Linder 460 Arkip med Mercury 50 EFI
Metallisk moro
Aluminium er undervurdert. Det er lille Linder et eksempel på.
Tekniske data
Merke og modell: Linder 460 Arkip
Pris testbåt: 139 900 m. Suzuki DF 50
Motorkapasitet: 30-50 hk
Motor testbåt: Mercury 50 EFI (Suzuki i Norge)
Toppfart: 33,1 knop
Produksjonsland: Sverige
Lengde (LOA): 4,60 m
Bredde: 1,85 m
Byggemateriale: Aluminium
Vekt uten motor:286 kg
Nyttelast: 525 kg
CE kategori: C
Antall personer: 6
Mer informasjon www.erling-sande.no
460 Arkip dukket første gang opp i 2004, og har ikke forandret seg mye de siste årene.
Det gjør for så vidt ikke så mye, for dette er en skjærgårdsjeep som fungerer bra. Både med tanke på design og praktisk bruk er dette en båt de fleste kan falle for.
Les også: Slik blir du kvitt oljesøl på båten.
En av alubåtenes vanligste ulemper, nemlig utilstrekkelig stuveromskapasitet, er ikke noe problem i denne båten. Her finnes også et lite rom for småting på dashbordet, så det eneste vi savner er et lite stuv for tauverk akter.
Båten er utstyrt med 12 V uttak, lensepumpe og en fin trykklanterne i baugen, og fremstår generelt sett som kompakt og brukervennlig. De noe lave fribordene er kanskje ikke utpreget barnevennlige, men båten er uansett tørr og fin under gange.
Les også: Guide til skjærgårdsjeper under fem meter
Rommelig
Totalt er det plass til seks personer om bord, og alle sitter relativt bra takket være en bred u-benk i front og en fin akterbenk bak den todelte konsollen, begge med myke sitteputer. Den riflete antisklidørken er også trygg, selv om den trolig er utfordrende å holde ren.
Det mest positive med Linder er uansett komforten bak rattet. I en størrelsesklasse der man normalt ikke kan forvente seg fin sitteergonomi og der justeringsmulighetene er tilnærmet null, er Linder et gledelig unntak.
At førerkomforten er viktig i en båt under fem meter, kan ikke understrekes nok ganger: Det skal nemlig ikke mye sjø til før ryggen får smake kraftige og uforutsigbare støt.
VIDEO: Stilsikker actionbåt
Livlig
Det leder oss over til båtens sjøegenskaper. Med 50 firetaktshester på akterspeilet og en egenvekt på beskjedne 286 kg blir dette en livlig krabat. Skroget er lettrimmet og kutter bølgene fint, men på toppfart over 33 knop blir den dansete og faller lett ned mot sidene.
I medsjø er dette spesielt tydelig. Morsom å kjøre er den uansett, og litt vekt framme i båten ville trolig temme den noe.
Likevel sitter vi igjen med følelsen av at Arkip - i likhet med Terhi - er best egnet for innsjøbruk, noe svenskens øvrige båtserie vitner om. Det skulle uansett holde lenge med 40 hk på Linders flaggskip.
Les også: Disse båtene vil nordmenn ha
Denne saken ble første gang publisert 19/08 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.