Foiler USV
Lanserer selvkjørende dronebåt til militær og sivil bruk
Enata Marine skapte oppmerksomhet da de i 2018 viste fram sin første Foiler. En avansert hydrofoilbåt for fritidsbruk. Nå har de tatt fram en helt autonom utgave av båten.
Det er neppe tilfeldig at Enata Marine, et selskap som holder til rett nord for Dubai, lanserer sin Foiler USV (Unmanned Surface Vessel) akkurat i disse dager. Ukrainas bruk av ulike ubemannede dronebåter til angrep på russiske skip og marineanlegg, har fått sjøforsvarseksperter til å undre seg på hvordan marinefartøy skal kunne forsvare seg mot noe slikt. Enkelte har antydet at nettopp autonome dronebåter vil passe svært godt til formålet.
Lang rekkevidde
Nå skal ikke vi påberope oss noen ekspertise på området, men sett fra utsiden ser en USV-utgave av den 10 meter lange Foiler Spirit interessant ut. Enata Marine hevder den har en rekkevidde på inntil 2 000 km med fart på 25–30 knop, ikke minst grunnet innovativ bruk av hydrofoilteknikk.
Toppfarten ligger rundt 40 knop. Den ekstra stabiliteten foilene gir i hele fartsområdet er noe Enata mener er en av styrkene til Foiler USV.
Den er først og fremst tenkt som et nyttig verktøy for patruljering og vakthold. Enata sier båten både kan fjernstyres og operere autonomt, avhengig av hvordan den utstyres.
Ankom som James Bond
I tillegg til militær bruk, mener verftet at den nye teknologien vil være interessant til sivil bruk. Det finnes nok av oppgaver det det verken er hensiktsmessig eller trygt å bruke bemannende fartøy.
Også eksisterende Foiler-eiere er en aktuell kundegruppe, siden deler av teknologien kan installeres i allerede produserte båter. Og Enata ser nok heller ikke bort fra at USV-modellene kan ha et mulig nedslagsfelt blant de mer bemidlede blant oss. For hvem vil være den første yachteieren som blir satt i land på kaia i Monaco av en autonom tender med hydrofoilteknikk? Alle James Bond-fans med stor nok lommebok, tipper vi.
Denne saken ble første gang publisert 16/08 2023, og sist oppdatert 17/08 2023.