M/Y Silver: Norskdesignet superyacht
Lang, slank og usedvanlig sexy
Med sine 245 fot ligger Silver i den øverste delen av superyacht-skalaen. Espen Øino har signert yachtens totaldesign.
Tekniske data M/Y Silver
- Lengde: 73,3 m (ca. 245 fot)
- Skroglengde: 67,5 m
- Bredde: 10 meter
- Dypgang: 2,45 m
- Flagg: Cayman Islands
- Byggemateriale: Aluminium
- Vekt: 540 tonn (halv last)
- Motorer: 2 x MTU 16V 4000 - 2465 kW v/ 2000 o/min
- Toppfart: 27 knop
- Marsjfart: 25 knop
- Rekkevidde: 4500 Nm v/ 18 knop
- Dieseltank: 112 000 liter
- Vanntank: 30 000 liter
- Watermakers: 2 x 18 000 liter i døgnet
- Navigasjonsutstyr: Alt
- Antall gjestekøyer: 18 / 14
- Mannskap: 16
- Yacht Design og eksteriør: Espen Oeino International, Monaco
- Verft: Hanseatic Marine Ply. Ltd, Australia
- Pris: Nektes oppgitt
Silver skiller seg ut, selv i superyachtenes verden. Med en lengde på 73,3 meter (ca. 245 fot) og en bredde på beskjedene 10 meter, er den utrolig lang og slank.
I motsetning til de fleste moderne yachter som designes med maksimal bredde for å presse inn mest mulig av salonger og lugarer. Det er med andre ord ingen beskjeden skute Espen Øino har designet
6700 hestekrefter
Men dette er bare en av en rekke elegante superyachts fra Øinos hånd. I dag er Espen og hans team blant de ledende yachtdesignere i verden og hans kunder - eller klienter som det heter - finnes over hele verden.
To MTU-dieselmotorer på 3350 hk hver, skyver herligheten opp i en toppfart på 27 knop, mens rask cruisingfart oppgis til 25 knop. Står langturer på menyen, kan vi legge til at den ved 18 knop har en rekkevidde på 4500 nautiske mil.
Det forutsetter at dieseltanken er full ved start og at bunkerstasjonen kan levere de 112 000 literne som kreves. Voldsomme tall og dimensjoner, men faktisk er Silver mer miljøvennlig og krever mindre motorkraft enn de fleste superyachts på tilsvarende størrelse.
Sjøsatt i Australia
Skrog og overbygg er i aluminium og skuta ble sjøsatt i 2007 ved Hanseatic Marine i Australia. Opp til 18 overnattende gjester er det plass til, men for litt lengre ekspedisjoner anbefales at man begrenser antallet til 14.
Det topp utdannede mannskapet på 16 sørger selvsagt for et behagelig liv om bord og du skal være usedvanlig kresen om du har noe å utsette på komforten eller tilbudene.
Skal man få en skute på denne størrelsen til å gå fort, er det avgjørende at man tenker vektbesparelser fra første sekund. Innredningen er laget i superlette materialer og der mange andre yachter overdynges av overdådige og nesten perverse lukusdetaljer i et sant sammensurium av stilarter, finner man en ren, moderne og nesten minimalistisk stil gjennom alle Silvers fire dekk.
Privat leilighet ombord
Eieren har sin egen "leilighet" på toppdekket med stort soverom, separate baderom for ham og henne, plenty med garderobeplass, egen salong med både sofaer og spisebord, privat dekk med solplattform, sittegrupper og et mindre bord for de mer private og intime middagene.
Gjennom vinduene kan eieren nyte utsikten mens skuta glir forbi vestindiske øyer eller gjennom norske fjorder.
På hoveddekket er det en gedigen salong med sofagrupper og stort spisebord for opp til 18 personer, eget rom for filmvisning og lenger frem tre VIP-suiter med store baderom.
Under varmere himmelstrøk kan man nyte middagen ute på akterdekket eller i de to store sittegruppene på fordekket. I tillegg til sofa og mange stoler er det på akterdekket en enorm solplattform som kan konverteres til dansegulv.
På nederste dekk, mellom maskinrommet og avdelingen til mannskapet lenger forut, ligger ytterligere fire komfortable dobbeltlugarer.
Akterspeilet vippes opp
Helt akter har skuta en gedigen badeplattform. En "brygge" kan dreies ut og her er det beregnet at vannleker som vannscootere og andre leketøy skal fortøyes.
Hele akterspeilet kan vippes opp og badeplattformen med tilhørende herligheter betegnes som "marinaen" hvor vi blant detaljene kan nevne storskjerm for filmvisning, tilgang til sauna, trimrom og komplett lager av dykkerutstyr og diverse vannleker.
To spesialbygde RIB-tendere på 7,70 meter og med 315 hk Yanmar diesel er plassert i hver sin "garasje" i forskipet. Når garasjeportene er vippet opp, ser det nesten ut som skuta har fått vinger.
Mann-over-bord-båt)
Som MOB-båt (mann-over-bord-båt) har man valgt en vanlig Valiant RIB på 4 meter med en 25-hesters motor. Verdien av den tilsvarer knapt champis og kaviarkostnadene for en ukes tid...
Som vanlig er det ikke mulig å få vite prisen. Silver er for øyeblikket til salgs og skal vi tippe, bør du nok ha rundt 500 millioner på konto - eller tilsvarende hva du må betale for rundt 100 stk. Windy 44!
Legg til at tommelfingerregelen er en årlig driftskostnad på ca. 10 % av kjøpesummen.
NYT BILDEGALLERIET I TOPPEN AV ARTIKKELEN!
Denne saken ble første gang publisert 19/05 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.