Volvo Penta
Lanserer råtass på 380 hk og V8
Volvo Penta med ny innenbordsråtass.
Det har vært ganske stille når det gjelder innenbords bensinmotorer og motorer koblet til drev. Moderne påhengsmotorer har i stor grad overtatt bensinarenaen og snakker man motorer inne i båten, dreier seg hovedsakelig om turbo dieselmotorer.
En av de sterkeste pådriverne i dette bildet har nettopp vært Volvo Penta.
Man har satset voldsomt på D-motorene og det hersker liten tvil om at dette er supre båtmotorer. Men saken har fortsatt flere sider.
Ser man på bilmotorer, er det også der en trend med helt nye konsepter på bensinmotorer og man unngår en del av de uønskede utslippene dieselmotorene har.
Prisene på båtdiesel kontra 95 blyfri bensin er i de fleste land ganske lik. Norge har som kjent avgiftsfri båtdiesel. I resten av EU er den avgiftsfrie båtdieselen historie. Ser man på innkjøpsprisen på en moderne turbodieselmotor i effektklassen 350 - 400 hk og sammenligner det med en bensinmotor, er dieselalternativet en svært kostbar affære.
En rekke argumenter for å velge diesel er velkjent: Driftsikkerhet, levetid, bruktverdi, brannsikkerhet og spesielt i Norge kan føres opp avgiftsfri diesel. Bildet blir straks et annet der prisen på bensin og diesel er tilnærmet den samme. Da viser regnestykker at man med bensinmotoren kan fylle tanken i mange, mange år før man er i null bare på differansen i anskaffelse.
Og når miljøvennlighet kommer på bordet, er det ikke lenger like opplagt at en dieselmotor har alle kort på sin side.
Bensinfordeler
En V8 bensinmotor har sine fordeler den også: Hvikende støynivå på lave og moderate turtall, rå effekt og rask respons på gassen. Den soter ikke som en del dieselmotorer og vibrasjoner er nærmest fraværende. Problemet med V8-motorene har vært en tam teknisk utvikling og det har gitt V8-motoren ord på seg for å være tørste og miljøfiendtlige.
Med den nye V8-motoren Volvo Penta nå lanserer, er bildet litt annerledes. Moderne, datastyrte innsprøytningssystemer, en nyutviklet katalysator og VVT-teknikk (Variable Valve Timing) sørger for optimal effekt, gunstigere forbruk, bedre ytelser både på lavere turtall og ved maksimal effekt. Motoren tilfredsstiller utslippskravene til EPA og oppfyller de strenge Tier 3-kravene.
I tillegg til gunstigere drivstofforbruk og lavere utslipp, påstår Volvo Penta at den nye 380-hesteren veier rundt 100 kg mindre enn konkurrentenes motorer.
Timene avgjør
Om man bruker en større båt et moderat antall timer i året, kan faktisk en kraftig V8-motor være verdt å vurdere. I andre deler av verden - spesielt på det amerikanske markedet - har V8 bensinmotorer fortsatt sine trofaste tilhengere. Der er det ikke uvanlig med to V8-motorer i motorrommet både på typiske sportscruisere eller større sportsfiskebåter.
Og snakker man om mer sportye båter, er det opplagt at mange skal ha en grom råtass av en V8-motor.
Selv om Volvo Penta har satset sterkt på moderne dieselmotorer, må man også ha noe å tilby når det gjelder bensinmotorer. I USA er det en liten oppgang i båtsalget. Det er hovedsakelig på båter med moderne utenbordsmotorer. Når det gjelder båter med innenbordsmotor - enten diesel eller bensin - er det ingen spesiell vekst i markedet.
Om vi får båter her hjemme med den nye V8-motoren gjenstår å se, men vi vil ikke takke nei til en prøvetur. Helt til sist er det også verdt å merke seg at en del eldre båter med utslitte bensinmotorer kan være aktuelle for å bytte til en mer moderne motor, men uten at man må bygge om hele båten til diesledrift.
LES OGSÅ: