i fart- og turtallsområdene der skroget går lettest og leanburnteknikken er på sitt mest effektive, kan du redusere forbruket enda litt til.
LES OGSÅ:
Denne saken ble første gang publisert 10/10 2013, og sist oppdatert 02/05 2017.