Prøvekjørt: Prestige 750 m/2xMAN 1200
Holder til å bli kongen av Aker Brygge
Det skorter ikke på luksus ombord i Prestige sitt nye flaggskip, 750.
Med sine 75 fot ville den ruvet i hver eneste havn hjemme i Norge, men det gjør den ikke her i gjestehavnen utenfor Casino Croisette i Cannes. Her er den bare en av mange, og langt fra størst.
På flybridgen i Prestige 750 er jeg kun på høyde med toppen av skrogsiden på de virkelig store yachtene i havnebassenget. I norsk målestokk er Prestige sitt nye flaggskip langt fra noen smågutt med sine 74 fot, 41 tonn og 2400 hestekrefter.
Slank, men stor
I tiden før Prestige startet utviklingen av 750, gjorde de en undersøkelse blant eksisterende motoryachteiere hvor de kartla hva de likte og ikke likte ved luksusbåtene sine. Kundene ble også spurt hva slags planløsning de selv ville valgt i en båt i 70 fotsklassen. Resultatet av undersøkelsen la så grunnlaget for den nye toppmodellen.
Ikke uventet ville folk vil ha så mye plass ombord som mulig i forhold til båtlengden.
Samtidig var det viktig for Prestige å bygge en båt over et slankt skrog med lav vannmotstand og så effektive sjøegenskaper som mulig, med de fordeler og ulemper det fører med seg.
Et slankere skrog vil i prinsippet gi mindre innvendig plass og i verste fall dårlige stabilitet enn et bredt skrog. Derfor var det med spenning vi slo oss ned og lot den italienske kapteinen føre oss ut av den trange havnen og ut på det åpne hav.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Skipsfølelse
I le av en øy der sjøen er roligere, passer det fint å gjøre unna de nødvendig fart- og forbruksmålingene. Og selv med to massive dieselmotorer på 2400 hestekrefter under dørken, er vi aldri i tvil; Prestige 750 er ingen sportsbåt. For med sine nesten 45 tonn, skyter hun ikke akkurat ut av startblokka.
Akselerasjonen er nær sagt helt lineær fra bunn til topp, der vi med 3280 omdreininger på de to motorene dundrer over bølgene i 28 knop med et forbruk på rundt 440 liter i timen.
Mest effektivt marsjer vi i like under 20 knop med et forbruk på rundt 240 liter i timen.
Optimal rekkevidde er rundt 360 nautiske mil, forteller kapteinen, som presiserer at drivstofftanken rommer 4400 liter. Sikkert viktig tenker jeg, mens jeg etter beste evne ganger antall liter med literprisen på diesel hjemme i Norge og kommer fram til at en månedslønn på langt nær strekker til.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Et skip, ingen speedbåt
Kapteinen har fått instrukser om å vise journalistene hva skuta er god for, og legger er i vei med en tung hånd rundt gasspaken. Tross sitt ranke skrog, er ikke 750 en båt du drar til sjøs på jakt etter den store sportslige kjøreopplevelsen. Uansett hvordan du vrir og vender på det er 750 et skip, der det tar tid å foreta de store kursendringene.
Så er det min tur. Følelsen er på ingen måte lik som i båter i 50-fotsklassen. Det tar noen sekunder fra du vrir om på rattet før båten legger seg over på siden. Så går det enda noen sekunder før skroget setter seg i vannet og endrer kurs. Følelsen er tung og solid, og som smurt i sirup.
Støttehjul i bølgene
Etter ti minutter lar jeg den italienske kapteinen igjen ta kontroll over spakene. Vinden har økt på og bølgene reist seg ytterligere, og forholdene ligger så absolutt til rette for å sjekke stabiliteten i de lange, slanke skroget.
Uten sammenligningsgrunnlag for øvrig, er jeg overrasket over hvor mye 750 krenger fra side til side, liggende stille i sidesjø. Jeg må faktisk sette gode sjøbein for å holde balansen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Et fantastisk system
Men Prestige 750 har et ess i ermet. En Seakeeper er montert under dekk, får jeg vite. En gyrostabilisator, der et svinghjul på 900 kilo snurrer rundt i vanvittig høy fart og motvirker krengning i opp til 15 knops fart. Et knappetrykk er alt som skal til for å starte systemet, og det er med stor spenning jeg venter det lille halvminuttet svinghjulet bruker på å bygge opp farten som skal til.
Plutselig opphører krengningen og jeg kan igjen stå uten sjøbein. Utenfor ser jeg bølger, men jeg kjenner knapt noe til dem. For et fantastisk system! Dette må være drømmen for de som blir lett sjøsyke.
Systemet er naturlig nok ikke gratis. Og det koster ikke bare litt, men en hel haug. Rundt 100 000 dollar (650 000 kroner), får jeg vite, og i Prestige 750 får du best effekt med to, forteller kapteinen. Enormt mye penger, men en «pølse i slaktetida» når du først har punget ut titalls millioner for en båt.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ingen leilighet
«En leilighet til sjøs» er et begrep vi ofte bruker om båter i 40-50-fotsklassen. Beskrivelsen dekker på langt nær opplevelsen vi får når vi går inn i salongen i Prestige 750. Dette er en villa til sjøs.
Vi nevnte innledningsvis at vi var redd det smale skroget ville gå på bekostning av den innvendige plassen. Men frykten var ubegrunnet. Plassen innvendig er enorm og interiørkvaliteten helt topp. Her er det duse, delikate farger, moderne møbler og polstrede flater.
Vi får i det hele tatt et veldig lyst og luftig, moderne og påkostet inntrykk på vår ferd rundt i «huset».
Alt på ett plan
Prestige har valgt en litt annerledes planløsning enn forventet i 750, som noe utradisjonelt har masterkabinen framme i baugen og ikke midtskips.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Gående inn gjennom den store skyvedøren fra akterdekket, er det litt av en salong du har foran deg; kjøkken til venstre, spisegruppe til høyre, før en stor sofagruppe i hele båtens bredde strekker seg fram mot førerplassen.
Her er alt på ett plan, foruten førerplassen som er løftet noen trappetrinn opp. Det gir bedre sikt og bedre kontroll over den massive båten.
Sikten akterover er begrenset fra førerplass, men det gjør ingenting. Et knappetrykk på de store skjermene fra Raymarine er alt som skal til for å få opp video fra fugleperspektiv over akterpartiet.
Walk-in garderobe
En halv etasje ned og fram finner du masterkabinen. En enorm kabin med egen walk-in garderobe og et bad en 75-foter verdig, med toalett, håndvask og selvfølgelig eget dusjrom. Trappen fortsetter videre ned til enda tre lugarer.
Nok en stor lugar midtskips, som like gjerne kunne vært eierlugar, og to lugarer, begge med to soveplasser, ligger framover i båten. De to «små» lugarene deler baderom, mens den store lugaren, i likhet med eierlugaren, har både walk-in garderobe og eget baderom.
Nok en bekreftelse på at dette er et hus, ingen leilighet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Tekniske data: Prestige 750 m/2xMAN 1200
Lengde: 22,58 m
Bredde: 5,46 m
Dybde: 1,59 m
Vekt: ca. 41 tonn
Personer: 16
CE-kategori: B16
Vanntank: 840 liter
Dieseltank: 4400 liter
Motor: 2xMAN 1200
Pris: ca. 25 millioner
Godfølelsen
Det er ikke vanskelig å se for seg noen uker, alternativt et par-tre måneder ombord i Prestige 750, tøffende rundt i Middelhavet. For her er alt du trenger. I tillegg til et ytterst delikat interiør, god innvendig plass og en gigantisk flybridge som gjør det lett å trives, klarer Prestige 750 seg helt selv. Så lenge du fyller drivstoff, produserer hun egen elektrisitet og vann, og har systemer som gjør at du enkelt kan navigere dit du vil.
Og skulle du ikke være i humør til å kjøre selv, kan du ha med eget mannskap. Som seg hør og bør, finnes det nemlig egen mannskapslugar i akterenden, med egen inngang fra badeplattformen.
Badeplattformen, også den av typen «veldig stor», kan senkes så du kan kjøre vannscooter eller småbåt oppå. Det er også kran på flybridgen til å heise vannscooteren ombord etter endt tur.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Som du skjønner, så står det ikke på luksus i Prestiges nye flaggskip. Men så koster det også deretter. Testbåten koster to og en halv millioner euro før ekstrautstyr, så regn med rundt tre millioner euro pluss avgifter for en ferdig utstyrt båt med testbåtens motorisering og gyrostabilisator.
Denne saken ble første gang publisert 19/05 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.