Komplett startpakke til familien
Morgan 535 BR er et smart valg for deg som snuser på en god start på båtlivet.
Det har skjedd mye med 17-foteren de siste årene i form av stadig mer innhold. Morgan 535 BR fra Sandefjord kan trekkes frem som et godt eksempel på denne utviklingen. Den gir nemlig inntrykk av å være en langt større båt enn den faktisk er, med sine fordeler det gir.
Men om vi starter med å plassere nykommeren inn i Morgan-flåten så kommer denne altså etter 525 SC og 530 BR. Det som skiller mest i nykommeren er et nyutviklet skrog.
Soft parade
Før vi gikk om bord var vi svært spente på det nye skrogkonseptet Soft Ride, kort fortalt basert på graderte steglister og nye skrogvinkler. Med fire til fem sekundmeter vind og krapp sjø er det ofte lett å skille skrog og motorkombinasjoner fra hverandre. Det store spørsmålet blir egentlig hva vi kan forvente av en 17-foter?
Vel, her er det bare å ta av seg hatten, for dette fungerte faktisk helt tilfredsstillende. I første rekke kan vi krysse av for en nokså myk gange ved toppfarten rundt 30 knop. En forutsigbar svingradius hører med. Dra vi av til en fornuftig marsjfart rundt 20 knop spiser den nærmest hva som helst av sjø og vindretninger, uten at vi sitter igjen med et sterkt behov for tørre klær og massasje.
Godt motorvalg

Å hekte på en 70-hester synes vi blir et fornuftig valg på denne båten, selv om den skal kunne klare opp til 115 hester. 70-hesteren har mer en nok med krefter i bunn- og mellomregister til å få den i plan og holde en godt økonomisk fart.

Da lar vi skroget ligge, og vi går over til innredningen. Bowrider-tankegangen er en idé mange båtbyggere har tatt til seg med ulike vinklinger. Her er det løst med fokus på trygghet og komfort, som det heter i reklamespråk. I praksis vil det her si høye fribord og ditto vindskjerm, samt en relativt dyp cockpit. Dette gjør at du i kan plassere hele familien bak vindskjermen og kjøre et stykke uten at det blir for mange blå lepper på akterbenken.
Farkosten er ellers pepret med små finesser som gjør båtlivet litt enklere. Her finner vi enkle fenderholdere i form av strikk ved akterbenken, små stuverom til småting i baugen, plass til redningsvester og annet i konsollen. Samtidig er det relativt enkelt å bevege seg om bord. En bred passasje forut gjør det enkelt å komme seg i land og det er lite skarpe kanter å hekte seg fast i.
